Comisia Etică a TVR s-a autosesizat în cazul reflectării protestelor din 14 noiembrie la Ştirile TVR

Comisia de Etică şi Arbitraj a Societăţii Române de Televiziune (SRTv) s-a autosesizat şi va analiza modul în care au fost reflectate protestele din 14 noiembrie în emisiunile de ştiri ale TVR, a declarat vineri, pentru MEDIAFAX, Horia Gruşcă, preşedintele Comisiei.

432 afișări
Imaginea articolului Comisia Etică a TVR s-a autosesizat în cazul reflectării protestelor din 14 noiembrie la Ştirile TVR

Comisia Etică a TVR s-a autosesizat în cazul reflectării protestelor din 14 noiembrie la Ştirile TVR (Imagine: Mediafax Foto)

Acest subiect urmează să fie analizat de Comisia de Etică într-o şedinţă care va avea loc în cursul săptămânii viitoare, a precizat Horia Gruşcă.

"Ne-am autosesizat cu privire la acuzaţiile aduse jurnalului din 14 noiembrie. Urmează să invităm săptămâna viitoare, când avem şedinţă, responsabilii jurnalului din ziua aceea", a spus Horia Gruşcă.

El a precizat că membrii Comisiei de Etică vor discuta pe acest subiect şi cu directorul Ştirilor TVR, Claudiu Lukacsi (Claudiu Lucaci).

Întrebat dacă el consideră că Stelian Tănase, preşedintele-director general al TVR, s-a antepronunţat în acest caz, având în vedere atât declaraţiile acordate presei, cât şi comentariile făcute pe blogul personal, Horia Gruşcă a spus: "Mie, ca părere personală, mi se pare o formă de antepronunţare. Suntem iar în situaţia în care judecăm ceva, urmează să trimitem concluziile conducerii instituţiei, care are deja convingeri făcute publice. Este o antepronunţare în condiţiile în care există organisme şi regulamente şi proceduri în situaţii de genul ăsta".

Horia Gruşcă a mai spus că şi în cazul în care există o deficienţă, trebuie să fie analizate mai multe aspecte, precum cauzele care au dus la aceasta.

"Punctul de plecare din punctul meu de vedere, ca realizator, ca producător de televiziune, este să pleci de la omul care răspunde de material. Nu pot să mă pronunţ automat asupra şefului (în cazul de faţă Claudiu Lukacsi, n.r.)", a spus Horia Gruşcă.

Andrei Muraru, Radu Carp şi Romina Surugiu, membri ai Consiliului de Administraţie (CA) al SRTv, din partea PNL, PDL, respectiv Administraţia Prezidenţială, au solicitat public, marţi, demiterea lui Claudiu Lukacsi din funcţia de coordonator cu atribuţii de director al Direcţiei Ştiri, din cauză că "televiziunea publică a fost singura televiziune care nu a prezentat manifestaţiile publice de vineri, 14 noiembrie".

Joi după-amiază, Stelian Tănase, preşedintele-director general al SRTv, a declarat, pentru MEDIAFAX, că va lua o decizie în privinţa directorului Ştirilor TVR, Claudiu Lukacsi, precizând că este nemulţumit de modul în care au fost reflectate protestele din 14 noiembrie, care, în opinia sa, ar fi trebuit difuzate live.

El a mai spus că va lua o decizie în cazul lui Lukacsi, care se află în prezent în concediu medical, după ce subiectul va fi discutat în Comitetul Director şi în Consiliul de Administraţie al TVR.

Tănase a spus că TVR a difuzat informaţii despre protestele din 14 noiembrie doar în jurnalul din acea zi, de la ora 22.00. "A difuzat la 22.00. A dat mai târziu, dar putea să se dea şi la 20.00. Existau toate condiţiile întrunite ca acele informaţii de la Cluj, de la Timişoara să fie date în jurnalul de la ora 20.00. Nu există şi nu am găsit până acum un motiv real - pentru că am stat de vorbă cu oamenii din redacţie - un motiv real pentru care să nu se fi dat. Şi am fost foarte frustrat că nu mi se pare în regulă să pierd competiţia cu alte televiziuni. Eu vreau să fiu primul la ştire, să dau primul, să dau mai amplu, mai bine, nu să lipsesc de pe piaţă", a spus Stelian Tănase.

În replică, directorul Ştirilor TVR, Claudiu Lukacsi, a declarat joi noaptea, pentru MEDIAFAX, că toate protestele din perioada campaniei electorale au fost prezentate în toate jurnalele de ştiri ale TVR, precizând că are convingerea că în prezent se încearcă discreditarea sa şi înlocuirea sa din funcţie.

Claudiu Lukacsi a mai acuzat Departamentul de Comunicare din TVR, care este în subordinea lui Stelian Tănase, că nu a transmis MEDIAFAX răspunsurile la întrebările pe care agenţia de ştiri i le-a transmis încă de marţi pe acest subiect şi la care Lukacsi a răspuns în aceeaşi zi.

"Am convingerea că sunt persoane care pun în scenă un plan de discreditare a mea. Faptul că se aruncă asupra mea toate acuzaţiile, fără ca măcar să se ţină cont de realitate şi mi se obstrucţionează dreptul la liberă exprimare constituie un caz grav de hărţuire asupra unui jurnalist şi un linşaj mediatic care are ca scop înlocuirea mea din funcţie în scopul preluării acesteia de către alte persoane interesate", a spus Claudiu Lukacsi.

În ceea ce priveşte reflectarea protestelor din 14 noiembrie, la TVR, Claudiu Lukacsi a spus că acestea au fost reflectate în emisiunile de ştiri. "În emisiunile de ştiri de la ora 22.00, pe TVR 2, şi de la ora 14.00, primul Telejurnal al zilei pe TVR 1. Fac menţiunea că toate protestele din România, în perioada campaniei electorale, inclusiv din străinătate, au fost prezentate în toate jurnalele de ştiri, conform deciziei editoriale a producătorilor responsabili", a spus Claudiu Lukacsi.

El a mai spus că a fost o singură excepţie în data de 14 noiembrie, la Telejurnalul de seară de pe TVR 1, când, din motive obiective, protestele nu s-au putut include în emisiunea de la acea oră, fiind însă difuzate în emisiunea de ştiri de la ora 22.00.

"Aceste motive sunt următoarele: în Bucureşti la ora 18.30, conform informaţiei primite de la reporterul de teren, în stradă erau în jur de 40 de persoane care nu aveau nicio revendicare. În alte oraşe, mitingurile au început şi s-au desfăşurat după orele 18.00 şi nu s-au primit în timp util materialele filmate de la studiourile terioriale. În plus, Departamentul de ştiri nu mai are dreptul să plătească ore suplimentare, conform deciziei domnului Stelian Tănase. În acelaşi timp se desfăşurau alte evenimente politice unde au fost trimise cu prioritate resursele umane: declaraţia preşedintelui Traian Băsescu, evenimentul de lansare al noului USL, activităţile publice de la staff-ul domnului Klaus Iohannis. În această situaţie, din explicaţiile primite de la producătorii Telejurnalului, am aflat că a fost adus mai devreme din programul legal de lucru reporterul de noapte care a fost trimis la protestele din cursul serii. Acesta a revenit în televiziune cu filmarea şi informaţiile obţinute de pe teren şi le-a pus la dispoziţia producătorilor de la emisiunea de ştiri de la ora 22.00. Acestea şi cele din alte oraşe au fost difuzate imediat după finalizarea lor", a explicat Claudiu Lukacsi.

Mai multe proteste au avut loc vineri, 14 noiembrie, în Bucureşti şi în mai multe oraşe din ţară, în care manifestanţii au solicitat, printre altele, fluidizarea procesului de vot în diaspora.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici