Fizicienii elveţieni au reuşit, în premieră, să teleporteze starea cuantică a unui foton pe o distanţă de 25 de kilometri, a anunţat o echipă de cercetători din Geneva, al căror studiu a fost publicat duminică în revista Nature Photonics.

Prima teleportare cuantică pe o distanţă de 25 kilometri, reuşită de cercetătorii elveţieni (Imagine: Universitatea din Geneva)

"Experimentul, realizat în laboratorul profesorului Nicolas Gisin, reprezintă o premieră şi a pulverizat pur şi simplu fostul record de 6 kilometri, stabilit în urmă cu 10 ani de aceeaşi echipă de cercetători de la Universitatea din Geneva (UNIGE)", a dezvăluit profesorul elveţian într-un comunicat.

Popularizată de literatura SF şi de franciza "Star Trek", teleportarea cuantică nu permite, cel puţin în stadiul actual al cunoştinţelor ştiinţifice, realizarea unui transfer între obiecte uzuale şi cu atât mai puţin între fiinţe umane.

Această tehnică ar trebui să conducă în viitor la găsirea unor aplicaţii interesante, mai ales în domeniul telecomunicaţiilor şi al criptării informatice pe internet, potrivit oamenilor de ştiinţă, care speră că teleportarea cuantică va permite garantarea faptului că o informaţie transmisă de un expeditor către un receptor va ajunge la destinaţie fără să fie interceptată.

În cadrul experimentului realizat la UNIGE, fizicienii elveţieni au captat doi fotoni provenind din aceeaşi sursă.

Unul dintre cei doi fotoni a fost propulsat de-a lungul unei fibre optice, în timp ce al doilea a fost trimis într-un cristal, într-un fel de dispozitiv de stocare a informaţiei fotonice. Primul foton, aflat în fibra optică, la 25 kilometri de fratele său geamăn, a fost apoi percutat de un al treilea foton.

Savanţii au constatat apoi că informaţia conţinută în al treilea foton a reuşit să ajungă în acel cristal, fără ca fotonii-gemeni să se întâlnească în mod direct.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

comentează și tu Momentan sunt 5 comentarii
Taguri:
TELEPORTARE ,
ELECTRON ,
COMENTARII
  • IRQ 25 sep 2014

Cum propulsezi un foton nepercutat? Cu aia percutati e mai simplu.

• Euclid 24 sep 2014

Si de unde stiu ei ca e acelasi foton care a fost transmis? :) Intreb si eu :) Fizica cuantica are multe de spus, dar teleportarile de fotoni mi se par un pic cam greu de digerat.

• tranca mariana 23 sep 2014

-este fenomenul de reflexie si refractie a luminii;
    Papucii zburatori ai sfintilor sint sigurii care inconjoara lumea si care i-au dus pe sfinti spre
    preamarirea lui
    DUMNEZEU !

• vezi toate comentariile
COMENTEAZĂ ŞI TU
Eroare: Câmpurile marcate cu roşu nu sunt valide!
Comentariul a fost adǎ ugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numǎrul din imagine:

* Faceţi click pe imagine pentru a genera alt numǎr
ŞTIRILE ZILEI
Versiunea: mobil  |  completa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.

ULTIMA ORĂ