Reportaj "România, te iubesc! ": Devalizarea Societăţii Feroviare de Turism

Active imobiliare extrem de valoroase aflate în proprietatea Societăţii Feroviare de Turism au fost vândute în ultimii ani la preţuri derizorii, relatează ProTV într-o anchetă "România, te iubesc!" în care dezvăluie cum patrimoniul firmei de stat "a fost spulberat de cei care au condus-o".

1060 afișări
Imaginea articolului Reportaj "România, te iubesc! ": Devalizarea Societăţii Feroviare de Turism

Reportaj "România, te iubesc! ": Devalizarea Societăţii Feroviare de Turism (Imagine: Razvan Chirita/Mediafa Foto)

"În 2003-2004, cele mai atractive proprietăţi din punct de vedere imobiliar ale SNCFR-ului au fost puse sub umbrela Societăţii Feroviare de Turism (SFT): restaurate, spaţii comerciale, terenuri, hoteluri. Toate numai bune de exploatat de oameni de afaceri care le-au înţeles potenţialul", afirmă reporterii ProTV în ediţia de duminică a "România, te iubesc!" în care este prezentat modul în care bunurile firmei de stat au ajuns la diferiţi oameni de afaceri sau la fier vechi pentru preţuri de zeci sau sute de ori mai mici decât valoarea lor reală.

Ancheta arată cum hotelul Astoria din zona Gării de Nord din Capitală - un simbol al CFR-ului, după cum îl descrie un fost director al SFT, şi o proprietate foarte valoroasă - a fost vândut unei firme cu doar jumătate de milion de euro, după ce, în urma unei executări silite, a fost scos la vânzare pentru o datorie de 17.500 de euro.

Tot în urma unei executări silite firma de stat a pierdut un alt imobil foarte valoros: un teren în zona Gării Băneasa din Capitală, pe malul lacului Herăstrău. Evaluat iniţial la peste 50 de milioane de euro, terenul a ajuns, în urma a ceea ce reporterii ProTV numesc "o inginerie financiară", în patrimoniul unei firme din Constanţa, pentru 830.000 de euro.

În cadrul aceleiaşi anchete, reporterii ProTV povestesc pe larg cum singurul tren sanitar din România, "un spital mobil cu toate cele necesare, singurul tren cu acest specific din Europa" şi care "în caz de calamităţi se putea deplasa şi putea salva vieţi", a ajuns la fier vechi. Garnitura de tren, construită în anii '80 şi formată din 18 vagoane dotate, fusese evaluatã, în 2008, la peste 1,2 milioane de euro. Fostul director al SFT Radu Dumitru a povestit că trenul avea dotări complete pentru o sală de operaţie, vagoanele "erau dotate, doar să pui lenjerii pe ele".

"Intrai în interiorul lui şi nu-ţi venea să crezi ce se putea face din trenul ăla", a povestit Dumitru.

Cu toate astea, anul trecut, "într-un exces de zel din partea fostei conduceri", trenul a fost vândut la kilogram la fier vechi, "bucăţică cu bucăţică". Aceeaşi soartă au avut-o şi alte cinci vagoane de epocă ce erau depozitate în Gara Obor din Bucureşti.

Cu trenurile de epocă precum trenul regal, cel al lui Gheorghe Gheorghiu Dej sau cele botezate "Dracula" şi "Nostalgia", SFT ar putea face concurenţă Orient Expresului, însă "pentru asta e nevoie de voinţă şi de interes", afirmă reporterii ProTV, care au găsit şi filmat garniturile de patrimoniu aflate sub pază însă într-o degradare continuă în Mogoşoaia şi la Târgu Mureş.

"Societatea îşi administrează activele parcă în aşteptarea falimentului. (...) În toată ţara găsim exemple despre modul în care statul îşi administrează bunurile", spun reporterii ProTV, dând exemplul unui hotel din Sighişoara care este în prezent adăpost pentru oamenii străzi şi câinii vagabonzi. Un alt exemplu este un hotel din Eforie Nord pe care SFT l-a închiriat pe durata sezonului turistic, cu tot cu angajaţi, unei firme care nici măcar nu şi-a plătit chiria.

Un teren aflat într-una dintre cele mai bune zone din Sinaia, în suprafaţă de 56 de mii de metri pătraţi, a fost vândut de SFT cu 35 de euro metrul pătrat, în 2010, într-o perioadă în care piaţa imobiliară "era în cel mai jos punct posibil". Cu toate astea, chiar şi atunci preţul pieţei era de zece ori mai mare.

Cel mai important activ al SFT, complexul Astoria din Snagov, o proprietate de 22 de hectare cu sală de conferinţe, piscine, săli de sport, restaurante şi locuri de cazare, este într-o stare continuă de degradare. Din toamnă, spun reporterii ProTV, complexul a fost închis iar angajaţii de aici au fost pe rând disponibilizaţi.

Fără întreţinere, clădirile se dărâmă încetul cu încetul, în timp ce mulţi oameni de afaceri sunt interesaţi să devină proprietari ai complexului. Piscina complexului, de exemplu, în care s-a investit peste un milion de euro, a fost închiriată în 2009 cu 345 de euro pe lună, chiria crescând ulterior prin acte adiţionale la 455 de euro pe lună.

Alte două proprietăţi din patrimoniul SFT, la Râul Vadului, lângă Sibiu, şi la Vatra Dornei, sunt şi ele în paragină.

În legătură cu problemele punctuale găsite, jurnaliştii ProTV au discutat cu foşti miniştri ai Transporturilor, cu foşti directori ai SFT, cu sindicalişti de la CFR sau cu angajaţii care administrează bunurile în beneficiul statului. Unul dintre cei intervievaţi este Mihai Necolaiciuc, fostul director CFR judecat pentru un prejudiciu de zeci de milioarde de lei adus companiei de stat, care a povestit, printre altele, cât de mulţi bani au fost investiţi în mandatul său în proprietăţile din patrimoniul SFT.

"Societatea Feroviară de Turism, creată parcă artificial pentru oameni de afaceri dornici de tunuri imobiliare, îşi va da într-un final duhul. Nimeni nu pare interesat să o resusciteze, câtă vreme aduce beneficii enorme oricui, numai statului roman nu. Pentru oameni cu viziune, ar fi putut fi veriga ce salva de la disponibilizare mii de oameni din CFR", este concluzia reporterilor "România, te iubesc!".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici