B1 TV, amendat cu 15.000 lei de CNA pentru limbajul injurios şi acuzaţiile aduse de Moraru lui Firea

CNA a decis, joi, să amendeze cu 15.000 de lei postul B1 TV pentru emisiunea "Naşul" din 1 iunie, în care moderatorul Radu Moraru a folosit un limbaj injurios la adresa Gabrielei Vrânceanu Firea şi i-a adus acuzaţii acesteia, fără să respecte principiile imparţialităţii şi echilibrului.

40 afişări
Imaginea articolului B1 TV, amendat cu 15.000 lei de CNA pentru limbajul injurios şi acuzaţiile aduse de Moraru lui Firea

B1 TV, amendat cu 15.000 lei de CNA pentru limbajul injurios şi acuzaţiile aduse de Moraru lui Firea (Imagine: Ovidiu Micsik/Mediafax Foto)

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, o sesizare trimisă de Gabriela Vrânceanu Firea, realizatoarea emisiunii "Ştirea Zilei" de la Antena 3, Ligia Enache, producătorul general al emisiunii, Radu Preda, consultantul editorial al programului, Bianca Gruiţă, editor coordonator, şi Alina Ban, PR Manager.

Potrivit sesizării, în emisiunea "Naşul" difuzată pe 1 iunie pe postul B1 TV, moderatorul Radu Moraru şi deputatul PDL Cristian Boureanu "au făcut aprecieri de natură să lezeze imaginea şi onoarea", în special, a realizatoarei TV de la Antena 3 Gabriela Vrânceanu Firea şi, în general, a trustului de presă Intact Media Group.

La şedinţa de joi a CNA au fost prezenţi Wilhelmina Gheorghiu, directorul Compartimentului Juridic al postului B1 TV, şi Radu Preda, consultantul editorial al emisiunii "Ştirea Zilei" de la Antena 3.

"Domnul Boureanu nu a fost singurul invitat în acea seară. Invitaţia i-a fost transmisă cu două zile înainte, nu a fost invitat doar pentru a vorbi despre acest subiect, doar că era un subiect fierbinte şi trebuia discutat", a spus Wilhelmina Gheorghiu, precizând că "doamna Firea i-a trimis un mesaj lui Radu Moraru, dar era un mesaj cu caracter personal. De aceasta, Radu Moraru a considerat că nu trebuie să-l citească pe post". "Ei se cunosc bine, au o relaţie de amiciţie", a spus Wilhelmina Gheorghiu despre Radu Moraru şi Gabriela Vrânceanu Firea.

Potrivit reprezentantei postului B1 TV, Gabriela Vrânceanu Firea nu a solicitat un drept la replică: "Putea oricând să solicite intervenţia în direct, nu a făcut-o".

Pe de altă parte, Christian Mititelu, membru al CNA, a spus că în emisiunea "Naşul" s-au difuzat "extrase destul de mari din emisiunea de la Antena 3". "Aţi avut dreptul, aţi avut o autorizaţie?", a spus Christian Mititelu.

"Era o ştire. Nu am avut autorizaţie, dar nu cred că era necesară", a spus reprezentanta postului B1 TV. Ea a mai spus că "nu există grad de comparaţie între cele două emisiuni", "Naşul" de la B1 TV şi "Ştirea Zilei" de la Antena 3.

Totodată, la întrebările membrilor CNA, Wilhelmina Gheorghiu a recunoscut că, oficial, nu a existat o invitaţie din partea postului B1 TV pentru Gabriela Vrânceanu Firea, "dar nici intenţia lor nu a fost să intervină în vreun fel".

"Nu este menţionat pe post că a refuzat. Este de datoria postului, mai ales în astfel de subiecte, să asigure posibilitatea de a se exprima a unei părţi", a spus, în schimb, Gelu Trandafir, membru al CNA. El a propus amendarea postului B1 TV cu 15.000 de lei.

Prezent la şedinţa CNA, Radu Preda, consultantul editorial al emisiunii "Ştirea zilei", a spus că este "o minciună sfruntată" afirmaţia că revista Felicia ar fi beneficiat de contract de publicitate de un milion de euro de la Nuclearelectrica. "Sunt foarte curios dacă domnul Moraru poate proba aceste afirmaţii, pentru care noi l-am acţionat şi în instanţă", a mai spus Radu Preda.

"Noi nu am fost invitaţi să ne spunem punctul de vedere (...), deşi acea disponibilitate era evidentă", a spus el, făcând referire la două sms-uri pe care i le-a trimis Gabriela Firea lui Radu Moraru.

Membrii CNA au analizat îndelung emisiunea "Naşul", comparând-o cu "Ştirea Zilei".

"Nu pot să înţeleg cum un moderator cu experienţă, decât dacă acţionează cu rea credinţă, poate să creadă că o revistă de bucătărie poate să atragă contracte de un milion de euro cu Nuclearelectrica", a spus Christian Mititelu.

"Dacă acuzi pe cineva de ceva, trebuie să-i dai şi lui posibilitatea să se exprime", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA, făcând referire la faptul că Gabrielei Firea nu i s-a cerut punctul de vedere în emisiunea "Naşul".

Pe de altă parte, Narcisa Iorga i s-a adresat lui Radu Preda, spunând că o "surprinde" cât de bine ştiu realizatorii de la Antena 3 regulile audiovizuale atunci când este vorba despre apărarea propriilor interese. "Observ că echipa dumneavoastră cunoaşte foarte bine legislaţia audiovizuală când este vorba de apărarea propriilor interese şi nu o cunoaşte când face propriile emisiuni. În fiecare ediţie (după conflictul dintre Cristian Boureanu şi Gabriela Firea, n.r.) aţi avut un insert de atac la adresa domnului Boureanu. Dumneavoastră nu respectaţi aceleaşi reguli", i-a spus Narcisa Iorga lui Radu Preda.

Totodată, Narcisa Iorga a precizat că moderatorul Radu Moraru a spus de câteva ori în emisiunea "Naşul" că Cristian Boureanu a procedat greşit.

"Să înţeleg că, dacă o persoană a greşit şi a primit o sancţiune deloc blândă, trebuie supusă oprobriului public?", i-a răspuns Radu Preda. "Când nu respectăm regulile, suntem sancţionaţi", a spus Preda.

Pe de altă parte, Christian Mititelu a spus că şi în cazul emisiunii "Naşul" trebuie să se ia aceeaşi măsură ca în cazul emisiunii "Ştirea Zilei". "Acest caz este grav şi trebuie să-l tratăm cu aceeaşi măsură cu care am tratat derapajul doamnei Firea. Sunt amândoi din aceeaşi plămadă", a afirmat Christian Mititelu. El a propus aceeaşi sancţiune pe care a primit-o şi postul Antena 3, pentru derapajele din emisiunea "Ştirea Zilei", respectiv 18.000 de lei.

"Şi în acest dialog cu Boureanu, cel care devine mai agresiv, mai pornit, cu etichete şi cu limbaj injurios adesea şi cu insinuări care să-l provoce pe celălalt este moderatorul. Moderatorul tot timpul aruncă paie pe foc. E o continuă rea intenţie la mijloc", a spus, la rândul său, Grigore Zanc.

În schimb, Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a fost de părere că lucrurile nu au degenerat în aceeaşi măsură la emisiunea "Naşul" ca în emisiunea "Ştirea Zilei".

Doar propunerea lui Gelu Trandafir - de amendare a postului B1 TV cu 15.000 de lei - a întrunit numărul minim de voturi (şase: Gelu Trandafir, Attila Szasz, Răsvan Popescu, Cristina Trepcea, Grigore Zanc şi Mihai Mălaimare) pentru a putea fi aplicată.

Sancţiunea a fost aplicată în baza articolul 42 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars. (3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie corectă. (4) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă împotriva altor persoane", şi a articolului 71 din Cod - "(1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte următoarele principii:
a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici