- Home
- Externe
- SEUL, (24.07.2014, 12:44)
- Luminiţa Bogdan
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Prăbuşirea avionului Malaysia Airlines le aminteşte sud-coreenilor de tragedia din 1983
Prăbuşirea avionului Malaysia Airlines în estul Ucrainei le-a reamintit sud-coreenilor de cazul zborului KAL007, doborât la 1 septembrie 1983 de sovietici, pe fondul tensiunilor între Moscova şi Washington.
209 afișări
Prăbuşirea avionului Malaysia Airlines le aminteşte sud-coreenilor de tragedia din 1983 (Imagine: Mediafax Foto / AFP)
Ca şi în cazul zborului MH17, cele 269 de persoane aflate la bordul avionului Boeing 747 al companiei Korean Air Lines şi-au pierdut viaţa după ce aeronava s-a prăbuşit în Marea Japoniei.
Asemănările dintre cele două catastrofe sunt numeroase: două avioane ale unor companii asiatice doborâte de rachete militare, pentru care Moscova este considerată direct sau indirect responsabilă.
De asemenea, cele două catastrofe au avut loc în contextul unor tensiuni între cele două puteri, care au alimentat declaraţiile dure între cele două părţi şi au încetinit atât operaţiunile de recuperare a victimelor, cât şi ancheta privind cauzele prăbuşirii avionului.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: România este țara din Europa în care sectorul privat, antreprenorial, are impactul cel mai mic asupra deciziilor guvernamentale. Este un abuz!
-
Unul dintre cei mai mari angajatori din România închide o fabrică de componente auto
-
Un stâlp electric s-a păbuşit în craterul de la Slănic. Alte 16 persoane, evacuate din apartamente
-
Elveţia a invitat peste 160 de ţări la conferinţa pentru pace în Ucraina. Rusia nu este pe listă
Mai mult, într-o oarecare măsură, dramele personale ale sutelor de persoane care şi-au pierdut viaţa sau ale familiilor victimelor au trecut în plan secund, în urma intereselor geopolitice şi acuzaţiilor între cele două părţi cu privire la responsabilitatea în prăbuşirea avionului.
Ronald Reagan era în acea perioadă preşedintele Statelor Unite şi definea Uniunea Sovietică drept "Imperiul Răului". În plus, liderul american tocmai anunţase public iniţiativa de apărare strategică, un program numit de presă "Războiul stelelor", considerat de Moscova drept o ameninţare la adresa echilibrului nuclear între cele două superputeri.
Citeşte şi:
TRAGEDIA AVIATICĂ din Ucraina. O mamă care a pierdut doi fii regretă că nu a luat în serios teama celui mic: "Dacă aş putea să dau timpul înapoi. Nu l-am ascultat"
Citeşte şi:
Mulţi ruşi consideră ţara lor responsabilă de tragedia aviatică, potrivit mesajelor de condoleanţe
Citeşte şi:
CRONOLOGIE - Cazuri similare tragediei aviatice din estul Ucrainei: Avioane civile DOBORÂTE cu rachete, în situaţii de conflict, în ultimii 40 de ani - FOTO
Experţii au apreciat în acel moment că tensiunile între cele două părţi se aflau la cel mai înalt nivel de la criza rachetelor din Cuba, din 1962, ceea ce a avut fără îndoială un rol în catastrofa zborului KAL007.
Avionul Boeing 747 decolase de la New York şi urma să aterizeze la Seul, după o escală în Alaska. Desfăşurarea evenimentelor nu a fost stabilită cu exactitate, însă, potrivit informaţiilor, avionul a deviat de la ruta stabilită şi a intrat în spaţiul aerian sovietic. Anchetatorii au stabilit că devierea a avut loc accidental, în urma unei erori în funcţionarea sistemului de pilot automat.
- Ronald Reagan a denunţat "masacrul"
Armata sovietică a trimis două avioane militare pentru interceptarea avionului Boeing aparţinând companiei Korean Air Lines. În 1998, pilotul unuia dintre cele două avioane, Ghenadi Osipovici, a povestit, într-un interviu, că "a observat două rânduri de hublouri luminate şi s-a întrebat dacă era un avion civil, dar nu a avut timp să se gândească". Potrivit pilotului, cele două avioane militare au lansat tiruri de avertisment, însă fără rezultat. Ulterior, au primit ordin să doboare aparatul. "Ordinul pe care l-am primit a fost să distrug intrusul. Am îndeplinit misiunea", a declarat Ghenadi Osipovici.
Printre pasagerii aflaţi la bordul avionului se aflau 105 cetăţeni sud-coreeni şi 62 de americani. După prăbuşirea avionului, Ronald Reagan a denunţat un "masacru" şi i-a acuzat pe sovietici de "încălcarea principiilor morale care guvernează relaţiile interumane".
Unii experţi consideră că poziţia oficialilor americani a fost moderată în cazul catastrofei Korean Air Lines, spre deosebire de reacţia preşedintelui Barack Obama în urma prăbuşirii avionului Malaysia Airlines în estul Ucrainei, cel mai probabil doborât de o rachetă lansată dintr-o zonă controlată de separatiştii proruşi.
De altfel, răspunsul lui Ronald Reagan la prăbuşirea avionului Korean Air Lines a rămas în mare parte la stadiul declaraţiilor. El ar fi avertizat Consiliul de Securitate ONU în legătură cu o reacţie exagerată şi a declarat că "răzbunarea nu-şi are locul în acest dosar".
În 1983, sovieticii au avut nevoie de cinci zile pentru a recunoaşte că a avionul a fost doborât, însă au susţinut ulterior ipoteza că aparatul Boeing 747 aparţinând companiei Korean Air Lines se afla într-o misiune de spionaj.
În Coreea de Sud, condusă în acel moment de un Guvern apropiat armatei, au avut loc ample manifestaţii de stradă, însă protestele au fost eclipsate de "războiul declaraţiilor" între Moscova şi Washington.
Ca şi în cazul avionului Malaysia Airlines, operaţiunile de recuperare a epavei şi victimelor au fost marcate de haos şi tensiuni, cu numeroase plângeri ale Statelor Unite la adresa sovieticilor, care au trimis nave la locul prăbuşirii avionului.
Ruşii au recunoscut de-abia după destrămarea URSS că au recuperat cutiile negre ale avionului. Potrivit unor informaţii secrete, Moscova a reţinut cutiile negre întrucât era convinsă că avionul se afla într-o misiune de spionaj. Înregistrarea conversaţiei din cabina piloţilor a susţinut însă ipoteza unei devieri accidentale în spaţiul aerian sovietic.
Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Citește pe alephnews.ro: Războiul pentru dezvoltarea Inteligenței Artificiale a început. Apple recrutează zeci de experți de la Google pentru a-și extinde divizia de A.I.
Citește pe www.zf.ro: Elon Musk nu are milă: A închis peste noapte întreaga divizie de Superchargere de la Tesla şi a dat afară pe toată lumea. Încă 500 de angajaţi se alătură celor 14.000 deja concediaţi
Citește pe www.zf.ro: Elon Musk nu poate să piardă: A câştigat 40 de miliarde de dolari într-o singură săptămână, după ce a dat afară 14.000 de oameni
Citește și: CRONOLOGIE - Cazuri similare tragediei aviatice din estul Ucrainei: Avioane civile DOBORÂTE cu rachete, în situaţii de conflict, în ultimii 40 de ani - FOTO
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Adrian Sârbu: Problema României e că votantul s-a înstrăinat de putere. Democrația înseamnă că tu, eu și toți din țară avem puterea
Elon Musk nu are milă: A închis peste noapte întreaga divizie de Superchargere de la Tesla şi a dat afară pe toată lumea. Încă 500 de angajaţi se alătură celor 14.000 deja concediaţi
ANAF scoate tunurile grele: Încep controalele masive la persoanele fizice. Cine sunt cei vizaţi de aceste controale
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Viciul lui sunt femeile! S-a logodit cu o actriță din filmele pentru adulți, iar la câteva zile s-a afișat cu un manechin spectaculos
PROSPORT.RO
Florin Piersic este în pericol și trebuie dus de urgență la Viena! Scandal uriaș generat de evenimentele din spital
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe