BRAT va utiliza pentru obţinerea rezultatelor SNA FOCUS şi SATI datele recensământului din 2011

Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) a stabilit în cadrul Comisiei Tehnice a Departamentului pentru Studii de Audienţă ajustarea volumul universului SNA şi a universului SATI cu rezultatele recensământului realizat în 2011, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

156 afișări
Imaginea articolului BRAT va utiliza pentru obţinerea rezultatelor SNA FOCUS şi SATI datele recensământului din 2011

BRAT va utiliza pentru obţinerea rezultatelor SNA FOCUS şi SATI datele recensământului din 2011 (Imagine: Shutterstock)

În urma realizării Recensământului din 2011, rezultate puse la dispoziţie în data de 2 februarie 2012 de Institutul Naţional de Statistică (INS), se observă că numărul persoanelor ce trăiesc în mediul urban a fost redus considerabil faţă de datele valabile la 1 iulie 2010 (utilizate în ianuarie 2011 de BRAT pentru ultima livrare a rezultatelor SNA). Studiul Naţional de Audienţă (SNA) măsoară obiceiurile de citire a presei scrise ale populaţiei urbane cu vârsta între 14 şi 74 de ani. În prezent, INS nu a publicat şi rezultatele detaliate privind structura sociodemografică a populaţiei, dar, presupunând că în cazul vârstelor structura s-a menţinut similară cu cea anterioară, rezultă că volumul universului studiat de SNA a scăzut de la 9.704.416 persoane la 8.154.328, respectiv cu aproximativ 16%.

O consecinţă directă a acestei descreşteri va fi faptul că toate rezultatele de audienţă exprimate în mii de persoane se vor ajusta cu valoarea noului univers, adică vor înregistra descreşteri similare cu cele ale universului total.

Studiile de piaţă cantitative se bazează pe răspunsurile furnizate de un eşantion, ulterior rezultatul final obţinându-se prin extrapolarea, generalizarea rezultatelor pentru întreg universul pe care studiul îl are în observaţie. Prin intermediul studiului se obţine procentul persoanelor care au o anumită caracteristică. Respectivul procent se aplică apoi volumului total al universului şi astfel se obţine rezultatul final, exprimat în mii de oameni. Această metodă este utilizată de studii cantitative ce utilizează eşantioane reprezentative pentru estimarea unor caracteristici ale populaţiei, şi inclusiv de SNA FOCUS sau SATI (Studiul de Audienţă şi Trafic Internet).

"Să presupunem că o publicaţie avea o audienţă de 10% din totalul populaţiei. Acest rezultat ar fi însemnat că publicaţia respectivă are un număr de 970.441 cititori. După data de 2 februarie, aceeaşi publicaţie va avea tot un rezultat de 10% al audienţei, exprimat în procente din univers, dar care va însemna un număr de doar 815.432 cititori. Acelaşi rezultat exprimat procentual va avea în prezent o altă valoare când va fi exprimată în mii de persoane, mai mică cu aproximativ 16% faţă de rezultatul anterior. Această descreştere cu 16% se datorează exclusiv corecţiei volumului universului", se spune în comunicatul BRAT.

Calcule similare sunt valabile pentru toate rezultatele de audienţă (Radio, Internet, TV), când valoarea audienţei este exprimată în mii de persoane, şi de asemenea pentru toate rezultatele obţinute în SNA FOCUS: numărul celor care deţin un computer sau al persoanelor care deţin asigurări, de exemplu.

Rezultatele SNA ce vor fi publicate în data de 14 februarie 2012, primele rezultate obţinute utilizând metoda CAPI (computer-assisted personal interviewing) de colectare a datelor şi noua metodologie a studiului, vor avea implementat rezultatul parţial al recensământului. Volumul universului studiului va fi ajustat de la valoarea de 9.704.416, cum prevedeau datele oficiale anterioare pentru populaţia urbană cu vârsta între 14 şi 74 de ani, la valoarea de 8.154.328, aşa cum rezultă în urma ultimelor date comunicate de INS.

O consecinţă directă a acestui fapt este şi modificarea volumului universului utilizatorilor de internet din mediul urban, cu vârsta între 14 şi 64 de ani. Astfel, faţă de volumul de 5.561.946 utilizatori de internet raportaţi la ultima publicare a rezultatelor SATI, în prezent volumul acestora s-a redus la 4.687.972 persoane. Următoarea livrare a rezultatelor SATI, ce va avea loc în luna aprilie 2012, va raporta rezultate pentru un univers de 4.753.973 utilizatori de internet din mediul urban, cu vârsta între 14 şi 74 de ani, având în vedere că universul celor două studii a fost extins cu grupa de vârstă 65 - 74 ani.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici