Uniunea Agenţiilor de Publicitate: Suntem consternaţi de aprobarea netransparentă a OUG de modificare a Legii audiovizualului

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) îşi exprimă, într-un comunicat remis MEDIAFAX, nemulţumirea faţă de decizia Guvernului de a aproba ordonanţa de urgenţă (OUG) care modifică Legea audiovizualului nr. 504/2002.

194 afișări
Imaginea articolului Uniunea Agenţiilor de Publicitate: Suntem consternaţi de aprobarea netransparentă a OUG de modificare a Legii audiovizualului

Uniunea Agenţiilor de Publicitate: Suntem consternaţi de aprobarea netransparentă a OUG de modificare a Legii audiovizualului (Imagine: Shutterstock)

"Suntem consternaţi că ordonanţa de urgenţă a trecut într-o manieră netransparentă, în timpul şedinţei de guvern de marţi", a declarat Radu Florescu, preşedinte al Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.

Potrivit comunicatului, în ciuda obiecţiilor anterioare cu privire la adoptarea acestor modificări şi a disponibilităţii reafirmate, în repetate rânduri, de către UAPR de a participa activ la dialog şi consultări pe marginea modificării Legii audiovizualului, nu a fost iniţiată nici o discuţie, cu nici una dintre părţile relevante. De asemenea, Guvernul nu a ţinut cont de interesele nici uneia dintre celelalte părţi implicate, se mai spune în comunicatul UAPR.

"Legea este neconstituţională şi creează un precedent periculos pentru comunitatea de afaceri, în condiţiile în care o lege este schimbată peste noapte, fără discuţie, dezbatare sau avertizare prealabilă", se mai spune în comunicatul UAPR.

UAPR este o organizaţie profesională fondată în anul 2000, care urmăreşte apărarea intereselor agenţiilor de publicitate, dezvoltarea şi profesionalizarea industriei de advertising şi ridicarea standardelor profesionale. În acest sens, UAPR reuneşte cele mai importante agenţii de publicitate şi de media de pe piaţa autohtonă de publicitate, se mai spune în comunicat.

Guvernul a modificat legislaţia audiovizualului stabilind, printre altele, prin ordonanţă de urgenţă, ca preţurile oferite de intermediari, respectiv agenţiile de publicitate, clienţilor care doresc spaţii publicitare să fie confirmate în mod obligatoriu şi în prealabil cu radiodifuzorii.

Sumele aferente vor fi plătite direct de către beneficiarul publicităţii către radiodifuzor, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu.

El a arătat că ordonanţa vizează "combaterea corupţiei şi a sistemelor subterane" de achiziţionare a spaţiului media prin practici netransparente şi anticoncurenţiale.

Zaharescu a adăugat că a doua categorie de schimbări vizează protecţia interesului consumatorilor prin instituirea unor reglementări clare şi obiective privind accesul la programele de televiziune în condiţii de calitate.

"În acest sens, ordonanţa menţionează stoparea practicii furnizorilor de servicii de a efectua modificări în mod unilateral în grilele de programe fără a informa în timp consumatorii. Ordonanţa stabileşte ca serviciile de programe să fie ordonate în grilele distribuitorilor în funcţie de cota de audienţă, măsurată şi certificată de un organism independent", a spus Zaharescu.

Potrivit sursei citate, ordonanţa transpune în legislaţia naţională dispoziţii ale reglementărilor europene privind procedura transparentă de determinare a posturilor de televiziune ce fac parte din categoria "must carry". Astfel, distribuitorii de servicii sunt obligaţi să asigure aceeaşi calitate a semnalului, retransmis prin reţeaua lor pentru toate serviciile de programe.

Alte schimbări vizează modificarea criteriilor de stabilire a serviciilor de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice, acestea fiind programele de ştiri, analiză şi dezbateri politice sau economice.

Totodată, a arătat oficialul guvernamental, se modifică Legea audiovizualului în sensul că introducerea în instanţa judecătorească a contestaţiei privind deciziile de sancţionare emise de CNA suspendă efectele acestor decizii.

Ordonanţa stabileşte, de asemenea, cerinţele pentru dobândirea calităţii de membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului, similar celor reglementate pentru toate celelalte autorităţi de reglementare şi supraveghere din România.

Astfel, candidaţii trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiţii: să fie cetăţeni români cu domiciliul în România, să dispună de reputaţie, cunoştinţe teoretice şi experienţă profesională "adecvată naturii, extinderii şi complexităţii activităţii CNA" şi cu o vechime de cel puţin 5 ani în domeniul audiovizualului, să nu fie soţi, rude ori afini până la gradul al III-lea, inclusiv cu preşedintele României, preşedinţii Camerelor Parlamentului sau membrii Guvernului, să nu aibă cazier fiscal sau judiciar.

"Persoanele numite, potrivit legii, de către Parlament în funcţia de membru al CNA îşi păstrează această calitate, condiţiile de numire şi începerea mandatului rămânând supuse reglementărilor în materie în vigoare la data numirii", a spus Zaharescu.

Întrebat de jurnalişti de ce proiectul de ordonanţă de urgenţă nu a fost dezbătut public înainte să fie aprobat de Guvern, purtătorul de cuvânt a declarat că nu are un răspuns în acest sens.

Întrebat, de asemenea, dacă ordonanţa prevede şi sancţiuni, oficialul guvernamental a răspuns negativ, spunând că, probabil, în Legea audiovizualului sunt prevăzute şi astfel de sancţiuni.

Pe de altă parte, Răsvan Popescu, preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), a declarat, marţi, că Ordonanţa adoptată de Guvern pentru modificarea Legii audiovizualului ţine cont de unele observaţii făcute de CNA, existând însă şi aspecte asupra cărora se mai poate reflecta atunci când Ordonanţa va fi dezbătută în Parlament.

Răsvan Popescu a spus că, pentru moment, CNA nu a primit documentul final de la Guvern, precizând că vorbeşte sub rezerva a ceea ce ştie până în prezent.

"Ordonanţa a fost adoptată într-o formă modificată faţă de cea care a circulat iniţial. Vă reamintesc că CNA a trimis încă de acum câteva săptămâni observaţiile sale şi constat că multe dintre ele au fost şi însuşite. Consiliul nu mai poate fi demis prin respingerea raportului anual de activitate în Parlament, instituţia este şi rămâne în continuare stabilă pe durata mandatului de şase ani, iar în desemnarea viitorilor membri (ai CNA, n.r.) va conta de aici înainte şi experienţa profesională. Este prevăzută obligaţia de a avea minim cinci ani de experienţă în audiovizual. De asemenea, au fost însuşite observaţiile CNA privind spoturile din timpul transmisiilor sportive care nu pot ieşi din limita celor 12 minute pe oră de publicitate, limită stabilită de Directiva Serviciilor Media Audiovizuale. De asemenea, se asigură condiţii tehnice egale pe cablu pentru toate posturile din «must carry». Cred că sunt şi aspecte asupra cărora se mai poate reflecta, se pot aduce eventual amendamente în momentul dezbaterii Ordonanţei în Parlament, probabil în luna ianuarie sau februarie. Unul dintre acestea este cel privind suspendarea de drept a sancţiunilor CNA ce vor fi atacate în viitor în justiţie până la o sentinţă definitivă", a spus Răsvan Popescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici