ActiveWatch solicită CNA să reanalizeze decizia de interzicere a spotului cu Smiley şi Bartoş

ActiveWatch solicită Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) să reanalizeze decizia de interzicere a spotului publicitar al Romtelecom cu Smiley şi Pavel Bartoş, precizând că nu există un studiu care să arate că există o legătură între acest clip şi cazurile de copii electrocutaţi.

101 afișări
Imaginea articolului ActiveWatch solicită CNA să reanalizeze decizia de interzicere a spotului cu Smiley şi Bartoş

ActiveWatch solicită CNA să reanalizeze decizia de interzicere a spotului cu Smiley şi Bartoş (Imagine: Ovidiu Micsik/Mediafax Foto)

"Considerăm că decizia din 29 aprilie 2014 de a interzice difuzarea spotului Romtelecom/ Cosmote a fost luată în mod pripit, fără bază factuală şi induce o viziune greşită privind funcţionarea mass-media, prin promovarea ideii că mesajele audiovizuale au efecte directe şi nediferenţiate asupra comportamentelor copiilor şi oamenilor, fără însă a aduce argumente solide în acest sens", spune ActiveWatch, într-o scrisoare deschisă.

Potrivit ActiveWatch, sesizarea Ministerului de Interne - care a stat la baza deciziei de interzicere a spotului publicitar - face referire "la o ipoteză, o legătură posibilă între creşterea cazurilor grave de copii sau adolescenţi electrocutaţi, ca urmare a faptului că au urcat pe garniturile de tren, şi spotul Romtelecom/ Cosmote".

Astfel, ActiveWatch consideră trecerea de la sesizare la decizia de reintrare în legalitate "ca fiind abruptă şi că o evaluare detaliată şi documentată a situaţiei ar fi fost binevenită".

"Relaţia dintre conţinuturile difuzate de programele de televiziune şi comportamentul uman nu este una liniară, dezbaterea la nivel academic fiind deja fermă asupra acestui aspect. Nu se poate vorbi de o influenţă de masă, care se manifestă în acelaşi fel, în rândurile unui public omogen, fără discernământ. Orice acţiune - chiar inspirată de o reclamă - trebuie pusă în context şi ar trebui înţeleasă şi în funcţie de motivaţiile persoanei care face acţiunea, de personalitatea acesteia, de modul de gândire şi educaţia sa", spune ActiveWatch.

Asociaţia precizează că nu subestimează rolul CNA în protejarea minorilor. "(...) dar credem că este foarte important ca intervenţiile Consiliului să fie temeinic argumentate, pentru a se putea constitui ca irefutabile cazuri de jurisprudenţă. În momentul de faţă, decizia Consiliului a fost luată în baza unei ipoteze, căreia i s-a acordat statut de axiomă. Doar parcurgerea sesizării şi baza legală invocată nu sunt de ajuns pentru a vota cenzura", spune ActiveWatch.

De asemenea, ActiveWatch roagă CNA să ia în considerare reanalizarea deciziei, "după o documentare detaliată a situaţiei de fapt" şi să ţină cont de diversitatea teoriilor şi opiniilor comunităţii academice. "În particular, în acest caz, ne permitem să recomandăm introducerea unui text de avertizare de tipul «nu încercaţi acasă»", spune asociaţia.

În plus, ActiveWatch recomandă Consiliului să ia în considerare "o abordare proactivă şi, în locul cenzurii, să promoveze mai mult educaţia media prin care să ofere telespectatorilor instrumentele şi cunoştinţele necesare despre funcţionarea media, care să îi ajute să analizeze critic mesajele media şi să ia decizii în beneficiul lor".

Spotul publicitar "Skateboarders", în care Smiley şi Pavel Bartoş merg pe un tren aflat în mişcare, a fost interzis de la difuzare printr-o decizie luată de CNA, după ce Consiliul a fost informat de Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, că ar fi crescut numărul copiilor care s-au electrocutat încercând să imite imaginile din acest clip.

Decizia a fost luată în baza articolului 29, alineatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei".

"Pentru" interzicerea difuzării acestui spot TV au votat membrii CNA Cristina Trepcea, Florin Gabrea, Narcisa Iorga, Valentin Jucan, Monica Gubernat, Viorel-Vasile Buda, Laura Georgescu, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea. "Împotrivă" a votat membrul CNA Christian Mititelu, care a precizat că nu există niciun studiu din care să reiasă că acest spot ar sta la baza creşterii numărului de copii electrocutaţi.

Pe de altă parte, reprezentanţii Romtelecom consideră că spotul în care Smiley şi Pavel Bartoş se află pe un tren aflat în mişcare, interzis marţi de la difuzare de CNA pe motiv că unii copii s-ar fi electrocutat încercând să imite imaginile din clip, nu are nicio legătură cu accidentele produse.

De asemenea, Romtelecom a precizat într-un punct de vedere transmis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX că a decis să retragă videoclipul în dimineaţa zilei de 29 aprilie.

"Cu toate acestea, ca urmare a informării Consiliului Român de Publicitate (Romanian Advertising Council - RAC), Romtelecom a decis să retragă proactiv videoclipul, în dimineaţa zilei de 29 aprilie, din spaţiile publice direct dependente de voinţa sa. Decizia finală cu privire la reintroducerea sau retragerea acestui spot TV va fi luată ca urmare a deciziilor comunicate oficial către Romtelecom din partea instituţiilor publice competente în acest domeniu", au spus reprezentanţii Romtelecom.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici