2012 în muzică - un an al căutărilor, al debutanţilor promiţători şi al distribuţiei digitale

Industria muzicală a continuat să se metamorfozeze în 2012, însă câteva tendinţe sunt clare: casele de discuri majore au continuat să se consolideze, distribuţia digitală a devenit o normă, nu o excepţie, iar topurile au fost dominate de artişti debutanţi şi de o diversificare a genurilor muzicale.

182 afișări
Imaginea articolului 2012 în muzică - un an al căutărilor, al debutanţilor promiţători şi al distribuţiei digitale

2012 în muzică - un an al căutărilor, al debutanţilor promiţători şi al distribuţiei digitale

CASA DE DISCURI EMI ARE UN NOU PROPRIETAR

După un proces de vânzare care s-a întins pe durata întregului an, întâmpinat cu multe obiecţii din partea caselor independente din afara Statelor Unite, Citigroup a vândut divizia de publishing a companiei EMI Music unui consorţiu deţinut de Sony / ATV, cu 2,1 miliarde de dolari, în iulie, şi casa de discuri EMI (cu excepţia unor divizii cruciale) către Universal Music Group (UMG), pentru 1,9 miliarde de dolari, în septembrie. Achiziţia făcută de UMG a reprezentat prima consolidare majoră realizată în industria muzicală, după joint venture-ul Sony-BMG din 2004. În urma acestei tranzacţii, uriaşul grup nou format în 2012 deţine aproximativ 40% in piaţa americană, inclusiv drepturile de autor asupra muzicii create de artişti importanţi, cu vânzări impresionante, precum The Beatles.

CONSOLIDAREA UNOR NOI MODELE DE DISTRIBUŢIE MUZICALĂ

Reprezentanţii Asociaţiei Industriei Muzicale din America (Recording Industry Association of America / RIAA) au anunţat că distribuţia de produse muzicale în sistem digital a reprezentat pentru prima dată în istorie, în 2011, peste 50% din totalul comerţului cu muzică de pe planetă, iar această tendinţă s-a menţinut şi în 2012, când au avut loc o serie de alianţe neaşteptate între mai multe companii americane specializate. În martie, UMG a părăsit sfera distribuţiei independente, vânzându-şi divizia Fontana Distribution către distribuitorul global INgrooves, cu sediul în San Francisco, care a devenit astfel un agregator global în distribuţia muzicală, atât în sistemul clasic, cât şi în cel digital. În aceeaşi săptămână, agregatorii digitali Orchard şi Ioda au anunţat că vor fuziona. Specialiştii se aşteaptă în 2013 şi la alte repoziţionări similare în divizia digitală a acestei industrii.

SPOTIFY, UN SERVICIU DIGITAL TOT MAI IMPORTANT

Evaluat la 3 miliarde de dolari, serviciul de streaming Spotify a continuat să reprezinte un actor major pe piaţa muzicală online şi în 2012. În noiembrie, Spotify şi-a asigurat o nouă finanţare de 100 de milioane de dolari, printre investitori numărându-se companii prestigioase precum Coca-Cola, Goldman Sachs şi Fidelity Investments. La începutul lunii decembrie, această companie suedeză a anunţat că are deja 20 de milioane de utilizatori, dintre care 5 milioane plătesc o subscripţie. Deşi unii se întreabă dacă o companie a cărei bază de utilizatori este alcătuită în proporţie de 25% din utilizatori plătitori reprezintă sau nu un model de urmat în industria muzicală, mulţi dintre specialiştii în domeniu consideră că streamingul muzical va deveni sectorul din această industrie care va avea cea mai fertilă creştere în 2013.

TENDINŢE MUZICALE MANIFESTATE ÎN 2012: Artiştii debutanţi şi-au pus amprenta asupra topurilor

Lăsând la o parte problematica distribuţiei şi a modului de lansare a produselor muzicale - care par să tindă tot mai mult spre postarea de single-uri pe reţelele de socializare, în defavoarea clasicelor lansări de albume -, 2012 poate fi considerat şi anul în care mulţi artişti emergenţi au reuşit performanţe cel puţin surprinzătoare din punct de vedere muzical.

Deşi niciunul nu a făcut senzaţie şi nu a repetat succesele din coloratul şi fantezistul an 2011, dominat de stilurile rap şi R&B, spre nefericirea caselor de discuri care au căutat cu disperare o nouă Adele, o nouă Amy Winehouse, o nouă Lily Allen sau o nouă Lana del Rey, există, totuşi, câţiva artişti debutanţi care au reuşit să atragă atenţia asupra lor în anul care se pregăteşte să se încheie. Astfel, Alt-J a câştigat prestigiosul Mercury Prize, albumul de debut al rapperului Frank Ocean a ocupat locul al doilea în prestigiosul top al celor mai bune materiale discografice pe 2012 alcătuit de revista Rolling Stone, iar cântecul "Hold On" al trupei debutante de blues-rock Alabama Shakes a fost desemnat cel mai bun single al anului 2012, potrivit editorilor de la aceeaşi publicaţie.

Nu trebuie uitaţi însă nici artiştii consacraţi. Astfel, Adele, care a dominat anul 2011, şi-a continuat şirul de victorii şi în 2012, câştigând la începutul acestui an nu mai puţin de şase premii Grammy, iar noul album al rockerului Bruce Springsteen, "Wrecking Ball", al 17-lea din cariera legendarului artist american, a ocupat prima poziţie în topul albumelor pe 2012, alcătuit de revista Rolling Stone. Totodată, Madonna a fost desemnată cea mai importantă artistă a anului 2012 de către revista Billboard, iar turneul ei mondial "MDNA" a ocupat prima poziţie în topul celor mai profitabile turnee din acest an.

"PERFORMANŢA" VIZUALĂ A ANULUI 2012: "Gangnam Style", primul videoclip din istorie care a depăşit pragul de 1 miliard de vizualizări pe YouTube

Într-un an 2012, în care videoclipul piesei "Gangnam Style", lansată de pseudo-rapperul sud-corean Psy, a intrat în legendă, devenind clipul de pe site-ul YouTube cu cele mai multe vizionări din istorie, omenirea a părut că cedează de bunăvoie şi cu mare plăcere unui acces de infantilizare subită, dintr-o dorinţă aproape viscerală de a obţine, printr-un simplu click, o sursă de entertainment facil. I-au căzut pradă nume importante - preşedintele american Barack Obama, secretarul general al ONU Ban Ki-moon şi actorul Hugh Jackman -, care au repetat, în public, mişcările de dans făcute celebre de muzicianul asiatic, declarându-şi simpatia pentru acesta.

Tendinţa de apreciere a imaginii în defavoarea muzicii nu este însă nouă, ea s-a manifestat copios şi în 2011, când, până la apariţia "fenomenului" Adele, cântăreţe precum Lady Gaga, Rihanna, Britney Spears, Katy Perry şi în special Nicky Minaj au monopolizat industria muzicală internaţională, câştigând numeroase premii prestigioase şi înregistrând vânzări colosale de discuri, nu datorită calităţii artistice a pieselor lor, ci mai mult prin atitudini care şochează, costume extravagante, piese cu versuri minimaliste, mesaje facile şi mai ales prin videoclipuri în care abundau scenele lascive şi invariabilele peruci fosforescente (verzi, portocalii, albastre, blonde şi roz).

În 2012, omenirea a asistat neputincioasă, cu un zâmbet credul şi cu pupila dilatată, ca în celebrele scene din filmul "Requiem for a Dream" când personajul interpretat de Ellen Burstyn îşi lua "pastilele pentru slăbit", la maniera impresionantă în care videoclipul piesei "Gangnam Style" - cântată de rubicondul muzician asiatic în limba coreeană şi conţinând câteva cuvinte în engleză, pe ritmuri tehno -, care include mişcări inspirate din rodeo şi din cursele de cai, a depăşit rând pe rând praguri considerate istorice pe site-ul YouTube şi a devenit clipul muzical cu cel mai mare număr de vizualizări din lume – peste 1 miliard.

O ALTĂ TENDINŢĂ ÎN 2012: Revenirea în forţă a rockului clasic

Potrivit site-ului theguardian.co.uk, The Rolling Stones, Bruce Springsteen, Rush, ZZ Top şi The Stone Roses au părut mai în formă ca niciodată în 2012, întrucât oamenii tânjesc după siguranţă în vremuri tulburi.

Când a fost perioada de glorie a rockului clasic? - se întreabă jurnaliştii publicaţiei britanice. Să presupunem că ea s-a încheiat în 1977, odată cu ascensiunea stilului punk (deşi mulţi dintre fanii rockului clasic nu vor fi de acord cu această afirmaţie). Dar când a început ea? În 1968, odată cu muzica psihedelică lansată de The Rolling Stones, The Who, The Beatles şi Beach Boys şi cu formarea trupei Led Zeppelin? Sau în 1973, când grupul Led Zeppelin a doborât toate recordurile în materie de spectatori, cu ocazia turneului său american, când grupul Kiss a semnat un contract impresionant cu o casă de discuri majoră, iar David Bowie a avut primul său album care a ajuns pe primul loc în topuri?

De fapt nici nu contează, afirmă The Guardian, întrucât, indiferent de data aleasă, rockul clasic este muzica preferată de oameni în vremuri de criză. 1968 - când rockerii de la The Rolling Stones cântau despre naşterea unui copil în mijlocul unui uragan, despre sunetul marşurilor, despre picioare electrice sau despre simpatia pentru diavol - a fost anul în care războiul dus de Statele Unite în Vietnam a atins paroxismul. 1973 a fost anul crizei petrolului (care, ca o coincidenţă, a făcut ca vinilul să devină o problemă pentru casele de discuri), al grevelor majore din Marea Britanie, al bombelor lansate de IRA şi al audierilor din scandalul Watergate.

Aşadar, afirmă aceiaşi jurnalişti britanici, nu ar trebui să constituie o surpriză faptul că unul dintre curentele dominante din 2012, rockul clasic, a beneficiat în acest an de o creştere de popularitate. Unii dintre artiştii majori din acest curent muzical - Bob Dylan, Bruce Springsteen şi The Rolling Stones - au ţinut capul de afiş în 2012, prin concertele, turneele sau reunirea lor după o pauză de mulţi ani. Alţii - Led Zeppelin de exemplu - au revenit în actualitate pentru că intenţionează să lucreze din nou împreună la un nou disc, după o perioadă îndelungată. Alte trupe importante, precum Rush şi ZZ Top, au lansat albume noi, care au rămas fidele sunetului lor specific din anii '70. La rândul ei, trupa The Stone Roses a anunţat că s-a reunit după o pauză de 15 ani şi că va susţine un nou turneu mondial în 2012, iar grupul Blur a fost din nou cap de afiş la festivalul din Hyde Park.

De bun augur pentru muzica rock, care a fost împinsă în plan secundar de câţiva ani de muzica dance, electronică, hip-hop şi R&B, este nominalizarea la şase categorii de premii a trupei americane The Black Keys - cu un stil retro, inspirat de anii '60-'70 - la viitoarea gală a premiilor Grammy, care vor fi decernate pe 10 februarie, la Los Angeles.

TURNEE - ÎNCASĂRI - SPECTATORI

Turneul mondial "MDNA Tour" susţinut în acest an de cântăreaţa americană Madonna este seria de concerte cu cele mai mari încasări din 2012, au anunţat editorii site-ului billboard.com.

Artista americană a pornit din nou într-un turneu mondial, cel de-al nouălea din carieră, în luna mai. Noul ei turneu, intitulat "MDNA Tour", s-a dovedit a fi unul extrem de profitabil şi ocupă primul loc în "Top 25 Tours" alcătuit de Billboard Boxscore în acest an, cu încasări de 228,4 milioane de dolari.

Pe locul al doilea se află rockerul american Bruce Springsteen, al cărui turneu "Wrecking Ball Tour" a generat încasări de 199,3 milioane de dolari.

Turneul mondial "The Wall Live", susţinut de rockerul Roger Waters, fost membru al grupului Pink Floyd, ocupă locul al treilea în acest clasament anual, cu încasări de 186,4 milioane de dolari.

Turneul "Michael Jackson: The Immortal World Tour", susţinut de compania canadiană Cirque Du Soleil, se află pe poziţia a patra, cu încasări de 147,3 milioane de dolari.

Turneul susţinut de trupa britanică Coldplay ocupă locul al cincilea, cu încasări de 147,1 milioane de dolari.

În Top 25 Tours din acest an, pe locurile următoare, s-au clasat, în ordine, Lady Gaga (124,8 milioane de dolari), Kenny Chesney & Tim McGraw (96,4 milioane de dolari), Van Halen (54,4 milioane de dolari), Jay-Z & Kanye West (46,9 milioane de dolari) şi Andre Rieu (46,7 milioane de dolari).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici