Piaţa de media din România va reveni la nivelul din 2008 în aproximativ doi ani

Reprezentanţii Initiative, compania care a lansat, luni, Media Fact Book 2009, singura lucrare de analiză a pieţei româneşti de media, estimează că industria românească va reveni la un nivel de investiţii în publicitate similar celui din 2008 în aproximativ doi ani.

77 afișări
Imaginea articolului Piaţa de media din România va reveni la nivelul din 2008 în aproximativ doi ani

Piaţa de media din România va reveni la nivelul din 2008 în aproximativ doi ani (Imagine: Toni Salabasev/Mediafax Foto)

Valoarea pieţei de media din România va ajunge la 347 de milioane de euro până la sfârşitul anului, comparativ cu 540 milioane de euro în anul 2008, conform estimărilor incluse în studiul Media Fact Book 2009, analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate.

"Descreşterea provocată de criză este foarte mare. Ne va lua ceva timp să recuperăm, probabil vreo doi ani, pentru a ajunge la nivelul din 2008. Fireşte există perspective pozitive legate de pieţele internaţionale, dar acestea se vor concretiza mai târziu la noi. Ceea ce vedem în prezent în termeni de creştere reflectă sezonalitatea trimestrului patru, pliată pe o curbă de consum pozitiv. Advertiserii care şi-au încetat comunicarea în prima jumătate a anului vor exploata acest moment, pentru că nu pot risca să piardă şi a doua curbă a sezonalităţii", au spus, luni, reprezentanţii Initiative, în conferinţa de presă în cadrul căreia a fost lansat studiul Media Fact Book 2009.

Potrivit reprezentanţilor Initiative, se estimează că, până la sfârşitul anului, bugetele publicitare atrase de TV vor scădea cu 33% faţă de 2008. În pofida scăderii, TV-ul rămâne cel mai atractiv mediu, catalizând bugete de aproximativ 225 de milioane de euro în 2009, comparativ cu 337 de milioane de euro în 2008.

"Audienţele pe TV au crescut anul acesta, în vară, comparativ cu anul trecut. Deşi bugetele au scăzut, advertiserii s-au orientat către canalele care ajung la consumatori. Momentan, în topul clasamentului se află televiziunea, atât graţie gradului ridicat de siguranţă pe care îl reprezintă, dar şi datorită scăderii costurilor. Acest trend se va menţine şi pe termen lung, chiar şi după ce criza va începe să se îndepărteze", au explicat reprezentanţii Initiative.

Potrivit estimărilor, bugetele investite în publicitate atrase de print vor scădea şi ele, cu peste 50%, până la sfârşitul anului, ajungând la 40 de milioane de euro, comparativ cu 82 de milioane de euro în 2008, cel mai accentuat declin dintre toate mediile.

"Print-ul nu este în declin din cauza crizei, acest mediu a intrat într-o curbă descendentă de ani de zile. Noi nu-l vedem redresându-se, nici când climatul economic se va stabiliza. Tirajele sunt în descreştere, mai ales pentru ziare, revistele având un număr mai mare de advertiseri fideli", sunt de părere reprezentanţii Initiative.

"Eu cred că ziarul, aşa cum a fost el conceput, este sortit să piardă bătălia cu timpul. Astăzi se succed două sau chiar mai multe răsturnări de situaţie în mediul politic în aceeaşi zi, ceea ce depăşeşte ca putere de redare ediţiile tipărite ale ziarelor. Viitorul va aparţine ziarelor care vor avea editoriale puternice. Ştirile există peste tot, dar înţelegerea ştirilor aparţine articolelor de ziar care pot explica şi analiza implicaţiile unei anumite informaţii. În prezent, acest potenţial este de multe ori ratat din cauza unei hipermediatizări a unor personalităţi jurnalistice în mediul TV, ceea ce canibalizează practic un atuu al print-ului", a spus Octavian Popescu, Managing Director Initiative România.

La rândul lor şi bugetele atrase de outdoor urmează să se micşoreze, cu 35-40% comparativ cu anul trecut, estimându-se că vor ajunge la 44 milioane de euro în 2009, comparativ cu 70 milioane de euro în 2008, fiind a doua cea mai mare scădere după presa scrisă.

"Este o evoluţie normală, este de aşteptat ca scăderile într-o perioadă de criză să vină din zona unde rezultatele nu sunt măsurabile, pentru că acum, mai mult ca oricând, advertiserii se orientează după nivelul de return-of-investment", au spus reprezentanţii Initiative, care au apreciat că proiectele de comunicare pentru campaniile electorale nu vor asigura subzistenţa pe termen lung.

În ce priveşte investiţiile în publicitatea pe internet, scăderea în această zonă a fost evaluată pentru 2009 undeva între 15 şi 20%, de la 16 milioane în 2008. "Nu este nimic care nu poate fi recuperat. Chiar dacă lucrurile nu s-au mişcat conform aşteptărilor în 2009, new media rămâne revelaţia deceniului în publicitate. Să nu uităm că în 2008 piaţa online din România a înregistrat o creştere spectaculoasă, de 70%. După convulsiile crizei, piaţa se va reîntoarce cu şi mai mare avânt către digital", a declarat Octavian Popescu, Managing Director Initiative.

Potrivit acestuia, un lucru pozitiv constatat anul acesta în acest mediu a fost schimbarea ponderii între display advertising şi non-display advertising (publicitate contextuală, search şi video) în favoarea celei din urmă.

Radioul înregistrează la rându-i o cădere abruptă de aproximativ 30%, ajungând la 25 de milioane de euro în acest an.

Ca o concluzie a raportului despre piaţa de media, realizatorii studiului au spus că industria de media şi publicitate este un barometru extraordinar pentru starea economiei, anticipând evoluţia climatului financiar.

Initiative este una dintre cele mai mari reţele independente de media din lume. Cu o cifră de afaceri de 11,6 miliarde de dolari, Initiative Worlwide numără peste 2.500 de angajaţi în cele 91 de birouri la nivel global.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici