• Cercetătorii din Antarctica au descoperit unul dintre cei mai mari meteoriţi găsiţi vreodată pe continent.
  • Roca spaţială găsită în decembrie 2022 cântăreşte 7,6 kg.
  • Cercetătorii au mers zile întregi prin Antarctica înainte de a găsi un meteorit neobişnuit de mare, care conţine unele dintre cele mai vechi materiale din sistemul solar.
Imaginea articolului Un meteorit uriaş descoperit în Antarctica conţine cel mai vechi material din sistemul solar

Sursa foto: Twitter

Antarctica este un loc preferat pentru cercetătorii care vânează meteoriţi. Deşi continentul nu este lovit de meteoriţi mai des decât oriunde altundeva pe Pământ, vremea rece şi uscată a continentului ajută la conservarea celor care aterizează. De asemenea, gheţarii activi scot la iveală meteoriţi vechi îngropaţi sub gheaţă.

Din fericire, fundalul alb uniform face mai uşoară observarea rocilor întunecate. Echipa care a găsit asteroidul a folosit, de asemenea, date din satelit despre suprafaţa Antarcticii şi instrumente de învăţare automată pentru a prezice unde se vor găsi cel mai probabil meteoriţi, potrivit Independent.

Găsirea unui meteorit atât de mare este foarte neobişnuită. În ultimii o sută de ani, au fost găsiţi peste 45.000 de meteoriţi în Antarctica, dar majoritatea au fost micrometeorite, care cântăresc cel mult câteva sute de grame.

Potrivit Mariei Valdes, membră a echipei care a descoperit meteoritul şi cercetător ştiinţific la Field Museum şi la Universitatea din Chicago, doar o sută şi ceva de meteoriţi descoperiţi în Antarctica au fost de aceeaşi mărime sau mai mari. Ea a adăugat: „Mărimea nu contează neapărat când vine vorba de meteoriţi, şi chiar şi micrometeoriţii minusculi pot fi incredibil de valoroşi din punct de vedere ştiinţific, dar, bineînţeles, găsirea unui meteorit mare ca acesta este rară şi cu adevărat interesantă”.

Să găseşti unul atât de mare, acesta este un fel de noroc, ca să fiu sincer", a declarat Maria Schönbächler, profesor la Eidgenössische Technische Hochschule Zurich, care a făcut, de asemenea, parte din echipă.

Meteoritul pare să fie făcut din condrită, cel mai comun tip de material meteorit. Aceşti meteoriţi provin probabil din centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter şi conţin unele dintre cele mai vechi materiale din sistemul solar.

Meteoritul este acum trimis pentru analize chimice la Institutul Regal Belgian de Ştiinţe Naturale din Belgia. Meteoritul este transportat într-o cutie frigorifică specială, pentru a opri orice dezgheţ care ar putea deteriora structura chimică delicată a acestuia.

Meteoritul a fost descoperit în timpul unei expoziţii în apropierea staţiei de cercetare Princess Elisabeth Antarctica. Din echipa de descoperire au făcut parte Schönbächle, Valdes, Ryoga Maeda, doctorand la Vrije Universiteit Brussel şi la Universitatea Liberă din Bruxelles, şi a fost condusă de Vinciane Debaille, profesor la Universitatea Liberă din Bruxelles.

Cei patru cercetători au petrecut zile întregi străbătând câmpuri de gheaţă, mergând cu snowmobile şi dormind în corturi pe gheaţă în cadrul călătoriei de descoperire. În ciuda faptului că în Antarctica este vară, temperatura medie a fost de -10 grade Celsius.