STS respinge informațiile referitoare la nereguli privind sistemele IT&C utilizate la alegeri

Publicat: 21 05. 2025, 13:27

STS precizează că aplicațiile și sistemele informatice au fost dezvoltate conform specificațiilor Autorității Electorale Permanente (AEP), verificate și testate de către AEP, coordonatorul organizării alegerilor, și au îndeplinit toate condițiile legislative, tehnice și operaționale.

Sistemele informatice au avut disponibilitate 100% pe întreaga durată de desfășurare a procesului electoral și pe timpul operațiunilor la închiderea secțiilor. Informațiile apărute referitoare la indisponibilitatea sistemelor informatice pentru 30 de minute sunt incorecte, arată reprezentanții serviciului.

„În sistemul informatic sunt înregistrați toți românii care au votat în străinătate și în țară, în aceeași bază de date. Dacă un CNP este validat în două secții de votare, indiferent dacă sunt în țară sau în străinătate, se emite notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne. Acest mecanism este complet automat, imposibil de dezactivat local de către operatori sau alte persoane din secție. Modalitatea de semnalare/notificare nu a fost modificată la acest proces electoral față de alegerile din anii 2020, 2021 și 2024, respectă legislația și implementarea este conformă cu cerințele operaționale furnizate de AEP pentru dezvoltarea aplicațiilor”, se arată în comunicat.

STS transmite că nu are atribuții în validarea voturilor sau în procesul decizional electoral, nu modifică și nu poate modifica rezultatele

„În România, procesul de votare nu este electronic. Votul este exprimat de către alegători prin ștampila pusă pe buletinele de vot, pe hârtie. Rezultatul votării este consemnat în fiecare secție pe procese-verbale pe hârtie, semnate și asumate de toți membrii din secția de votare. De asemenea, operatorii din secțiile de votare, sub supravegherea birourilor electorale și în prezența tuturor observatorilor, introduc datele din procesele-verbale în sistemul informatic. Operațiunea este înregistrată video. Totodată, procesul-verbal semnat de membrii secției de votare este fotografiat, iar poza este afișată pe site-ul https://prezenta.roaep.ro. Corectitudinea datelor introduse în sistem și puse la dispoziția publicului este verificată la nivelul Biroului Electoral Județean, astfel încât să existe o asigurare certă a integrității datelor. Sistemul STS preia datele în forma transmisă de la nivelul secțiilor și nu intervine asupra conținutului. Sistemul informatic cumulează automat datele introduse de personalul secțiilor de votare în sistem și le afișează în timp real pe site-ul https://prezenta.roaep.ro”, se mai spune în comunicatul STS.

Conform acestuia, modificarea datelor este imposibilă datorită sistemelor care asigură trasabilitatea și posibilitatea de auditare/verificare a oricărei acțiuni, prin blockchain, compus din 9 noduri naționale, altele decât STS, și integrat cu infrastructura europeană EBSI (European Blockchain Services Infrastructure) compusă din 40 de noduri distribuite la nivel european. Utilizarea mecanismelor de blockchain elimină posibilitatea de modificare a datelor și asigură corectitudinea tranzacțiilor la nivelul tuturor nodurilor menționate.

Introducerea manuală a unui CNP, permisă doar ca măsură de rezervă

„Aplicația informatică folosită pentru verificarea dreptului de vot al alegătorilor (ADV) funcționează prin scanarea automată a zonei MRZ de pe actul de identitate (C.I. sau pașaport). Aplicația nu fotografiază și nu stochează datele din actul de identitate. Introducerea manuală a unui CNP în ADV este permisă doar ca o măsură de rezervă, în situații bine justificate și prevăzute de lege, de exemplu documente care au deteriorată zona de citire a CNP-ului sau luminozitate scăzută în secția de votare. Chiar și în cazurile de introducere manuală, sistemul are integrări de securitate și poate semnala tentativele de fraudă. Toate introducerile manuale sunt marcate și auditate distinct, iar introducerea unor CNP-uri fictive sau a unor date invalide este imposibilă”, mai arată reprezentanții STS.

Conform acestora, chiar și în situația lucrului offline al tabletelor, respectiv lipsa conexiunii la internet, datele sunt preluate în sistem la restabilirea conexiunii, iar mecanismele tehnice semnalează situațiile de posibil vot multiplu și generează o alertă către MAI. În turul II, au fost verificate offline aproximativ 12.000 de CNP-uri, atât în țară, cât și în străinătate, din total.

STS precizează că inclusiv în situațiile izolate în care energia electrică a fost întreruptă, toate tabletele au fost accesibile, iar cel mai mic nivel de încărcare al unei tablete la încheierea operațiunilor electorale a fost 80%.