Piaţa media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016

Piaţa de media şi divertisment din România va creşte de la 2,7 miliarde de dolari, în 2012, la 3,4 miliarde de dolari, în 2016, potrivit ediţiei de anul acesta a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.

696 afişări
Imaginea articolului Piaţa media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016

Piaţa media din România va ajunge la 3,4 miliarde de dolari în 2016 (imagine:Radu Iordache/Mediafax Foto)

După scăderile înregistrate în ultimii trei ani, industria media şi de divertisment din România va intra din nou în teritoriu pozitiv în acest an, valoarea totală nominală a pieţei revenind la nivelurile de dinaintea crizei. Potrivit ediţiei de anul acesta a raportului PwC Entertainment and Media Outlook, piaţa locală de media şi divertisment va creşte de la 2,7 miliarde de dolari, în 2012, la 3,4 miliarde de dolari în 2016, cu o rată medie de creştere anuală de 5,3%. Cu toate acestea, în termeni reali, luând în considerare rata inflaţiei (estimată la o medie anuală de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012 - 2016), sectorul media şi de divertisment din România va înregistra o creştere medie anuală reală modestă de doar 2%, se spune în comunicat.

Cea mai mare parte a creşterii va veni din segmentul accesului la internet, atât prin conexiuni fixe, cât şi mobile (rata medie anuală de creştere fiind estimată la 9,3% în termeni nominali), în vreme ce veniturile din publicitate vor înregistra o creştere moderată de 4,8%, rată medie anuală de creştere până în 2016. În schimb, cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media vor înregistra o evoluţie negativă, potrivit estimărilor PwC, creşterea nominală medie anuală fiind de 1,7%, sub rata estimată a inflaţiei.

Potrivit comunicatului, deşi noile estimări indică o diminuare a ritmului de creştere al industriei media şi divertismentului din România, piaţa locală rămâne a treia cea mai dinamică din Europa Centrală şi de Est, după Rusia (cu un ritm mediu anual de creştere de 10,1%) şi Turcia (9,8%), devansând însă Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) şi Republica Cehă (4,8%).

Potrivit PwC, în ciuda climatului economic incert, ultimul an a marcat un nou record la nivel global al vânzărilor de tablete şi terminale inteligente, ceea ce arată încă o dată oportunităţile de creştere oferite de canalele digitale pentru industria media şi a divertismentului, atât în ceea ce priveşte distribuţia de conţinut, cât şi în ceea ce priveşte veniturile din publicitate.

La nivel global, cheltuielile de publicitate în format digital au crescut cu 17,6% în 2011, faţă de o creştere de doar 0,6% a cheltuielilor de publicitate în mediile convenţionale. Ponderea cheltuielilor de publicitate în mediul digital va creşte de la 28 de procente în 2011 la 37,5% în 2016, contribuind, totodată, cu două treimi din creşterea veniturilor industriei divertismentului şi media la orizontul anului 2016.

Potrivit raportului anual al PwC, Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, oportunităţile oferite de mediul digital sunt în prezent bine înţelese de companiile media, de agenţiile de publicitate şi chiar de marii clienţi de publicitate, iar industria iese din faza de pionierat în sfera digitală, oferta digitală devenind deja "business as usual", pe măsură ce şi utilizatorii se obişnuiesc cu noile tehnologii. Provocarea pentru industrie rămâne însă aplicarea strategiilor de dezvoltare în mediul digital.

"Segmentele industriei media şi divertismentului sunt pe trepte diferite în ceea ce priveşte adoptarea tehnologiilor digitale, însă toate se îndreaptă în această direcţie pentru a întâmpina schimbările din preferinţele consumatorilor şi a rămâne profitabile. Companiile din industria media şi divertismentului au depăşit perioada de pionierat a tehnologiilor digitale şi s-au angajat pe calea unui viitor digital, încercând să-şi ajusteze produsele, distribuţia şi organizaţiile pentru noua epocă digitală", a declarat Florin Deaconescu, partener, liderul Grupului de Servicii de Audit pentru Industria Telecomunicaţiilor, Media şi Divertismentului, PwC România.

Potrivit comunicatului, maturitatea ofertei digitale variază destul de mult în funcţie de segmentul de piaţă. Astfel, în privinţa industriei muzicale, se estimează că formatul digital va depăşi formatele tradiţionale începând cu 2015, generând 55% din veniturile totale ale acestei industrii în 2016. De asemenea, cheltuielile pentru jocurile online şi cele wireless vor depăşi vânzările de jocuri pentru PC şi console începând cu 2013.

În schimb, pe segmentul revistelor, veniturile din mediul digital vor reprezenta numai 10,4% din întregul segment în 2016, totuşi o creştere remarcabilă faţă de doar 3,1% în 2011, se spune în comunicat.

Cheltuielile globale pentru produsele industriei muzicale au crescut cu 1,3% în 2011, prima creştere înregistrată după mulţi ani de scădere a acestui segment. Creşterea se datorează evoluţiilor din segmentul de concerte şi festivaluri, în vreme ce vânzările de înregistrări muzicale s-au redus în continuare, dar într-un ritm mai scăzut decât în anii anteriori. Totuşi, vânzările de înregistrări muzicale în format digital vor creşte, începând cu 2013, se mai spune în comunicat.

Potrivit PwC România, conexiunile mobile la internet, un indicator cheie al cheltuielilor pe segmentul digital, se vor dubla în următorii cinci ani, până la 2,9 miliarde în 2016, din care aproximativ 1 miliard vor fi în China. În India, numărul abonamentelor de conexiuni mobile la internet va creşte de la o bază redusă, cu o rată anuală medie de 50,8% la orizontul anului 2016, ceea ce face ca piaţa indiană să aibă cea mai rapidă rată de creştere pe segmentul conexiunilor mobile.

Până în 2016, veniturile din publicitatea online pe terminale mobile vor creşte cu o rată medie anuală de 36,5%, pentru a ajunge la 24,5 miliarde de dolari, un nivel asemănător cu cel din publicitatea online pe conexiuni fixe. Cu toate acestea, ponderea majoră în veniturile din publicitatea online o vor avea în continuare motoarele de căutare şi servicii de SEO (78,1 miliarde de dolari) şi afişarea de bannere online (46,6 miliarde de dolari). Veniturile pieţei de publicitate chineze pe segmentul conexiunilor mobile vor creşte cu o rată medie anuală de 68,4%, pentru a ajunge la 6,2 miliarde de dolari în 2016, piaţa chineză de publicitate pe terminale mobile ajungând a doua cea mai mare din lume, după cea a Statelor Unite, care va înregistra venituri de 9,4 miliarde de dolari pe acest segment.

Pe segmentul editării de presă se observă tendinţe diferite pe pieţele mature, faţă de cele emergente, potrivit PwC. Piaţa americană va înregistra în continuare o scădere medie anuală de 1,4% până în 2016, estimându-se că în patru ani veniturile acestui segment de piaţă vor fi cu 43,8% mai mici decât erau în 2007. În schimb, se vor înregistra creşteri puternice pe pieţele în care oferta digitală la nivelul presei nu este încă foarte dezvoltată. Argentina va raporta un ritm mediu anual de creştere de 11,9% pe acest segment, Indonezia - 11,2%, iar India - 9,6%.

Franţa a depăşit Marea Britanie şi Germania în 2011, devenind a doua cea mai mare piaţă din lume pentru abonamentele TV, în urma Statelor Unite, raportând o rată de creştere de 76% pe segmentul IPTV. În privinţa cheltuielilor de publicitate TV, Rusia a crescut cu 20,2% în 2011, iar până în 2016, piaţa rusă va depăşi veniturile înregistrate pe acest segment în ţări precum Marea Britanie, Germania, Italia şi Franţa, devenind cea mai mare piaţă de publicitate TV din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), mai spune PwC.

Potrivit aceluiaşi raport, pe segmentul industriei cinematografice, serviciile de streaming vor creşte cu o rată medie anuală de 21%, până la un nivel de 11 miliarde de dolari la orizontul anului 2016, şi vor depăşi veniturile din abonamentele TV.

Cea de-a 13-a ediţie anuală a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook, 2012-2016, conţine analize amănunţite şi date istorice, precum şi prognoze privind evoluţia cheltuielilor de publicitate, cele pentru achiziţia de produse ale industriei media şi divertismentului, precum şi pentru accesul la internet din 48 de ţări din întreaga lume.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici