ANPC: Clienţii bancari nu sunt informaţi suficient când primesc creditul. Documentaţia, prea stufoasă

Clienţii băncilor sunt nemulţumiţi în general, aşa cum reiese din statisticile reclamaţiilor trimise către ANPC, că nu au fost informaţi suficient când au semnat contractul de credit, iar documentaţia a fost prea stufoasă şi greu de înţeles, în alte cazuri creditele fiind acordate prea uşor.

227 afișări
Imaginea articolului ANPC: Clienţii bancari nu sunt informaţi suficient când primesc creditul. Documentaţia, prea stufoasă

ANPC: Clienţii bancari nu sunt informaţi suficient când primesc creditul. Documentaţia, prea stufoasă (Imagine: Octav Ganea/Publimedia)

"Din statistica reclamaţiilor înregistrate la ANPC, nemulţumirile consumatorilor sunt în mare parte referitoare la faptul că, în momentul semnării contractului de credit, nu au fost informaţi suficient, recunoscând totodată că le-a fost pusă la dispoziţie o documentaţie stufoasă, greu de înţeles de un consumator fără cunoştinţe în domeniul financiar-bancar. O altă problemă des întâlnită este aceea că în faza incipientă de acordare a creditelor paşii în vederea obţinerii acestora sunt destul de simpli, de multe ori chiar telefonic, modalitate care poate duce în eroare consumatorul şi să-l pună în situaţia de a accepta semnarea contractului la fel de rapid ca şi modalitatea de prezentare a termenilor şi condiţiilor contractuale", a declarat luni Mihaela Manolescu, şef serviciu Produse şi Servicii Financiare în cadrul ANPC, la seminarul "Ziua Consumatorului de Servicii Financiare", organizat împreună cu Asociaţia Societăţilor Financiare ALB România.

Ea a arătat că aceste aspecte generează confuzii în rândul consumatorilor şi astfel nu este de mirare că, după o perioadă scurtă de timp de la contractarea creditului, consumatorii formulează reclamaţii împotriva băncilor, nemulţumiţi de dobânzi şi de comisioanele percepute.

Totodată, reprezentantul ANPC a atenţionat că există o categorie de clienţi care achiziţionează produse şi servicii fiind influenţaţi de mesajele publicitare ale băncilor.

"În special pentru această categorie, aş aprecia ca bună credinţă în a depune toate diligenţele în vederea informării consumatorilor asupra tuturor clauzelor contractuale prin care sunt prezentate în mod clar şi pe înţelesul consumatorilor termenii şi condiţiile contractuale. Această categorie de consumatori, de cele mai multe ori, au disponibilităţi financiare scăzute, iar reclama amăgitoare se adresează unor operatori economici care nu-şi asumă responsabilităţi sociale, legale şi economice", a punctat Manolescu.

La nivelul întregii populaţii adulte a României, produsele bancare sunt destul de puţin cunoscute, cele mai populare fiind cardul de debit şi creditul bancar, dar chiar şi cu acestea sunt familiari într-o măsură medie, în cazul a circa 4 din 10 români, potrivit datelor prezentate de directorul general al Institutului Bancar Român, Gabriela Hârţescu, care a citat un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.

"Chiar şi dintre utilizatori, există un număr semnificativ de persoane care îşi cunosc produsele puţin sau deloc, de 14% în cazul internet banking-ului şi 30% în cazul creditului din magazin. Doar 4 din 10 utilizatori au comparat mai multe oferte la achiziţia ultimului produs bancar, acest comportament este mai degrabă asociat cu persoanele din mediul urban sau cu studii superioare", a afirmat Hârţescu.

De asemenea, 8 din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel puţin parţial contractul, iar dintre acestea circa 80% afirmă că nu au găsit decât puţine neclarităţi sau deloc în acel document, persoanele cu educaţie superioară fiind mai înclinaţi să citească contractul decât cele cu educaţie medie.

Doar 50% din utilizatorii de carduri de debit şi 70% din utilizatorii cardurilor de credit le folosesc pentru plăţi la comercianţi.

Acest comportament este puternic influenţat de mărimea localităţii de reşedinţă, cu cât este mai mare cu atât sunt mai mulţi cei care plătesc la comercianţi cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit în mediul rural la 8 din 10 în Bucureşti. Şi numărul comercianţilor care acceptă plăţi cu cardul este mai mare în oraşele cu grad de urbanizare mai ridicat, a punctat directorul IBR.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici