"Amintiri din Epoca de Aur", apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

Filmul-omnibus "Amintiri din Epoca de Aur", produs şi scris de Cristian Mungiu, a fost apreciat în cronicile de specialitate după prima proiecţie la Festivalul de la Cannes, de marţi, Screendaily fiind de părere că va avea succes la public, iar Boston Globe apreciind inteligenţa scenariului.

377 afișări
Imaginea articolului "Amintiri din Epoca de Aur", apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

Regizorii Cristian Mungiu, Razvan Marculescu, Ioana Uricaru, Hanno Hofer şi Constantin Popescu (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Legenda şoferului de găini" prezintă întâmplări mai sumbre, căci face referire la restricţiile alimentare la care erau supuşi oamenii în perioada comunistă. Vlad Ivanov joacă rolul unui şofer care transportă găini şi care are instrucţiuni clare să nu se oprească până la locul livrării. Totuşi, roţile camionului îi sunt furate şi acesta este forţat să se oprească la un han.

"Legenda poliţistului lacom", despre care Screen Daily scrie că va fi cea mai apreciată din grupaj, prezintă cum hrana era monedă de schimb pentru oameni în perioada comunismului. Când o rudă îi aduce un porc unui poliţist, familia acestuia are dilema: nu ştie cum să ucidă porcul, astfel încât să nu afle vecinii. În cele din urmă, aceştia se hotărăsc să îl gazeze, decizie care are rezultate catastrofice.

"Legenda vânzătorilor de aer" prezintă încercările unor "mici întreprinzători" de a înşela oamenii, vânzându-le sticle goale.

"Presărat cu imagini din timpul manifestaţiilor în onoarea partidului şi cu imnuri ale vremii, «Amintiri din Epoca de Aur» nu critică neapărat un regim absurd, ci, mai degrabă, aduce un omagiu oamenilor care au fost forţaţi să supravieţuiască acestuia", apreciază Screen Daily.

Înainte de a prezenta pelicula "Amintiri din Epoca de Aur", Boston Globe aduce un omagiu cinematografiei române, reprezentată anul acesta pe Croazetă de Corneliu Porumboiu (cu "Poliţist, adjectiv", n.r.) şi de Cristian Mungiu: "Românii au fost aşteptaţi. Ah, românii. Azi, niciun festival internaţional nu este complet fără ei. Şi, în ultima vreme, festivalul de la Cannes a devenit un instrument al popularizării filmelor lor", scrie Boston Globe.

"Mungiu se întoarce (la Cannes, n.r.) pentru a împărţi lumina reflectoarelor cu câţiva prieteni, cineaşti mai puţin cunoscuţi", scrie publicaţia americană.

"Probabil acesta este cel mai eficient mod de a realiza ce îi face pe cineaştii români atât de speciali. Ei pot aborda şi comedia şi tragedia, de cele mai multe ori, în acelaşi film", apreciază publicaţia.

"Filmele sunt făcute într-un stil care este aproape de realism, dar şi suficient de lejer pentru a lăsa loc melodramei, polemicii şi farsei. Nimic nu este umflat, culorile sunt discrete, iar stilul căruia îi lipseşte afectarea pare a fi o extensie a gândirii naţionale. Personajele sunt oameni comuni, nimeni nu este sărac, dar judecata le este săracă uneori", mai scrie Boston Globe.

Criticii publicaţiei scriu că "Amintiri din Epoca de Aur" este "cea mai ludică şi mai alegorică" încercare a cinematografiei româneşti, o serie de poveşti "inteligentă, cu conţinut succint şi amuzantă". "Cinematografia narativă este pe mâni bune cu ei", mai apreciază Boston Globe.

"Poveştile din «Amintiri din Epoca de Aur», ca în majoritatea filmelor româneşti, sunt construite pentru a ajunge, la final, la un punct culminant, la o «poantă». (...) Sunt poveşti despre morală, o combinaţie între disperare şi decizii proaste", mai scrie Boston Globe.

Şi Agence France-Presse (AFP) a apreciat filmul-omnibus produs de cel care a câştigat, în urmă cu doi ani, premiul Palme d'Or, pentru producţia "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile". Cu titlul "«Amintiri din Epoca de Aur» amuzante pentru a supravieţui dictaturii", materialul AFP elogiază atât filmul ca întreg, cât şi talentul celor patru tineri cineaşti care s-au alăturat lui Mungiu.

"Un mod de a evita disperarea este să râzi. Noi am vrut să surprindem esenţa acelei perioade dificile prin legende urbane care au susţinut moralul unor oameni constrânşi să stea la coadă să îşi cumpere mâncare", a declarat pentru AFP Cristian Mungiu.

"Amuzante şi suprarealiste, filmele subliniază duritatea unui sistem opresiv, paranoic şi kafkian", apreciază AFP. Filmul prezintă legende urbane din cea mai cruntă perioadă a dictaturii Ceauşescu, legende despre care circulau zvonuri că ar fi inventate chiar de către un departament special al Securităţii, după cum a mărturisit regizorul român pentru AFP.

"Spectatorii de la Cannes au râs când au văzut agitaţia locuitorilor satului Vizureşti, care se pregăteau pentru trecerea unui oficial al Partidului Comunist, în «Legenda vizitei oficiale»", relatează AFP.

Multe dintre legendele prezentate în film spun poveşti tragice despre felul în care trăiau oamenii în perioada comunistă, când trebuia să facă eforturi uriaşe sau trocuri neobişnuite pentru alimente.

Mungiu şi-a amintit că tatăl său, medic fiind, primea sticle de whisky de la pacienţi. "Puteai să iei jumătate de porc pentru şapte sticle de whisky", a spus Mungiu.

Şi Ioana Uricaru şi-a amintit că oamenii schimbau volumul "Magicianul", de John Fowles, pe pachete de unt.

"Reuşita a cinci cineaşti, adolescenţi în perioada descrisă în film, este faptul că au prezentat toată absurditatea regimului, de la ordinele partidului la poluare, tăierea apei, foamea, dar şi acele momente când «oamenii aveau timp să îşi vorbească şi să se uite împreună la video», după cum a spus Mungiu", concluzionează AFP.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici