Consiliul Concurenţei vrea ca LPF să îşi asume un angajament pentru vânzarea drepturilor TV

Consiliul Concurenţei vrea ca LPF să îşi asume un angajament pentru îmbunătăţirea mediului concurenţial care a fost viciat ca urmare a modului în care au fost vândute, până în prezent, drepturile comerciale asupra competiţiilor fotbalistice, potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului.

62 afișări
Imaginea articolului Consiliul Concurenţei vrea ca LPF să îşi asume un angajament pentru vânzarea drepturilor TV

Consiliul Concurenţei vrea ca LPF să îşi asume un angajament pentru vânzarea drepturilor TV (Imagine: Mircea Rosca/Mediafax Foto)

Potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, introducerea angajamentului este "o alternativă" la o decizie de sancţionare pe care Consiliul Concurenţei o poate da în cazul în care constată încălcări ale legii concurenţei.

"Noi avem un interes şi în fotbal, dar nu este singurul nostru interes. Pentru noi este şi un efort de modernizare a cadrului legislativ (...) Îngrijorarea noastră sau preocuparea noastră privind fotbalul este că, aşa cum s-a făcut până acum, când aveam un singur achizitor, această poziţie conferea o forţă prea mare pe piaţă celui care achiziţiona singur drepturile de televizare a meciurilor de fotbal. De asta avem o investigaţie care este în lucru şi de asta discutăm cu Liga, pentru viitorii trei ani, un cadru care să fie mai pluralist, care să ne rezolve nouă preocuparea privind concurenţa pe piaţa mass-media şi să rezolve într-un beneficiu pentru telespectatori, în sensul că mai mulţi români să aibă acces la meciurile de fotbal. Inovaţia pe care o facem e posibilitatea de a rezolva o investigaţie prin angajamente", a declarat Bogdan Chiriţoiu, miercuri, la o dezbatere pe tema propunerilor de angajamente asumate de Liga Profesionistă de Fotbal (LPF), organizată la Bucureşti.

Bogdan Chiriţoiu a spus că angajamentul a fost introdus în legislaţia românească, printr-o Ordonanţă, la mijlocul anului trecut, şi are la bază "o practică europeană". "Legislaţia am schimbat-o anul trecut, acesta va fi primul caz când încercăm să ajungem la genul ăsta de soluţie. Tradiţional, noi când constatam o încălcare de lege, dădeam o sancţiune. E adevărat că (sancţiunile, n.r.) sunt destul de mari, dar au dezavantajul că vin după mult timp şi vin când deja lucrurile deja s-au întâmplat, când nu mai ai cum să corectezi de fapt ceea ce s-a produs rău. Acum - şi este interesul nostru principal în acest caz - avem ocazia de a lansa o nouă modalitate de a interveni pe piaţă din partea Consiliului Concurenţei. În loc să dăm o sancţiune, acceptăm din partea companiilor sau părţilor pe care le investigăm nişte angajamente, nişte promisiuni că schimbă de acum înainte comportamentul, corectând disfuncţionalitatea pieţei, rezultând un avantaj pentru consumator şi având ei avantajul că scapă ei de amenda nostră. Asta încercăm să facem având un dialog cu Liga şi cu piaţa", a explicat Bogdan Chiriţoiu.

El a mai precizat că angajamentul va fi o excepţie, nu o practică în cazul Consiliului Concurenţei. "Practica noastră normală este, dacă găsim o încălcare de lege, să o sancţionăm. Dar pot fi situaţii, este mai avantajos pentru mediul economic, să recurgem la angajament", a mai spus Chiriţoiu.

În privinţa licitaţiei pentru vânzarea drepturilor de televizare a partidelor din următoarele trei sezoane ale Ligii I, pe care LPF a anunţat deja că o va organiza în 4 aprilie, potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, "calendarul este foarte strâns". "Ce i-am promis domnului preşedinte este că ţinem cont de constrângerile dânsului de timp şi atunci ne comprimăm şi noi cât putem de mult procedurile. În acelaşi timp, avem propriile noastre constrângeri procedurale, care implică şi lucrul cu Comisia Europeană.", a explicat Chiriţoiu, precizând că joi Consiliul Concurenţei va transmite LPF o serie de cerinţe cu privire la această licitaţie. Totodată, Chiriţoiu a spus că respectivele cerinţe vor fi transmise şi Comisiei Europene.

Bogdan Chiriţoiu a declarat, pentru MEDIAFAX, că prin acest angajament LPF va asigura Consiliul Concurenţei că îşi va schimba comportamentul şi va rezolva problemele care îngrijorau Consiliul. "Ni se dau nişte asigurări că se schimbă comportamentul şi se rezolvă problemele care ne îngrijorau pe noi (...) Aveam o suspiciune că mediul concurenţial era viciat", a spus Chiriţoiu. El a spus că "îngrijorarea" Consiliului Concurenţei în privinţa modului în care au fost vândute până în prezent drepturile TV pentru meciurile din Liga I este de fapt "suspiciunea că mediul concurenţial era viciat".

De cealaltă parte, Dumitru Dragomir, preşedintele LPF, a spus, în cadrul dezbaterii, că va fi de acord cu 70-80% din propunerile Consiliului Concurenţei.

"Prima dată am gândit în felul următor: «Ce caută ăştia să se bage peste noi, când noi suntem societăţi de drept privat, cei care cumpără la fel, exceptând Televiziunea Română?». E ca şi cum ai vinde ouă în piaţă. Îi plac ouăle mele, cumpără, nu, se duce la alţii. După aceea mi-am dat seama că ei (cei de la Consiliul Concurenţei, n.r.) pot să facă nişte abuzuri incomensurabile, pentru că trăim într-o ţară a abuzurilor (...) De frica Consiliului Concurenţei o să facem ce ne spune Consiliul Concurenţei, în proporţie de 70-80%, că nici chiar aşa să fim în joc de gleznă în faţa dânşilor, pentru că dânşii sunt plătiţi de noi, iar noi nu suntem plătiţi de nimeni (...) Prima dată i-am bănuit (pe cei de la Consiliul Concurenţei, n.r.) că sunt pe mână cu unele televiziuni şi vor să ne bage beţe în roate şi îi mai bănuiesc şi acum", a spus Dumitru Dragomir.

Meciurile de fotbal care formează obiectul drepturilor licitate sunt împărţite în 9 pachete distincte, care nu au putut fi perfect echilibrate, cum a cerut Consiliul Concurenţei, a explicat Dumitru Dragomir. El a precizat însă că un pachet a fost îndreptat către TVR, iar altul, pentru o televiziune free-to-air (liberă la retransmisie, n.r.), care are o acoperire de peste 30%. "De la Comisia Europeană ni s-a spus că toate pachetele trebuie să fie scoase toate la licitaţie", a explicat însă Dragomir.

El a mai spus că cine va plăti "va avea exlusivitate pe tot: pe internet, telefonie mobilă, rezumate". În plus, Dragomir a spus că "opţiunile vor fi legate de orele de transmisie".

"Am ajuns la concluzia că trebuie să facem de aşa natură încât să-i dăm populaţiei sărace toate opţiunile", a mai spus Dumitru Dragomir.

Licitaţia publică cu strigare pentru cesiunea drepturilor de televiziune (audiovizuale) prin orice mijloc tehnic a imaginilor în mişcare, însoţite sau nu de sunet, din cadrul meciurilor de fotbal ale competiţiei Liga I "PARTENER" în sezoanele competiţionale 2011/2012, 2012/2013, 2013/2014 va avea loc în 4 aprilie, la ora 12.00, la sediul LPF.

Preţul caietului de licitaţie este de 30.000 de euro fără TVA şi va putea fi cumpărat în perioada 3 - 10 martie. Taxa de înscriere la licitaţie este de 5.000 euro la care se adaugă TVA. Scrisorile de garanţie bancară aferente licitaţiei sunt prevăzute în Caietul de Licitaţie. Deschiderea plicurilor cu documentele de participare la licitaţie se va face în faţa ofertanţilor ce se vor prezenta în data de 24 martie, ora 13.00, la sediul LPF.

Preţul de pornire a licitaţiei pentru fiecare pachet, cu excepţia pachetelor 8 şi 9, este de 12.900.000 euro (4.300.000 euro/ sezon competiţional) la care se adaugă TVA. Preţul de pornire a licitaţiei pentru pachetele 8 şi 9 este, pentru fiecare dintre ele, de 10.500.000 euro (3.500.000 euro/ sezon competiţional) la care se adaugă TVA.

"Caietul de sarcini e ieftin, doar 30.000 de euro, plus 5.000 de euro taxa de participare, 200.000 de euro garanţia de participare şi un milion de euro taxa de garanţie pentru punere în aplicare", a mai spus Dumitru Dragomir, în cadrul dezbaterii de miercuri.

La dezbaterea de miercuri au participat, printre alţii, şi reprezentanţi ai Pro TV, Antena 1, RCS&RDS şi Romtelecom.

RCS&RDS şi Antena 1, principala televiziune a trustului media Intact, au câştigat, la sfârşitul lunii martie 2008, licitaţia pentru drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I, în sezoanele 2008/2009, 2009/2010, 2010/2011, pentru suma de 85 de milioane de euro plus TVA, ceea ce înseamnă 102 milioane de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici