Valentin Jucan, membru al CNA, despre ordonanţa Corinei Şuteu: A colecta bani din audiovizual pentru fondul cinematografiei, o gravă eroare

Valentin Jucan, membru al CNA, a transmis printr-un comunicat de presă că "modalitatea de a colecta sume de bani din zona audiovizuală, pentru fondul destinat cinematografiei, este o gravă eroare (...) din punct de vedere procedural", dezaprobând proiectul de OUG propus de Corina Şuteu.

576 afişări
Imaginea articolului Valentin Jucan, membru al CNA, despre ordonanţa Corinei Şuteu: A colecta bani din audiovizual pentru fondul cinematografiei, o gravă eroare

Valentin Jucan, membru al CNA, despre ordonanţa Corinei Şuteu: A colecta bani din audiovizual pentru fondul cinematografiei, o gravă eroare(Imagine: Andreea Alexandru)

"Modalitatea de a colecta sume de bani din zona audiovizuală, pentru fondul destinat cinematografiei, este o gravă eroare, atât din punct de vedere a deciziei în sine, cât şi din punct de vedere procedural. Astfel, dezaprob cu fermitate proiectul de Ordonanţă de urgenţă propus de ministrul culturii, doamna Corina Şuteu", a transmis marţi, 30 august, Valentin Jucan, printr-un comunicat de presă.

Membrul Consiliului Naţional al Audiovizuaului (CNA) a fost de părere că proiectul de Ordonanţă de urgenţă apărut pe site-ul Ministerului Culturii în data de 25 august "ridică probleme", principalele pe care le-a numit fiind faptul că documentul supus dezbaterii publice legate de acest proiect conţine câteva "soluţii propuse", pe care Jucan le-a considerat "vagi şi cu un pronunţat caracter de imprecizie şi generalitate".

Acesta a susţinut că o altă problemă este faptul că la audierea publică au fost prezenţi doar reprezentanţi ai domeniului cinematografiei, proiectul OUG nefiind supus analizei şi dezbaterii reprezentanţilor agenţilor economici în legătură cu care se prevăd noi contribuţii la Fondul cinematografic (potrivit propunerilor de modificare ale articolului 13 alin. 1 din OG nr. 39/2005 privind cinematografia).

De asemenea, a criticat carcterul "de urgenţă" al proiectului, citând articole din Constituția României.

"Ministerul Culturii eludează organizarea și desfășurarea unei dezbateri publice reale, așa cum prevede legea, în legătură cu proiectul de act normativ, considerând că adoptarea acestuia este impusă de o «situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată»", a susţinut Jucan prin comunicatul emis presei marţi.

Concluziile membrului CNA susţin că "dincolo de observațiile de fond, aprobarea de către Guvernul României a Proiectului de ordonanță de urgență în forma prezentată pe site-ul Ministerului Culturii, pentru așa-zisa dezbatere publică, ar însemna încălcarea prevederilor Constituției, ale Legii privind transparența decizională în administrația publică, a celei privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum și a OUG privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat".


De asemenea, Jucan a fost de părere că "instituirea unei reglementări lipsite de coerență, plină de contradicții în chiar textul proiectului, care nu numai că n-ar putea fi aplicată, dar ar și genera blocarea sistemului existent în domeniul sprijinului acordat pentru dezvoltarea cinematografiei românești, pentru scenariști, producători, regizori, distribuitori și exploatanți de film, sprijin prevăzut și acordat, potrivit legislației în vigoare, din Fondul cinematografic, fond pentru a cărui constituire și colectare statul român nu contribuie".

Valentin Jucan a mai declarat, prin comunicatul de presă emis: "Întrucât, din câte se cunoaşte, Proiectul de OUG a fost deja transmis pe circuitul de avizare și se dorește ca el să fie supus aprobării în reuniunea de Guvern de miercuri 31 august, devine clar faptul că anunțul de pe site-ul Ministerului Culturii este postat doar în scopul salvării aparențelor. Graba redactării acestui proiect, ca și caracterul de urgență al propunerii de reglementare nu se justifică, nici în fapt și nici în drept, iar consecințele aprobării modificărilor propuse la OG nr. 39/2005 privind cinematografia vor fi foarte grave".

Acesta a atras atenția că, atât în preambulul Proiectului de ordonanță de urgență, cât și în Nota de fundamentare, caracterul de urgență al actului normativ este justificat prin două aserțiuni pe care le-a caracterizat ca fiind "de-a dreptul rizibile": "Ținând cont de întârzierea transpunerii unor directive europene și a ezitărilor manifestate în poziționarea explicită și fermă a României față de piața unică digital" şi "Având în vedere importanța strategică a sectorului cinematografic ca sector relevant și vector crucial al culturii române în lume, dar și în contextual preluării în condiții optime a presedinției Consiliului European în 2019".

Valentin Jucan a precizat că nu există nici o directivă europeană privind filmul; ceea ce există, începând cu 2001, sunt precizări ale Comisiei Uniunii privind ajutoarele de stat pentru filme și alte opere audiovizuale.

"Ultima comunicare a Comisiei în această privință este 2013/C332/01 – De altfel, comunicarea Comisiei din 2004 a fost avută în vedere la redactarea OG nr. 39/2005 privind cinematografia, act normativ care a reglementat creditul rambursabil pentru producerea de film cinematografic, acordat din Fondul cinematografic, având în vedere Art. 107 alin. (3) lit. d) din Tratatul constitutiv al Uniunii, precum și regulamentele europene privind ajutoarele de stat, acordarea creditului facându-se pe baza schemelor de minimis aprobate de Guvernul României pe baza reglementărilor europene și naționale în materie", a explicat acesta.

Totodată, Valentin Jucan a afirmat că "Proiectul de ordonanță de urgență are prevederi cu privire la susținerea digitalizării cinematografelor nu are nici o legătură cu Agenda digitală pentru Europa 2020, agendă care propune o mai bună exploatare a potențialului tehnologiilor informației și comunicării, pentru a favoriza inovarea, creșterea economică și progresul".

Cu privire la caracterul de urgență al propunerii de reglementare, Valentin Jucan a citat articolele (4) și (5) ale Art. 115 din Constituția României, care prevăd: "(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora"; "(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1)".

Pentru detalii privind proiectul de modificare a ordonanţei ce vizează cinematografia, conform căruia ar urma să fie introduse taxe noi pentru televiziuni, furnizorii de telefonie şi internet, dar şi pentru cinematografe (ceea ce ar putea duce la creşterea preţului la bilete), accesaţi ştirea "Taxe noi pentru televiziuni, cinematografe şi furnizorii de telefonie, în ordonanţa Corinei Şuteu" publicată în secţiunea Cultură-Media a site-ului MEDIAFAX (http://www.mediafax.ro/cultura-media/taxe-noi-pentru-televiziuni-cinematografe-si-furnizorii-de-telefonie-in-ordonanta-corinei-suteu-15623851).

Ministrul Culturii, Corina Şuteu, a publicat luni seară pe Facebook o reacţie privind materialele apărute în presă referitoare la acest subiect, oferind explicaţii privind "Chestiunea urgenţei" şi "Chestiunea consultării". În finalul acestei expuneri, Şuteu s-a apărat afirmând: "Nu apăr interese, apăr principii!". Textul integral publicat pe pagina de Facebook a Ministrului Culturii, Corina Şuteu, poate fi accesat la acest link: https://www.facebook.com/corina.ioana.suteu/photos/a.1071684796239752.1073741828.996190073789225/1167501773324720.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici