IAA cere Parlamentului să permită clienţilor de publicitate să decidă liber partenerii contractuali

IAA România solicită Parlamentului, printr-un comunicat, să adopte amendamentul propus de IAA la textul Ordonanţei de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului, pentru a se asigura clienţilor de publicitate "dreptul constituţional de a decide liber asupra partenerilor contractuali".

Share pe Facebook 161 afişări

IAA cere Parlamentului să permită clienţilor de publicitate să decidă liber partenerii contractuali (Imagine: Shutterstock)

Potrivit unui comunicat remis, marţi, agenţiei MEDIAFAX, International Advertising Association (IAA) România solicită Parlamentului României "modificarea de urgenţă a textului OUG 25 şi adoptarea amendamentului propus de IAA".

"Prin introducerea acestui amendament se asigură clienţilor de publicitate dreptul constituţional de a decide liber asupra partenerilor contractuali, păstrând astfel libertatea de a semna contractele de achiziţie de spaţiu TV direct sau prin intermediar, cu respectarea prevederilor legate de transparenţă financiară", se spune în comunicat.

Potrivit IAA România, "acest act normativ publicat, fără niciun temei, în regim de urgenţă aduce grave prejudicii industriei de marketing şi comunicare din România reprezentând totodată un fapt fără precedent prin intervenţia brutală şi neconstructivă a statului într-un domeniu de afaceri integral privat".

IAA România mai spune că, prin prevederile sale actuale, "total nefuncţionale şi anticoncurenţiale", OUG 25 face ca toate categoriile de jucători din piaţa de publicitate "să piardă".

Potrivit comunicatului, textul propus şi poziţia IAA România cu privire la OUG 25 din 12 aprilie 2013 au fost prezentate în şedinţa Comisiei de cultură, arte şi mijloace de informare în masă din Camera Deputaţilor, care a avut loc luni.

Potrivit textului din OUG de modificare a Legii audiovizualului, "Obiectul achiziţionării menţionate la aliniatul 1 va fi plătit direct de către beneficiarul final al publicităţii televizate radiodifuzorului, în baza facturii ce va fi emisă de radiodifuzor către beneficiarul final al publicităţii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate".

Amendamentul propus de IAA România prevede că: "Obiectul achiziţionării menţionate la aliniatul 1 va fi plătit direct de către beneficiarul final al publicităţii televizate radiodifuzorului, sau prin intermediari, în baza facturii ce va fi emisă de radiodifuzor către beneficiarul final al publicităţii televizate sau către intermediarul mandatat de beneficiarul final. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă în numele fiecărui beneficiar final al publicităţii televizate".

Potrivit IAA România, "în absenţa acceptării unui astfel de amendament, atât jucătorii din industria de marketing şi publicitate, dar şi statul vor fi grav afectaţi".

"IAA România a solicitat şi solicită în continuare dialogul cu autorităţile pentru transparentizarea şi îmbunătăţirea cadrului legal în industria de marketing şi comunicare", se mai spune în comunicatul IAA România.

Asociaţia IAA a fost înfiinţată în 1993 cu scopul de a reprezenta industria publicitară din Romania şi reuneşte interesele a peste 120 de companii. "Membrii IAA sunt companiile beneficiare de publicitate, agenţiile de publicitate şi mediile care o difuzează", se mai spune în comunicat.

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, cu 221 de voturi "pentru", 61 de voturi "împotrivă" şi 8 abţineri, Ordonanţa de Urgenţă 25/2013 privind modificarea Legii audiovizualului, în forma propusă de Executiv.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată, textul legislativ urmând să fie dezbătut de Senat.

Parlamentarii grupului PPDD au votat împotriva proiectului de lege, potrivit deputatului Liliana Mincă.

Deputaţii din Comisia de cultură au avizat, luni, ordonanţa în forma propusă de Guvern.

Guvernul a modificat, prin Ordonanţă de Urgenţă, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, care "nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final".

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG), publicată pe 12 aprilie în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabileşte condiţiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia "orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate", iar orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de aceşti intermediari, vor fi "în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul".

"În scopul obţinerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ", se mai spune în Ordonanţă.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicităţii televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate".

De asemenea, Ordonanţa prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestaţie decât "cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanţă.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată şi completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltării economiei româneşti", în cadrul cărora se înscrie şi dezvoltarea pieţei audiovizuale din România, prin încurajarea producţiei locale de televiziune, a investiţiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă şi dezvoltarea de activităţi economice în beneficiul pieţei de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menţionat în OUG este combaterea "corupţiei manifestate la nivelul achiziţiei de spaţiulu publicitar media, precum şi necesitatea combaterii sistemelor netransparente şi anticoncurenţiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea staţiilor TV şi dreptul publicului la informaţii corecte şi de calitate".

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare "consecinţele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupţiei şi a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua şi s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurenţial corect şi respectarea dreptului publicului român la producţii audiovizuale de calitate".

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează "interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară şi de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată".

Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial la mai puţin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea acelaşi prevederi în cazul intermedierii achiziţiei de spaţiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România), de Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România şi de Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România).

Nemulţumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunţat iniţial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiţiei şi Finanţelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanţă toate referirile la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).

Share pe Facebook

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
IAA ,
PARLAMENT ,
OUG
Versiunea: mobil  |  completa
ULTIMA ORĂ
De ce Regele Mihai va fi ÎNGROPAT PE ÎNTUNERIC. Explicaţiile de ULTIMĂ ORĂ ale Patriarhiei

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.