IAA: Senatul să revină la forma legii publicităţii în audiovizual adoptată de Camera Deputaţilor

Consiliul Director al International Advertising Association (IAA) România cere conducerii Senatului să revină la forma OUG 25/2013 pentru modificarea Legii audiovizualului 504/2002 adoptată de Camera Deputaţilor, care "elimina o mare parte dintre efectele negative" ale acestei ordonanţe de urgenţă asupra pieţei de publicitate.

115 afișări
Imaginea articolului IAA: Senatul să revină la forma legii publicităţii în audiovizual adoptată de Camera Deputaţilor

IAA: Senatul să revină la forma legii publicităţii în audiovizual adoptată de Camera Deputaţilor (Imagine: Publimedia / Shutterstock)

Comisia pentru Cultură din Senat a respins, pe 10 martie, solicitarea prin care fostul preşedinte Traian Băsescu cerea reexaminarea legii care stabileşte că achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat poate fi făcută de un intermediar exclusiv în numele şi pe seama beneficiarului final.

Deşi cererea de reexaminare a fost respinsă, membrii comisiei au adoptat o serie de amendamente la legislaţia în vigoare în domeniul audiovizualului care nu mai permit agenţiilor de publicitate "să dicteze pe piaţă".

"Am respins solicitarea de reexaminare a preşedintelui, dar, în acelaşi timp, am introdus o serie de amendamente pe care ordonanţa iniţială şi le-a propus, fără să mai afectăm libera concurenţă şi dreptul fiecărui agent economic de a-şi alege modul în care acţionează", menţiona la momentul respectiv preşedintele Comisiei pentru Cultură a Senatului, Georgică Severin (PSD).

Potrivit acestuia, comisia a acţionat în spiritul solicitat în cererea de reexaminare de a nu bloca libera concurenţă, dar a introdus "o serie de elemente care nu mai permit agenţiilor de publicitate să dicteze pe piaţă".

"Prin introducerea contractelor tripartite am asigurat transparenţa necesară şi obligatorie pentru toate cele trei elemente ale circuitului: radiodifuzorul, agenţia de publicitate şi clientul", a mai spus social-democratul.

În acest context, International Advertising Association (IAA) România cere, într-o scrisoare deschisă adresată lui Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele Senatului României, lui Georgică Severin, preşedintele Comisiei pentru Cultură şi Media din Senatul României, dar şi lui Viorel Arcaş, preşedintele Comisiei pentru Buget, Finanţe, Activitate Bancară şi Piaţă de Capital din Senatul României, revenirea la amendamentul aprobat de Camera Deputaţilor şi avizat pozitiv de Comisia pentru Buget, Finanţe şi Activitatea Bancară din Senatul României.

"Începând cu aprilie 2013, aplicarea OUG 25/2013 a impus relaţii contractuale directe între televiziuni şi clienţii de publicitate, ignorând dreptul constituţional al companiilor de a-şi alege liber partenerii contractuali. Ordonanţa a dus la îngrădirea dreptului clienţilor şi al televiziunilor de a opera prin intermediul agenţiilor de media sau al regiilor, blocând accesul companiilor la rolul şi serviciile cu valoare adăugată asigurate de acestea, eliminând, practic, instituţia intermediarului din procesul de cumpărare a publicităţii TV", se arată în comunicatul IAA România remis, marţi, MEDIAFAX.

De asemenea, "în urma apelurilor tuturor părţilor afectate de această ordonanţă (clienţi, agenţii şi instituţii media) reprezentate de IAA România, dar şi al altor asociaţii non-guvernamentale şi autorităţi ale statului, în noiembrie 2014, Camera Deputaţilor a adoptat OUG 25/2013 într-o formă ce elimina o mare parte dintre efectele negative. Cu toate acestea, Comisia de Cultură şi Media din Senat nu a menţinut forma adoptată de Camera Deputaţilor, revenind la forma anterioară, restrictivă pentru piaţă liberă, în pofida punctelor de vedere exprimate de industrie, dar şi de unele autorităţi de stat în cadrul procesului de consultare care a avut loc".

Astfel, IAA România doreşte ca prin publicarea scrisorii deschise adresate Senatului României să atragă atenţia forului legislativ asupra faptului că forma în care OUG 25/2013 va fi supusă votului în plen perpetuează şi amplifică efectele negative produse în ultimii doi ani, fiind în acelaşi timp un exemplu periculos de intervenţie arbitrară a statului în funcţionarea unor domenii de activitate cu capital integral privat. "Prin acest ultim efort, sperăm că Senatul României va lua act de poziţia şi argumentele industriei de comunicare şi va vota împotriva adoptării OUG 25/2013 sau o va retrimite la Comisia pentru Cultura şi Media pentru reluarea discuţiilor şi adoptarea ei într-o formă capabilă să elimine efectele negative cu care ne confruntăm", se mai arată în comunicat.

"Industria de marketing şi comunicare din România doreşte să tragă un semnal de alarmă în ceea ce priveşte perpetuarea efectelor negative ale OUG 25/2013 prin prezentul amendament trimis spre aprobare plenului. De asemenea, exprimăm indignarea industriei în legătură cu demersul consultativ între Comisia pentru Cultură şi Media a Senatului şi reprezentanţii industriei de marketing şi comunicare din România. De asemenea, ţinem să precizăm faptul că, în urma unor analize anterioare, Camera Deputaţilor a votat un amendament capabil să oprească efectele negative generate de OUG 25/2013 şi să garanteze în acelaşi timp atingerea obiectivelor pe care şi le-a propus Guvernul României şi anume transparentizarea procesului de achiziţionare a spaţiului publicitar TV", se arată în scrisoarea deschisă.

Consiliul Director al IAA afirmă că, în aprilie 2013, când s-a adoptat OUG 25/2013, "nimic nu justifica urgenţa aplicării acestor prevederi şi nici intervenţia statului într-un domeniu de afaceri cu capital integral privat ce operează de 25 de ani în baza unui set de practici la standarde recunoscute internaţional".

IAA mai spune că, în ultimii doi ani, s-au confirmat efectele negative previzionate. Astfel, cifra de afaceri a agenţiilor a scăzut cu 39% în 2014 faţă de 2013. "Birocraţia şi costurile de operare au crescut atât pentru clienţi, cât şi pentru televiziuni, locurile de munca din agenţii şi regiile de media s-au redus, încasările din impozite şi TVA către bugetul de stat au scăzut. Din cauza imposibilităţii regiilor de a factura local către clienţi, statul a încasat cu aproximativ 3 milioane de euro mai puţin pe an, taxa de cinematografie estimată la 4 milioane de euro pe an trebuie colectată de la 300 de clienţi în loc de 20 de agenţii, iar staţiile TV nu au devenit profitabile în marea lor majoritate", se mai arată în scrisoarea deschisă.

Forma aprobată prin vot în Camera Deputaţilor, în urma cererii de reexaminare, nu a fost menţinută de Comisia pentru Cultura şi Media a Senatului, "iar noua formă, deşi, aparent, nu interzice relaţia «prin intermediar», reintroduce toate efectele negative ale OUG aşa cum este aplicată în prezent, oferind în plus un drept «de veto» staţiilor TV", potrivit documentului.

"De asemenea, menţionăm că forma prezentă a amendamentului a fost redactată în pofida procesului consultativ complex, cu implicare a reprezentanţilor industriei - clienţi, agenţii, staţii TV, dar şi a autorităţilor Consiliul Concurenţei, CNA şi Ministerul Comunicaţiilor -, în cadrul căruia, în vasta majoritate, reprezentanţii sus menţionaţi au prezentat efectele negative ale OUG şi au susţinut respingerea OUG sau aprobarea amendamentului din Camera Deputaţilor", mai precizează IAA în scrisoarea deschisă.

Pe 16 iulie 2013, fostul şef al statului a cerut reexaminarea legii privind aprobarea OUG 25/2013, care stabileşte că achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final, Traian Băsescu spunând că ordonanţa este o "ingerinţă nejustificată" în activitatea comercială a radiodifuzorilor.

Totodată, prin legea aflată la promulgare se introducea o nouă reglementare cu privire la spoturile publicitare şi de teleshopping izolate, altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive.

"În ceea ce priveşte achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 25/2013 prevede la Art. I pct. 1 introducerea unui nou articol, respectiv Art. 29 indice 1 în Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, prin care se reglementează acest domeniu. Astfel, se prevede că «(1) Orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate. (…) (5) Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor prezentului articol este nul». În condiţiile în care unul dintre principiile constituţionale pe care se întemeiază statul este libertatea economică, iar economia României se bazează pe libera iniţiativă şi concurenţă, considerăm că nu se justifică asemenea dispoziţii care sunt de natură să îngrădească libertatea radiodifuzorilor de a vinde aşa cum doresc propriul spaţiu publicitar, conform intereselor legitime ale acestora", afirma Băsescu, în cererea de reexaminare.

Potrivit fostului şef de stat, prin noile dispoziţii se ajunge, practic, la eliminarea dreptului televiziunilor de a angaja şi a plăti serviciile unui agent pentru vânzarea spaţiului lor publicitar, ca şi posibilitatea de a vinde în regim angro acest spaţiu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici