Exoplaneta Corot-7b s-a dovedit a fi prima planetă pietroasă, a cărei densitate este similară celei a Terrei, care a fost descoperită dincolo de graniţele sistemului nostru solar, potrivit unui studiu al astronomilor europeni.

Imaginea articolului Prima exoplanetă pietroasă cu o densitate similară cu cea a Terrei, descoperită de astronomi

Prima exoplanetă pietroasă cu o densitate similară cu cea a Terrei, descoperită de astronomi (Imagine: Mediafax Foto)

Astronomii care au anunţat, în luna februarie, că au detectat această planetă graţie satelitului Corot, au putut între timp să calculeze masa şi densitatea acesteia, declarând că este vorba de o planetă pietroasă, a indicat Organizaţia europeană pentru cercetări astronomice din emisfera sudică (ESO).

"Este recompensa supremă, am descoperit o nouă Terra", a declarat Didier Queloz, de la Observatorul din Geneva, coordonatorul acestui studiu. "Corot-7b este planeta care justifică toate eforturile făcute cu satelitul Corot", a adăugat acesta.

De mici dimensiuni, cu un diametru de 1,8 ori mai mare decât al Terrei, situată foarte aproape de steaua ei, Corot-7b are o masă de cinci ori mai mare decât a Pământului, potrivit datelor ştiinţifice colectate cu ajutorul spectrografului HARPS, al telescopului ESO din localitatea chiliană La Silla.

"Corot-7b devine astfel un studiu de caz", a explicat Didier Queloz, adăugând că cele 374 de exoplanete detectate până în prezent au fost clasificate pe categorii. Cele mai mari, gazoase, asemănătoare lui Jupiter, formate la mare distanţă de steaua în jurul căreia orbitează înainte de a se apropia de aceasta, sunt numite "Jupiteri calzi".

Deşi micuţă, Corot-7b este o planetă foarte caldă, a cărei temperatură depăşeşte 2.000 de grade Celsius pe faţa luminată de steaua ei, deoarece se află la o distanţă de doar 2,5 milioane de kilometri de aceasta. La suprafaţă, planeta ar putea avea oceane de lavă. Condiţiile extreme de la suprafaţa ei fac ca planeta să nu fie un loc propice pentru viaţă, a explicat Didider Queloz. Prin comparaţie, Terra se află la o distanţă de 150 de milioane de kilometri de Soare.

Situată la circa 500 de ani-lumină de Terra, Corot-7b face un tur complet pe orbită în jurul stelei ei în 20 de ore.

O altă planetă mai apropiată de Terra, Gliese 581, a fost prezentată în luna aprilie ca fiind cea mai mică exoplanetă descoperită până în prezent.

Corot-7b este singura exoplanetă mică a cărei masă este cunoscută cu precizie de specialişti, a explicat acelaşi cercetător.

Cercetătorii vor putea să măsoare greutatea şi densitatea lui Gliese 581 doar după ce vor putea susprinde trecerea acesteia prin faţa stelei ei.

Rezultatele acestui studiu vor fi publicate în numărul din luna octombrie al revistei ştiinţifice Astronomy & Astrophysics.