"Amintiri din Epoca de Aur", apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

Filmul-omnibus "Amintiri din Epoca de Aur", produs şi scris de Cristian Mungiu, a fost apreciat în cronicile de specialitate după prima proiecţie la Festivalul de la Cannes, de marţi, Screendaily fiind de părere că va avea succes la public, iar Boston Globe apreciind inteligenţa scenariului.

376 afișări
Imaginea articolului "Amintiri din Epoca de Aur", apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

Regizorii Cristian Mungiu, Razvan Marculescu, Ioana Uricaru, Hanno Hofer şi Constantin Popescu (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Un film format din mai multe episoade care doboară mitul potrivit căruia România lui Ceauşescu era «Epoca de Aur», «Amintiri din Epoca de Aur» oferă o nouă incursiune în lumea noului val al cinematografiei româneşti, prezentând episoade amuzante din viaţa cotidiană sub dictatură", apreciază criticul de la Screen Daily, care prevede că pelicula ar putea fi "un titlu de festival apreciat de public, care va avea succes în cinematografele din ţările foste comuniste".

Totuşi, criticul publicaţiei specializate îşi exprimă rezerva faţă de potenţialul succes al filmului pe marile ecrane din Occident. Deşi drepturile de distribuţie pentru Statele Unite au fost cumpărate de IFC Films înainte de premiera oficială a peliculei - în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes -, forma "omnibus" ar putea fi o problemă pentru public.

În România, filmul, care are în total 155 de minute, va fi prezentat în două părţi.

Criticul apreciază că filmul regizat de Ioana Uricariu, Hanno Hoefer, Constantin Popescu, Răzvan Mărculescu şi Cristian Mungiu, laureatul premiului Palme d'Or fiind şi scenarist şi producător al peliculei, este mai coerent decât majoritatea proiectelor de acest gen, precum "Paris, je t'aime" şi "Eros, Tokyo!". "Nu numai că cele cinci filme sunt bine realizate în sine («Amintiri din Epoca de Aur» cuprinde în total şase episoade, dar, la prima proiecţie de la Cannes, marţi, un scurtmetraj realizat de Mungiu a fost scos din program, pentru a reduce timpul vizionării, n.r.), dar efectul lor cumulativ este un portret suprarealist al României din anii '80, cu teamă, poveşti despre corupţie şi încarcerare, nelipsite de umorul care i-a făcut pe oameni să îşi continue existenţa", mai apreciază Screen Daily.

"Numele lui Mungiu şi umorul filmului va aduce succes de piaţă, iar negativiştii care cred că «Amintiri din Epoca de Aur» nu îşi va găsi un public, trebuie să îşi amintească faptul că «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», o peliculă sumbră, a avut în toată lumea încasări de 10 milioane de dolari", mai menţionează Screen Daily.

"Amintiri din Epoca de Aur" prezintă legendele urbane din perioada comunismului.

Primul scurtmetraj, "Legenda vizitei oficiale", spune povestea locuitorilor unui sat care se pregăteşte pentru o vizită oficială şi care dau curs tuturor dorinţelor celor din comitetul de organizare. Filmul prezintă cât de absurdă este situaţia de a cere oamenilor de la sat să se poarte într-un anumit mod în faţa oficialilor. Când inspectorul de partid, Pârvu, primeşte un telefon şi este anunţat că vizita de partid s-a anulat, toată lumea se îmbată şi se urcă într-un carusel. Din nefericire, nu mai rămâne nimeni jos care să oprească caruselul aşa că beţivii se învârt toată noaptea în cerc.

Al doilea film, "Legenda fotografiei de pe prima pagină", spune povestea unui fotograf de partid, care este instruit să modifice nişte fotografii oficiale. După vizita oficială a preşedintelui Franţei la Bucureşti, acesta apare în fotografii ca fiind mai înalt decât Ceauşescu. Fotograful este instruit să îi pună o pălărie Conducătorului pe cap, pentru ca acesta să pară la fel de înalt ca preşedintele francez. Pentru că sesiunea de modificare este un eşec, ziarul de partid Scînteia nu apare a doua zi, eveniment unic în istoria publicaţiei.

Citește mai departe:

Citește mai departe: