Vlad Alexandrescu şi Levente Molnár, în juriul Festivalului de Film despre mediu şi oameni Pelicam

Cele cinci documentare noi şi provocatoare din competiţia oficială Pelicam 2016 vor fi jurizate de Vlad Alexandrescu şi Levente Molnár. Documentarele despre mediu şi oameni prezentate la Pelicam vorbesc despre cărbune, land grabbing, viaţă sălbatică sau industria modei.

172 afișări
Imaginea articolului Vlad Alexandrescu şi Levente Molnár, în juriul Festivalului de Film despre mediu şi oameni Pelicam

Vlad Alexandrescu şi Levente Molnár, în juriul Festivalului de Film despre mediu şi oameni Pelicam

Fie că vorbesc despre cărbune, land grabbing, viaţă sălbatică sau industria modei, filmele din competiţia oficială Pelicam 2016 provoacă la o privire critică asupra realităţilor de lângă noi sau îndepărtate. Selecţia oficială va fi jurizată, printre alţii, de Vlad Alexandrescu, fost ministru al Culturii, care merge la Tulcea pentru cea de-a cincea ediţie de festival.

“Behemoth” (r. Zhao Liang, 2015, China) combină documentarul cu filmul de artă pentru a arăta costurile umane şi de mediu ale mineritului şi consumului în China, cel mai mare consumator de cărbune din lume şi cel mai mare poluator de pe glob. Filmul are loc în regiunea Wuhai din Mongolia, unde oile pasc pe pajiştile verzi, iar la câţiva metri muncitorii negri de praf scot cărbunele cu lopata zi şi noapte. După premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia, Behemoth va fi proiectat, în premieră naţională, la Tulcea în cadrul competiţiei oficiale Pelicam 2016.

“Land Grabbing” (r. Kurt Langbein, 2015, Germania) ne arată amploarea unui fenomen care ameninţă supravieţuirea micilor fermieri în favoarea marilor corporaţii care îşi asigură accesul la cele mai importante resurse ale lumii. O problemă care a devastat Africa şi Asia, dar care a ajuns pretutindeni, inclusiv în România. O suprafaţă cât jumătate de Europă a fost deja acaparată de mari fermieri. Filmul va fi proiectat în premieră naţională în competiţia oficială Pelicam 2016.

“Poached” (r. Timothy Wheeler, 2015, Marea Britanie) ne introduce în lumea bizară a colecţionării ilegale de ouă de păsări rare. Colecţionari condamnaţi pentru această obsesie îşi spun povestea pe film. Ei nu sunt motivaţi de bani, ci de pasiunea faţă de frumuseţea ouălor şi emoţia vânătorii. Mii de ouă confiscate de poliţie au fost găsite sub pat, sub podele şi în camera secrete. Filmul va fi proiectat în premieră naţională în competiţia oficială Pelicam 2016.

Din competiţia oficială mai fac parte două documentare din cadrul Focusului Pelicam 2016 pe tema industriei modei. “The True Cost” (r. Andrew Morgan, 2015, SUA) spune povestea hainelor pe care le purtăm, a oamenilor care le produc şi a impactului pe care acestea le au asupra mediului. Documentarul va fi proiectat în premieră naţională la Pelicam, în prezenţa producătoarei şi jurnalistei The Guardian Lucy Siegle.

“Jungle Sisters” (r. Chloe Ruthven, 2015, India/Marea Britanie) spune povestea a două fete dintr-un sat din India care sunt recrutate de sora regizoarei Chloe Ruthven să muncească pentru o companie care plasează fete tinere în fabricile de textile din Mumbai care produc haine pentru mari branduri internaţionale. Documentarul va fi proiectat la Pelicam, în premieră naţională.

“Proiecţia filmului de artă, a filmului documentar sau a filmului cu tematică ecologică a devenit tot atât de ameninţată în România precum unele specii de păsări sălbatice. În Bucureşti o vedem mai puţin, fiindcă se organizează festivaluri de diverse tipuri şi săptămâni ale filmului străin, dar în alte oraşe din ţară situaţia este dramatică. Majoritatea vechilor săli de cinema din ţară sunt în ruină sau şi-au schimbat destinaţia. A privi un film-dezbatere sau un film de artă a devenit un act privat şi acest lucru este regretabil. Tulcea şi zona Deltei Dunării sunt privite în general ca destinaţii turistice. Dar mi se pare important să conştientizăm potenţialul lor cultural. În opinia mea, turismul are întotdeauna o componentă culturală, pentru că privirea omului asupra naturii nu poate face abstracţie de cultură. De aceea am hotărât să dau importanţa cuvenită Festivalului Pelicam, singurul festival internaţional de film din România dedicat mediului înconjurător. El are drept obiectiv de a-i informa pe oameni şi de a le propune căi de dezvoltare durabilă, prin proiecţii în premieră românească de filme internaţionale şi prin alte activităţi culturale. El ne propune aşadar să vedem laolaltă preocuparea pentru mediu şi cultură, ca două componente fireşti ale omului de azi”, spune Vlad Alexandrescu, fost ministru al Culturii.

Juriul competiţiei oficiale Pelicam 2016 este format din:

Vlad Alexandrescu, ministru al Culturii între 2015 şi 2016. De profesie filolog, Vlad Alexandrescu a fost ambasador al României în Luxemburg între 2006 şi 2011. Ca ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu a susţinut nominalizarea Roşiei Montane pe lista UNESCO şi a lansat campania “Brâncuşi e al meu”.

Margaret Parsons, directoarea departamentului de film din cadrul Galeriei Naţionale de Artă din Washington DC. Margaret contribuie la conservarea şi promovarea filmului independent.

Levente Molnár, actor, interpret al lui Abraham în filmul care a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film străin în 2016, "Son of Saul".

Festivalul Pelicam este organizat de Asociaţia Les Herbes Folles, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăriei Municipiului Tulcea, Uniunii Cineaştilor din România, Institutului Cultural Român.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici