Bijutierii acuză ANPC că a promovat falsuri şi că vrea monopol de stat în acest domeniu

Mai multe organizaţii patronale din domeniul bijuteriilor acuză Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor că sprijină traficanţii de aur falsificat, prin certificarea bijuteriilor umplute cu zinc şi cupru ca fiind din aur, dar şi că vrea să introducă monopol de stat în domeniu.

513 afișări
Imaginea articolului Bijutierii acuză ANPC că a promovat falsuri şi că vrea monopol de stat în acest domeniu

Bijutierii acuză ANPC că a promovat falsuri şi că vrea monopol de stat în acest domeniu (Imagine: Shutterstock)

Confederaţia Naţională a Operatorilor de Metale şi Pietre Preţioase - Diamond Gold, Federaţia Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase - Diamond Gold şi Patronatul Bijutierilor din România solicită neaprobarea unui proiect de act normativ pentru modificarea OUG 190/2000 privind regimul metalelor preţioase în România, care se află deja în Camera Deputaţilor.

Avocatul bijutierilor, Otilia Sava, a declarat, într-o conferinţă de presă, că potrivit actului normativ în vigoare, marcarea bijuteriilor se face de către operatori sau de către ANPC pentru certificare.

Ambele mărci au aceeaşi greutate, marca operatorilor se numeşte marcă de responsabilitate, iar cea pe care o pune ANPC este marcă de certificare. Problema este că nu este aceeaşi greutate în volumul celor care aplică această marcă, a precizat Otilia Sava.

"Din cei 7.000 de operatori cât sunt pe piaţă, 700 sunt cei care marchează cu marca de responsabilitate, restul de 90 la sută marchează ANPC cu marca de certificare. Dacă ANPC marchează 90 la sută din piaţă înseamnă că automat este responsabil de toată piaţa de care se plânge în prezent. De fapt, ANPC-ul este singurul responsabil de piaţa subterană care există şi care marchează 90 la sută. Păi dacă marchezi 90 la sută înseamnă că 90 la sută este problema ta", a mai spus Sava.

Ea a mai spus că deşi Curtea de Apel a obligat ANPC să-şi respecte dreptul de a organiza concursul anual prin care operatorii pot să-şi aplice marca de responsabilitate, acest lucru nu s-a mai respectat din 2007.

"Să nu credeţi că acest examen nu s-a mai organizat întâmplător, pentru că neorganizând, nu dai dreptul operatorilor să-şi marcheze propriile produse pe care le fac. Dacă nu dai dreptul operatorilor să-şi aplice marca cu propriul panson, în care au investit mii de euro, înseamnă că îl obligi să vină către ANPC, îl obligi să facă drumul şi să asigure transporturi de valori şi, practic, obligi consumatorul să cumpere un produs mai scump. Aceasta se întâmplă şi acum, consumatorii nu sunt protejaţi, dimpotrivă. Aparent, în prezent, piaţa subterană este principalul motiv pentru care ANPC vrea să schimbe legea. Dar este vorba de o piaţă subterană pe care a creat-o şi a îngrăşat-o", a mai explicat avocatul.

Otilia Sava a mai spus că adoptarea proiectului de act normativ şi introducerea mărcii de stat vor duce la pierderea celor 100.000 de locuri de muncă din domeniu.

"De ce ar vrea ANPC, care marchează 90 la sută din piaţă, să marcheze 100 la sută din piaţă? Pentru că vrea să lovească în operatorii care marchează cu marca de responsabilitate şi care reprezintă 10 la sută. Însă vorbim de marii producători de pe piaţa de pietre şi bijuterii de metale preţioase. Vorbim despre marii exportatori ai acestei ţări, care menţin această breaslă în viaţă. Atunci, dacă ANPC introduce marcarea cu marca de stat, cum credeţi că o va face? Marcând în continuare în cele 21 de centre, unde are un singur om, cel mult doi? Nu au logistică, nu au personal calificat", a mai spus reprezentanta patronatelor din domeniu.

Avocatul a adăugat că ANPC ar urma să aducă în acest lanţ o firmă privată.

"Aici intervin băieţii deştepţi din piaţa metalelor preţioase, pentru că, deşi nu are dreptul să deroge marcarea cu marca de stat, legea interzice clar prin articolul 2, la articolul 14 alineatul d, undeva la sfârşit, avem un articol-cheie care spune că ANPC va deroga marcarea cu marcă de stat către o firmă privată. De ce ar veni o firmă privată să marcheze cu marcă de stat? Mai mult decât atât, ANPC spunea, într-o emisiune televizată, că această firmă este o firmă ungurească. Este vorba despre o firmă care va căpuşa întreaga ramură şi care va distruge breasla celor 700 care marchează cu marcă de responsabilitate", a mai spus Sava.

Ea a explicat că dacă în prezent un client se adresează unui operator pentru a comanda o bijuterie, acesta poate să pansoneze bijuteria şi în acelaşi timp poate certifica că acel client va purta o bijuterie conformă.

"Dacă ANPC va reuşi să impună acest proiect, veţi veni la mine, veţi lansa o comandă, iar eu va trebui să plec cu sacoşa de bijuterii la ANPC sau la firma privată din Ungaria ca să marchez. Asta înseamnă timp, costuri, transport şi costul de corupţie, de care nu se vorbeşte. Sunt lucruri care se întâmplă în teritoriu şi pe care ANPC le ştie, dar niciodată nu le spune. Cu costurile acestea se va distruge breasla operatorilor", a mai spus avocatul.

Reprezentanţii patronatelor au acuzat ANPC şi de faptul că a promovat falsuri în piaţa bijuteriilor.

Karl Heinz, de la Patronatul Bijutierilor din România, a dat ca exemplu un medalion de opt grame, prezentat clienţilor ca fiind integral din aur, deşi doar rama obiectului era din acest metal preţios, interiorul fiind din argint.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici