Curtea Constituţională a admis sesizarea lui Iohannis în cazul OUG 21/2015 privind restituirea unor imobile

Curtea Constituţională a admis, miercuri, sesizarea preşedintelui Klaus Iohannis referitoare la Legea de aprobare a OUG 21/2015 privind restituirea unor imobile şi a decis că sunt neconstituţionale prevederi care derogă de la Legea contenciosului administrativ.

3362 afișări
Imaginea articolului Curtea Constituţională a admis sesizarea lui Iohannis în cazul OUG 21/2015 privind restituirea unor imobile

Curtea Constituţională a admis sesizarea lui Iohannis în cazul OUG 21/2015 privind restituirea unor imobile (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Curtea Constituţională (CC), cu majoritate de voturi, a admis miercuri obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile articolului unic punctul 2 subpunctul 4 şi ale articolului unic punctul 4 din Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.21/2015, precum şi a art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România sunt neconstituţionale.

Articolului unic punctul 2 subpunctul 4 din lege prevede că "preşedintele Comisiei Naţionale (pentru Compensarea Imobilelor, n.r.) are vot egal cu ceilalţi membri şi, prin derogare de la prevederile Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, nu este asimilat calităţii de conducător al autorităţii publice".

Curtea a reţinut că derogarea impusă de textul criticat are efect direct în stabilirea cadrului procesual în care instanţa va putea analiza actul administrativ contestat sau refuzul nejustificat de a soluţiona o cerere, inclusiv în ceea ce priveşte stabilirea calităţii procesuale a autorităţii publice şi procedura executării silite a unei hotărâri judecătoreşti definitive.

Astfel, prin derogarea impusă de textul criticat, legiuitorul a intrat în sfera puterii judecătoreşti, ceea ce încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, notează CC.

Articolul unic mai prevede, la punctul 4, că "se exonerează de la plata amenzilor civile stabilite în temeiul art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor şi, respectiv, preşedintele Comisiei Naţionale pentru Compensarea Imobilelor".

În acest caz, curtea a reţinut că "singura modalitate de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti definitive prin care instanţa a stabilit în sarcina autorităţii publice obligaţia de a face este cea prevăzută de dispoziţiile art. 24 din Legea nr.554/2004 - referitoare la posibilitatea ca, la cererea creditorului, instanţa de executare să aplice conducătorului autorităţii publice sau, după caz, persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere".

"Astfel, prin exonerarea reglementată de textul criticat este afectată singura posibilitate de a asigura punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti definitive, prin care s-a stabilit în sarcina Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor/ Comisiei Naţionale de Compensare a Imobilelor obligaţia de a face (...)", se mai spune în comunicatul CC.

Decizia curţii este definitivă şi general obligatorie şi se comunică preşedintelui României, preşedinţilor celor două camere ale Parlamentului şi prim-ministrului.

Şeful statului a sesizat Curtea Constituţională, în 25 noiembrie, în legătură cu cele două prevederi ale Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2015.

În sesizarea preşedinţiei se arăta că faptul că preşedintele Comisiei Naţionale pentru Compensarea Imobilelor nu este asimilat calităţii de conducător al autorităţii publice şi faptul că nici nu este menţionată expres persoana care reprezintă comisia ar putea afecta exercitarea dreptului de a contesta în instanţă deciziile emise de această autoritate publică, respectiv stabilirea cadrului procesual în care instanţa va putea analiza actul administrativ contestat.

Preşedintele mai spunea, referitor la cea de-a doua dispoziţie criticată, că, dacă administraţia este exonerată de la punerea în aplicate unei hotărâri judecătoreşti, prin neplata amenzilor civile stabilite în sarcina conducătorului unei autorităţi publice, accesul la justiţie ar deveni teoretic şi iluzoriu, iar persoana vătămată de o autoritate publică ar fi lipsită de dreptul la repararea pagubei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici