O carte pe zi: "Înţelegerile care ne-au schimbat lumea", de Jacques Peretti

Informaţiile despre noi sunt preţul ascuns al fiecărei tranzacţii pe care o facem. În 2016, astfel de date au fost utilizate pentru a identifica profilurile alegatorilor indecişi care urmau să îşi exprime votul atât la referendumul pentru Brexit, cât şi la alegerile prezidenţiale americane.

215 afişări
Imaginea articolului O carte pe zi: "Înţelegerile care ne-au schimbat lumea", de Jacques Peretti

O carte pe zi: "Înţelegerile care ne-au schimbat lumea", de Jacques Peretti

Informaţiile despre noi sunt preţul ascuns al fiecărei tranzacţii pe care o facem. În 2016, astfel de date au fost utilizate pentru a identifica profilurile alegatorilor indecişi care urmau să îşi exprime votul atât la referendumul pentru Brexit, cât şi la alegerile prezidenţiale americane¸ iar aceste informatii s-au dovedit a fi decisive.

Jacques Peretti este reporter de investigaţii şi prezentator de televiziune la BBC. A scris în ultimii zece ani opt cărţi foarte căutate, cea de faţă, cea mai recentă, este din 2017. De fiecare dată şi-a pus întrebări, a plecat de la o seamă de chestionări a realităţii. La fel a făcut şi acum:

"Dar dacă felul în care înţelegem lumea este greşit? - întrebă Jacques Peretti. Dar dacă nu mediul politic şi evenimentele mondiale sunt cele care ne-au transformat fundamental viaţa de zi cu zi, ci lumea afacerilor? Afaceri încheiate în secret, în sălile de consiliu de la etajele superioare ale zgârie-norilor, pe terenurile de golf sau în timpul discuţiilor neoficiale la un pahar, în cine ştie ce bar. Aceste afaceri au schimbat totul: modul în care cheltuim banii, modul în care muncim sau cel în care percepem bogăţia şi riscul, taxele şi inegalitatea; ba, mai mult, au afectat chiar şi forma trupurilor noastre. Aceste afaceri au schimbat mentalul colectiv, reconfigurând modul de gândire al întregii societăţi. (…) Aceste afaceri nu au ajuns să fie încheiate întâmplător. Ele au fost consecinţele unor decizii dure ale mediului de afaceri, ale unor oameni care ne-au reconfigurat vieţile printr-o idee simplă, strălucită, dar la baza tuturor a stat acelaşi principiu: inventezi o problemă şi apoi vinzi soluţia."

Cartea lui Jacques Peretti spune povestea unor astfel de afaceri şi a felului în care ele au schimbat lumea. Sunt afacerile care au schimbat mentalul colectiv şi au rescris regulile de funcţionare a unei întregi societăţi. Vom descoperi, printre altele, de ce a fost nevoie de inventarea conceptului de uzură programată şi de cel de indice de masă corporală, care sunt marile corporaţii care îşi dispută supremaţia într-o versiune reală a "jocurilor foamei“, cum s-a ajuns la crearea medicamentelor pentru persoane sănătoase, planificarea insatisfacţiei şi corporaţiile care preiau controlul.

"Aceasta nu este o carte despre o teorie a conspiratiei - scriu editorii -, ci pur şi simplu o istorie a unor <<înţelegeri>> încheiate între oameni care ne-au reconfigurat viaţa."

Scrie Jacques Peretti: "Tu esti noua monedă. Dacă îţi dau o bancnotă de zece lire sau de un dolar, nimeni nu obţine profit de pe urma acestei tranzacţii. Banii doar trec dintr-o mână în alta. Dar dacă fac o plată digitală, cineva trebuie să înlesnească tranzacţia. Spaţiul dintre noi doi devine unul în care se pot face bani. Acesta e spaţiul pe care toţi giganţii tech - Facebook, Apple, Google, Amazon şi Microsoft - vor să îl stăpânească, într-o cursă pentru posesia banilor, şi, astfel, să îl redefinească. Ceea ce înseamnă ca tu devii moneda. Intr-un astfel de spaţiu, valoarea nu o constituie nici măcar costul tranzacţiei. Acest serviciu este oferit gratuit acum. Informatiile despre tine reprezintă bogaţia ce poate fi exploatată. Informatiile sunt preţul ascuns al fiecărei tranzacţii pe care o facem. E un preţ pe care suntem dispuşi să-l plătim, întrucât nu dăm bani din buzunar. Ceea ce dăm, în schimb, sunt informaţii despre noi, până în cel mai mic detaliu: de la un playlist euforic sau trist pe care-l alegem în concordanţă cu dispoziţia noastră până la faptul ca preferăm mâncarea chinezească în locul celei indiene, dacă suntem hetero, gay sau mormoni, dacă preferăm surfingul sau tricotajul, dacă suferim de deficit de atenţie, dacă mergem în vacanţă în Caraibe sau pe insula Canvey. In 2016, astfel de date au fost utilizate pentru a identifica profilurile alegatorilor indecişi care urmau să îşi exprime votul atât la referendumul pentru Brexit, cât şi la alegerile prezidenţiale americane; iar aceste informatii s-au dovedit a fi decisive. In 2017, autoritatea britanică pentru protecţia datelor personale a lansat o investigaţie care cerceta influenţa cunoaşterii informaţiilor personale asupra campaniilor politice. Compania care a fost responsabilă pentru campania Leave, Cambridge Analytica, a identificat intenţiile votanţilor mai clar decât a fost posibil vreodată."

Jacques Peretti - "Înţelegerile care ne-au schimbat lumea". Editura Litera, colecţia Kronika. Traducere din limba engleză de Anca Simitopol. 416 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici