CNA a somat 3 posturi tv pentru difuzarea spotului de promovare a evenimentelor de Ziua Tineretului

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a somat, marţi, posturile Realitatea TV, Antena 3 şi Pro TV, pentru difuzarea spotului de promovare a evenimentelor dedicate Zilei Tineretului, organizată de Ministerul Tineretului şi Sportului, în care apare Monica Iacob Ridzi, ministrul de resort.

28 afișări
Imaginea articolului CNA a somat 3 posturi tv pentru difuzarea spotului de promovare a evenimentelor de Ziua Tineretului

CNA a somat 3 posturi tv pentru difuzarea spotului de promovare a evenimentelor de Ziua Tineretului (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

Posturile de televiziune au fost somate în baza articolului 155 din Decizia nr.187 din 3 aprilie 2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care stipulează că "(1) În sensul prezentului cod, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic. (2) Publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală".

Totodată, membrii Consiliului au cerut serviciului de monitorizare al CNA să analizeze şi celelalte posturi tv pentru a se constata dacă spotul respectiv a fost difuzat, în vederea somării acestora.

CNA a adoptat o poziţie de principiu, conform căreia, nicio autoritate politică nu poate interfera în politica editorială a radiodifuzorilor. "CNA a adoptat o poziţie de principiu după care nicio autoritate publică, potrivit legii, nu poate interfera în niciun fel în politica editorială a unui post de televiziune sau de radio. Aceasta, cu atât mai mult cu cât există interdicţii speciale privind orice formă de sponsorizare a ştirilor", a declarat preşedintele CNA, Răsvan Popescu.

Popescu a mai precizat că CNA a constatat, monitorizând toate posturile de televiziune în perioada 1 - 4 mai, că s-au difuzat spoturi de promovare a acţiunilor Ministerului Tineretului şi Sportului (MTS) în care se încalcă articolul 155 din Codul Audiovizual, care interzice, în afara campaniei electorale, să fie promovat un om politic. În baza acestui articol au fost somate posturile care au difuzat spoturi publicitare în calupurile lor de publicitate, spoturi aparţinând MTS. De asemenea, CNA insistă şi asupra faptului că libertatea editorială a posturilor de televiziune şi radio este garantată prin Lege, dar ea este dublată de responsabilitatea acestora.

"Este de datoria acestor posturi să nu accepte niciun fel de ingerinţe în politica lor editorială, cu atât mai mult cu cât CNA şi Legea le garantează această libertate", a mai spus Popescu.

Preşedintele CNA a precizat, la începutul şedinţei care a luat în discuţie sesizarea Gazetei Spoturilor cu privire la Ministerul Tineretului şi Sporturilor, că este vorba de o premieră. "Suntem în faţa unei premiere. Avem sesizarea domnului (Cătălin, n.r.) Tolontan, redactor şef la Gazeta Sporturilor, cu anexe la contractul MTS", a spus Popescu.

Totodată, Popescu a apreciat că nu este de competenţa CNA-ului să analizeze cum a cheltuit MTS banii publici. "E de competenţa altor foruri, a Curţii de Conturi, a Ministerului Finanţelor, a justiţiei. Noi suntem în măsură să spunem dacă cumva radiodifuzorii au încălcat legislaţia", a subliniat preşedintele CNA.

Prezent la şedinţa CNA, Tolontan a spus că GSP a adresat o întrebare, nu o sesizare. "Întrebarea noastră nu vizează televiziunile, pentru că ele sunt doar un jucător pe piaţă. (...) Întrebarea e dacă cineva în România poate să aibă o ingerenţă editorială, conform articolului 6 din Legea Audiovizualului, sau să cumpere publicitate, fără a avea marcaj", a precizat Tolontan.

În sesizarea trimisă CNA de Cătălin Tolontan, redactor şef al Gazeta Sporturilor, acesta solicită răspuns la întrebarea "Este legal ca Ministerul Tineretului şi Sportului să contracteze, să recepţioneze şi să plătească ştiri şi reportaje tv nemarcate ca publicitate?".

În acest sens, sesizarea GSP conţine trei contracte încheiate între MTS şi firmele care au oferit aceste servicii, trei procese verbale de recepţie şi monitorizarea, furnizată către MTS de către firme, a ştirilor şi reportajelor din perioada 1 - 4 mai, contractele fiind semnate pe 24 aprilie.

"Vă precizăm următorul aspect: întrebarea nu vizează spaţiile publicitare sau spoturile, ci publicitatea mascată în ştiri şi reportaje. După opinia noastră, contractele evidenţiază clar distincţia", se mai arată în sesizarea GSP transmisă CNA.

Pe de altă parte, vicepreşedintele CNA, Ioan Onisei, a precizat că ceea ce ţine de CNA este relaţia cu felul în care radiodifuzorii respectă Legea Audiovizualului şi Codul, totul sub auspiciile interesului public. "Trebuie să ne referim la dispoziţiile din lege şi cod cu privire la publicitate, la modul în care este difuzată: în calupuri separate, marcată ca atare, dacă nu a fost ceea ce putem considera a fi publicitate mascată şi dacă a avut o ingerinţă în politica editorială", a spus Onisei.

Conform monitorizării CNA, postul Antena 1 a difuzat, în perioada 2 - 4 mai, în cadrul emisiunilor informative "Observator", ştiri referitoare la manifestările organizate cu prilejul Zilei Tineretului. Astfel, conform raportului, Antena 1 a difuzat trei ştiri care au făcut referire la acest subiect, în care au fost prezentate atât imagini de la evenimentele din Bucureşti, Iaşi, Costineşti, Piatra Neamţ şi Deva, cât şi intervenţii ale Monicăi Iacob Ridzi, ministrul Tineretului, Elenei Băsescu şi Elenei Udrea, ministrul Turismului.

De asemenea, postul de televiziune Antena 3 a difuzat, în perioada 2 - 5 mai, mai multe ştiri referitoare la eveniment, în timp ce Pro TV a difuzat, în perioada 20 aprilie - 10 mai, mai multe informaţii pe tema evenimentelor organizate de MTS cu ocazia Zilei Tineretului. De asemenea, ministrul Monica Iacob Ridzi a participat la emisiunea "Happy Hour" din 30 aprilie, unde a vorbit despre evenimentele MTS ce urmau să fie organizate.

În ceea ce priveşte Realitatea TV, postul a difuzat, în perioada 1 - 4 mai, spotul de promovare a evenimentelor prilejuite de Ziua Tineretului. Pe 2 şi 3 mai au apărut, în emisiunile postului, de mai multe ori, intervenţii ale Monicăi Iacob Ridzi şi ale Elenei Băsescu. Astfel, Realitatea TV a difuzat ştiri despre evenimentele MTS în 16 ediţii de ştiri şi 2 emisiuni de dezbateri ("Fabrica" şi "Ediţie specială").

Totodată, pe 2 mai, pe crawl, s-au derulat de 37 de ori două declaraţii ale Monicăi Iacob Ridzi şi informaţii referitoare la programul de manifestări organizate de Ziua Tineretului.

De asemenea, postul public de televiziune TVR 1 a difuzat, în perioada 1 - 4 mai, mai multe ştiri despre aceste evenimente. Şi posturile Prima TV şi N24 au difuzat informaţii despre Ziua Tineretului organizată de MTS.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici