ANI a sesizat DNA în legătură cu preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu

Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Direcţia Naţională Anticorupţie în urma constatării unor indicii de comitere a unor fapte de corupţie de către preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu, demers survenit verificării averii acestuia.

59 afișări
Imaginea articolului ANI a sesizat DNA în legătură cu preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu

ANI a sesizat DNA în legătură cu preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu

Agenţia Naţională de Integritate, în conformitate cu prevederile Legii 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, a constatat în cazul lui Constantin Nicolescu, preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, în urma procedurilor de evaluare, următoarele: încălcarea regimului juridic al conflictului de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea nr. 176/2010, coroborate cu prevederile art. 70 şi art. 71 din Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare; indicii temeinice privind săvârşirea unor infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie, fapte prevăzute şi pedepsite conform art. 132 şi art. 12 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie; indicii temeinice cu privire la săvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii, faptă prevăzută şi pedepsită conform art. 292 din Codul Penal al României.

ANI s-a sesizat din oficiu la data de 10 noiembrie 2010, în urma publicării de către "Academia Caţavencu" a materialului de presă intitulat "Pe Argeş în jos, un fals în declaraţii frumos", care semnala posibila nerespectare de către Constantin Nicolescu a prevederilor legale privind completarea şi depunerea declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese.

Constantin Nicolescu exercită, în prezent, al doilea mandat consecutiv de preşedinte al Consiliului Judeţean Argeş, în 16 martie 2011, acesta prezentându-se la sediul Agenţiei Naţionale de Integritate, pentru "a lua la cunoştinţă de informaţiile şi datele cuprinse în dosarul de evaluare".

ANI a extins evaluarea şi asupra averii soţiei preşedintelui CJ Argeş, Viorica Nicolescu, precum şi a celor doi copii a lor.

În urma evaluărilor efectuate, s-au identificat următoarele elemente: existenţa conflictului de interese, prin semnarea sau aprobarea de către Nicolescu, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Argeş, a unui număr de 14 contracte (13 contracte în sumă de 1.139.715,84 lei, TVA inclus şi un un contract adiţional prelungire perioadă) încheiate de către CJ Argeş sau instituţii şi servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului cu SC AUTOPRO MOND SA, respectiv, SC MAC AUTO S.A. (societăţi la care Nicolescu este acţionar majoritar, în procent de 92,194%, respectiv, 63,08%).

De asemenea, SC AUTOPRO MOND SA, SC MAC AUTO SA (societăţi la care Nicolescu este acţionar majoritar) şi SC DINIK MAR ARG SRL (la care Viorica Nicolescu este acţionar majoritar) au încheiat un număr de 12 contracte (nouă contracte în sumă de 303.262,12 lei, TVA inclus, un contract conform comenzilor, două contracte - oră de manoperă) cu instituţii şi servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş.

În perioada 2006 - 2010, SC AUTOPRO MOND SA a prestat servicii către instituţii şi servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş, pe bază de comenzi, în sumă de 124.327,49 lei.

Suma totală a celor nouă contracte încheiate sub semnătura Constantin Nicolescu, a celor cinci contracte încheiate cu aprobarea acestuia, a celor 12 contracte încheiate de către societăţi la care acesta sau soţia lui sunt acţionari majoritari, precum şi a prestărilor de servicii efectuate instituţiilor şi serviciilor publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş, de către societăţile la care preşedintele CJ Argeş sau soţia acestuia sunt acţionari majoritari este de 1.567.305,45 lei.

Conform dispoziţiilor art. 70 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, "prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative", iar, potrivit prevederilor art. 71 din acelaşi act normativ, "Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public".

ANI reţine şi existenţa unor indicii temeinice privind săvârşirea de către Constantin Nicolescu a unor infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie, fapte prevăzute şi pedepsite de către Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie. În urma analizei documentaţiei care a stat la baza atribuirii contractelor de achiziţii publice, a rezultat faptul că, într-un număr de opt contracte încheiate între Consiliul Judeţean Argeş şi SC AUTOPRO MOND SA, respectiv, SC MAC AUTO SA (societăţi la care Constantin Nicolescu este acţionar majoritar), au fost prezentate oferte doar de către societăţi comerciale la care acesta deţine sau a deţinut calitatea de acţţionar şi, într-un contract încheiat între Direcţia Generală pentru Administrare, Întreţinere şi Reparaţii Drumuri şi Poduri Judeţene Argeş (intituţie aflată în coordonarea Consiliului Judeţean Argeş) şi SC MAC AUTO SA (societate la care Constantin Nicolescu este acţionar majoritar), au fost prezentate oferte doar de către această societate şi SC AUTOPRO MOND SA.

Potrivit Legii 78/2000, "infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice, infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor şi infracţiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial", coroborate cu prevederile art. 12, lit. a) din acelaşi act normativ, "efectuarea de operaţiuni financiare, ca acte de comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau însărcinarea pe care o îndeplineşte o persoană ori încheierea de tranzacţii financiare, utilizând informaţiile obţinute în virtutea funcţiei, atribuţiei sau însărcinării sale" şi lit. b) "folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii", constituie infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie.

Totodată, ANI a constatat existenţa unor indicii temeinice privind comiterea de Constantin Nicolescu a infracţiunii de fals în declaraţii, prevăzută şi pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, deoarece, din evaluarea declaraţiilor de interese completate şi depuse de acesta, rezultă numeroase nereguli.

"În declaraţiile de interese depuse la 20.06.2004, 05.04.2005 şi 25.07.2005, la rubrica «Calitatea de acţionar sau asociat la societăţi comerciale, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare şi financiare», Constantin Nicolescu nu a menţionat calitatea de acţionar deţinută la următoarele societăţi: OTP GARANCIA ASIGURĂRI S.A., un număr de 267 acţiuni în valoare de 26.700 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 0,839%, acţiuni care au fost vândute la data de 24.11.2005; ATE BANK ROMANIA S.A. (fostă Banca pentru Mica Industrie şi Libera Iniţiativă Mindbank SA), acţiuni în valoare de 63.816,40 lei, acţiuni care au fost vândute la data de 3.04.2007; SC Compania Hotelieră Intercontinental Romania SA, un număr de 152.250 acţiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societăţii; b. în declaraţiile de interese depuse la 26.06.2008 şi 12.06.2009, la rubrica «Calitatea de acţionar sau asociat la societăţi comerciale, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare şi financiare», Constantin Nicolescu nu a menţionat calitatea de acţionar deţinută la următoarele societăţi: SC AUTOPRO MOND SA, un număr de 165.209 acţiuni în valoare de 413.022,50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 92,194%; SC EXPERT CONSULT & MANAGEMENT SRL, un număr de 5 acţiuni în valoare de 50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 25%; SC MAC AUTO SRL, un număr de 16.610 acţiuni în valoare de 166.100 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 63,08%; S.C. Compania Hotelieră Intercontinental Romania S.A., un număr de 152.250 acţiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societăţii; în declaraţia de interese depusă la data de 03.11.2010, la rubrica «Calitatea de acţionar sau asociat la societăţi comerciale, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare şi financiare», Nicolescu nu a menţionat calitatea de acţionar deţinută la următoarele societăţi: S.C. AUTOPRO MOND S.A., un număr de 165.209 acţiuni în valoare de 413.022,50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 92,194%; S.C. MAC AUTO S.R.L., un număr de 16.610 acţiuni în valoare de 166.100 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii şi pierderi de 63,08%; S.C. Compania Hotelieră Intercontinental Romania S.A., un număr de 152.250 acţiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societăţii; d. în declaraţia de interese depusă la data de 03.11.2010, la rubrica "Contracte, inclusiv cele de asistenţă juridică, consultanţă şi civile, obţinute sau aflate în derulare în timpul exercitării funcţiilor, mandatelor sau demnităţilor publice finanţate de la bugetul de stat, local şi din fonduri externe ori încheiate cu societăţi comerciale cu capital de stat sau unde statul este acţionar majoritar/minoritar", Constantin Nicolescu nu a menţionat un număr de 18 contracte aflate în derulare, încheiate de SC AUTOPRO MOND S.A. (societate comercială în care Constantin Nicolescu este acţionar majoritar) cu instituţii şi autorităţi publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş", arată ANI.

Din cele 18 contracte, într-un număr de patru contracte au fost identificate elemente în sensul existenţei unui conflict de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea 176/2010.

Inspectorii de integritate consideră că sunt elemente în sensul încălcării legislaţiei privind regimul juridic al conflictului de interese, ca urmare a semnării, respectiv, aprobării de către Constantin Nicolescu, în calitate de Preşedinte al Consiliului Judeţean Argeş, a unui număr de 14 contracte (13 contracte în sumă totală de 1.139.715,84 lei, iar un contract adiţional pentru prelungire perioadă), încheiate de către Consiliul Judeţean Argeş sau instituţii şi servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş cu S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, S.C. MAC AUTO S.A. (societăţi la care Nicolescu este acţionar majoritar); indicii temeinice privind săvârşirea de către Nicolescu a infracţiunilor asimilate infracţiunilor de corupţie, fapte prevăzute şi pedepsite conform prevederilor art. 12 şi art. 132 din Legea nr. 78/2000, ca urmare a semnării sau aprobării unui număr de 9 contracte încheiate de către Consiliul Judeţean Argeş sau instituţii şi servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş cu S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, cu S.C. MAC AUTO S.A. (societăţi la care Nicolescu este acţionar majoritar), în cazul cărora au fost prezentate oferte numai de către societăţi comerciale la care Nicolescu deţine sau a deţinut calitatea de acţionar; indicii temeinice cu privire la săvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii, faptă prevăzută şi pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, constând în faptul că preşedintele CJ ARgeş nu a menţionat, în declaraţiile de interese depuse în perioada 2004 - 2010, calităţile de acţionar deţinute la un număr de 11 societăţi comerciale; indicii temeinice cu privire la săvârşirea de către Nicolescu a infracţiunii de fals în declaraţii, constând în faptul că nu a menţionat, în declaraţia de interese depusă la data de 3.11.2010, un număr de 18 contracte aflate în derulare, încheiate de SC AUTOPRO MOND SA (societate la care Nicolescu este acţionar majoritar) cu instituţii şi autorităţi publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Judeţean Argeş.

Astfel, având în vedere cele expuse, ANI a decis sesizarea instanţei de contencios administrativ, potrivit dispoziţiilor art. 22, alin. (2) şi art. 23 din Legea nr. 176/2010, în vederea anulării actelor emise, adoptate sau întocmite de către Constantin Nicolescu cu încălcarea prevederilor legale privind conflictul de interese şi repunerea părţilor în situaţia anterioară; sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie, în vederea efectuării de cercetări cu privire la săvârşirea de către preşedintele CJ Argeş a unor infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie prevăzute şi pedepsite conform prevederilor art. 132 şi art. 12 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, precum şi a infracţiunii de fals în declaraţii, faptă prevăzută şi pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, aspect asupra cărora doar organele judiciare au competenţa de a se pronunţa; comunicarea Raportului de Evaluare Instituţiei Prefectului Judeţului Argeş, în vederea luării măsurilor care se impun; continuarea procedurilor de evaluare a averii dobândite împreună cu familia, respectiv, a modificărilor patrimoniale intervenite în perioada exercitării funcţiilor ori demnităţilor publice de către Constantin Nicolescu, precum şi a respectării regimului juridic al incompatibilităţilor.

Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese constituie temei pentru eliberarea din funcţie, ori, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementărilor aplicabile demnităţii şi funcţiei respective.

Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ.

Preşedintele Consiliului Judeţean Argeş este deja cercetat, de procurorii anticorupţie, pentru că a luat fonduri Phare de aproape 900.000 de euro pentru patru unităţi de învăţământ, în baza unor acte false potrivit cărora acestea ar fi fost afectate de inundaţiile din 2005 şi a atribuit contractul de reabilitare unei firme a familiei.

Potrivit procurorilor DNA, contractele au fost derulate în perioada 2006-2008, toate lucrările de reabilitare fiind realizate de o singură firmă, care a încasat integral sumele aferente "atât pentru lucrări executate, cât şi pentru lucrări neexecutate, iar acea firmă se afla în relaţii contractuale şi în raporturi juridice cu familia inculpatului".

Nicolescu mai este acuzat şi că, în perioada 2006 - 2008, a primit mită de la patronul firmei Pic, Cornel Penescu, 66.588,15 lei şi produse, pentru a dispune achiziţionarea de către CJ Argeş a unor produse alimentare şi nealimentare de la această societate, fără a organiza pentru aceasta o licitaţie publică.

Procurorii anticorupţie îl mai acuză pe preşedintele CJ Argeş şi că, în cursul lunii iunie 2009, folosindu-se de funcţia sa, l-a instigat pe primarul comunei argeşene Stâlpeni "să nu îndeplinească anumite acte de serviciu", respectiv să nu dea unei persoane o amendă de 10.000 de lei într-un caz privind o autorizaţie de construcţie.

Constantin Nicolescu are 65 de ani şi se află la conducerea CJ Argeş din anul 2004, după ce în perioada 2000-2004 a fost senator de Argeş. Este inginer şi doctor în economie, iar intrarea lui în politică a avut loc în 1995, când s-a înscris în PDSR, fiind prim-vicepreşedinte, iar ulterior preşedinte executiv al PSD Argeş. Din anul 2005 este preşedinte al PSD Argeş.

Preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu, a fost internat la Spitalul de Urgenţă Floreasca din Capitală în 27 ianuarie, după ce i s-a făcut rău la Tribunalul Argeş la aflarea deciziei instanţei de arestare preventivă în dosarul în care este cercetat pentru fapte de corupţie. Judecătorii au decis ulterior cercetarea sa în stare de libertate, mai ales că preşedintele CJ Argeş a fost supus unei intervenţii pe cord deschis. Nicolescu a părăsit spitalul în 23 februarie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici