Criza financiară loveşte şi bugetul sărbătorilor de iarnă

Peste 50% dintre românii care locuiesc în mediul urban vor cheltui mai puţini bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an, comparativ cu 2008, bugetul acestora fiind afectat de criza financiară, conform datelor celui mai recent studiu de piaţă realizat de Mednet Marketing Research Center.

14 afișări
Imaginea articolului Criza financiară loveşte şi bugetul sărbătorilor de iarnă

Criza financiară loveşte şi bugetul sărbătorilor de iarnă (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 16 - 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 - 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.

Potrivit Mednet, actuala criză financiară afectează şi sărbătorile de iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion fiind de 1.523 lei, aproximativ 52% dintre respondenţi declarând că această sumă este mai mică decât cea alocată anul trecut.

Astfel, pentru produse alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenţii vor să cheltuie în medie 556,13 lei, pentru 47,6% dintre persoanele intervievate această sumă fiind mai mică faţă de cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli.

Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (brad, ornamente, îmbrăcăminte, încălţăminte) au o pondere mai mică în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând în medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca şi în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenţi.

Potrivit studiului, reducerea cheltuielilor pentru sărbătorile de iarnă se va face în două direcţii. În primul rând, orăşenii vor renunţa în totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumpărat, cum ar fi ornamente pentru bradul de Crăciun (70,4% dintre intervievaţi), bradul de Crăciun (56,5%), băuturile alcoolice (40,9%), prăjituri/cozonaci (32,7%), dar şi alte tipuri de produse printre care electronice şi electrocasnice, îmbrăcăminte şi încălţăminte, bijuterii, cosmetice şi parfumuri, excursii şi produse de lux. Totodată, pesoanele intervievate intenţionează să cumpere în cantitate mai mică sau mai ieftine produse precum carnea, legumele sau fructele.

În ceea ce priveşte excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei.

De asemenea, şi bugetul alocat ieşirilor în oraş, la restaurant, în perioada Crăciunului şi a Revelionului, este pentru 47,3% dintre respondenţi mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 346,28 lei.

Bugetul pentru cadouri a fost şi el afectat de criză, având o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participanţii la studiu mai mic ca anul trecut.

Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intenţionează să cumpere totuşi cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Tipurile de cadouri pe care respondenţii intenţionează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte/încălţăminte (54,5%), cosmetice/parfumuri (37,4%), jucării (30,6%), ciocolată/cafea (20,4%), cărţi (17,4%) şi bijuterii/ceasuri (14,8%) etc.

Cei care au declarat că nu vor cumpăra cadouri (18,6%) sunt persoanele cu vârsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2.000 lei pe familie şi se declară afectaţi de criză în "foarte mare măsură" şi "în mare măsură".

Peste jumătate (52,6%) dintre participanţii la studiu nu obişnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul în curs.

Totuşi, procentul celor care economisesc bani pentru sărbătorile de iarnă este ridicat, respectiv 45,4%.

Există şi respondenţi (6,1%) care intenţionează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an.

Mednet Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piaţă din anul 2000.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici