RATB ar putea deveni societate comercială pentru a avea acces la fonduri UE

Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) ar putea fi transformată în societate comercială, pentru creşterea independenţei şi acces la fonduri europene, a declarat, miercuri, directorul general al RATB, Adrian Criţ.

547 afișări
Imaginea articolului RATB ar putea deveni societate comercială pentru a avea acces la fonduri UE

RATB ar putea deveni societate comercială pentru a avea acces la fonduri UE (Imagine: Andreea Balaurea/Mediafax Foto)

"Transformarea regiei autonome în societate comercială este normală şi constituie o obligaţie legală potrivit directivei 1370 a Comisiei Europene, în condiţiile în care acest lucru ar permite să existe o independenţă mai mare în luarea deciziilor, adică acestea nu mai depindă de multe ori de anumite persoane care acceptă sau nu un plan de dezvoltare", a pus Criţ, după o conferinţă de presă.

Directiva 1370 a Comisiei Europene trebuia implementată până la 1 ianuarie 2008.

Criţ a menţionat că statutul de regie autonomă nu permite accesarea de fonduri europene, ceea ce reprezintă "o problemă majoră", întrucât costurile cu achiziţia de vehicule ar putea fi acoperite în proporţie de 60% prin sume de la UE.

"Am gândit toate aceste aspecte, urmează să le transformăm. Am vorbit cu primarul general (al Capitalei, Sorin Oprescu, n.r.) şi se pare că avem acceptul dânsului. Să vedem şi la nivel politic cum o să se accepte acest lucru", a spus Criţ.

Guvernul s-a angajat în negocierile cu Fondul Monetar Internaţional că va modifica legislaţia astfel încât să permită regiilor de transport Metrorex şi RATB să majoreze tarifele cu mai mult decât rata inflaţiei, pentru ca aceste companii să îşi poată acoperi cheltuielile curente din venituri. Noua lege va stabili şi înfiinţarea unei noi "autorităţi metropolitane de tranzit", care va supraveghea cele două regii de transport public.

Criţ a spus că RATB solicită Consiliului General al Municipiului Bucureşti "din două în două săptămâni" majorarea preţului unei călătorii, existând încă din 2010 o solicitare privind creşterea preţului la 1,8 lei/călătorie. Preţul unei călătorii cu RATB este în prezent de 1,3 lei şi nu a mai fost majorat din februarie 2008.

Întrebat despre declaraţiile preşedintele Traian Băsescu că ar fi dorit alegerea unor manageri independeţi la regiile de stat, Criţ a răspuns că "orice administrator ar veni, dacă ar depinde de un consiliu general sau ceva, nu ar putea lua deciziile care trebuie".

Băsescu a declarat, la săptămâna trecută, la TVR, că a dorit includerea în noul acord cu FMI a unei prevederi legate de selectarea managerilor regiilor de stat, menţionând că aceştia pot fi plătiţi "cu orice sumă" cât timp îşi fac treaba şi reduc arieratele. El a precizat că managerii independenţi pentru regii nu trebuie să fie străini neapărat.

Şeful statului a menţionat că marea problemă a regiilor este legată de stocuri, unde achiziţiile se fac prin contracte politice. El a dat un exemplu de pe vremea când era primar al Capitalei şi a verificat stocurile RATB.

Totuşi, directorul general al RATB a spus că în momentul de faţă majoritatea contractelor existente sunt acorduri cadru pentru o anumită perioadă de timp şi o cantitate maximă de piese de schimb care pot fi achiziţionate doar atunci când este necesar, în baza unei cereri.

"Pot să zic următorul lucru - piesele de schimb se aduc în momentul de faţă doar la cerere. Din păcate unii care s-au obişnuit în trecut să aibă tot timpul stocuri mai comentează. Punem mare accent pe siguranţă rutieră şi nu mergem pe stocuri", a continuat Criţ.

El a precizat că este necesară o reorganizare a RATB, iar aceasta a început.

"Am redus numărul posturilor de conducere cu 75. (...) Am redus numărul salariaţilor de la 12.000 de persoane în iulie 2010 la 11.400 de persoane", a continuat şeful RATB.

Întrebat dacă ETA şi ETE (Exploatare Transport Auto şi Exploatare Transport Electric) vor fi desfiinţate, Criţ a răspuns că se urmează în acest sens o strategie aprobată în trecut.

El a precizat că personalul celor două entităţi va fi redistribuit la nivel decizional, cât şi în autobaze.

Exploatare Transport Auto şi Exploatare Transport Electric sunt două entităţi care au în subordine autobazele şi, respectiv, depourile de tramvai şi trolebuz.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici