- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (07.12.2008, 12:26)
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Facem România Bine
- Ieși pe plus
- Video
"Viaţă şi destin", un spectacol răscolitor despre dictatură, umanitate şi istoria Rusiei
"Viaţă şi destin" în regia lui Lev Dodin, după romanul omonim de Vassili Grossman, face o incursiune răvăşitoare în istoria celui de-Al Doilea Război Mondial văzut de ambele părţi ale baricadei, în dictatura stalinistă şi în lumea lagărelor, pentru a fi, în final, o poveste despre umanitate.
216 afișări

Regizorul Lev Dodin (Imagine: Mediafax Foto)
"Considerând magnitudinea acestui spectacol, simpla noţiune de a îi decerna premii, fie în plus sau în minus, pare să fie lipsită de obiect", aprecia un critic în publicaţia Moscow Times.
La finalul spectacolului de patru ore, timp în care se face o incursiune în viaţa din lagărele comuniste şi naziste dar şi în viaţa intelectualilor forţaţi să facă compromisuri sub regimul lui Stalin, însăşi ideea de a aplauda pare o impietate faţă de mesajul şi perfecţiunea poveştii.
ULTIMELE ȘTIRI
-
FOTO. Ce a văzut Chris Rock când Will Smith l-a pălmuit în timpul Oscarurilor. Imaginile create de A.I. redau momentul
-
Tîlvăr, la 19 ani de la aderarea la NATO: Cea mai puternică garanţie de securitate
-
NASA: Roverul Perseverance a prelevat prima mostră marţiană din noua campanie ştiinţifică VIDEO
-
Poliţia a identificat două din cele opt persoane înecate trecând ilegal în SUA
Ana Ştrum (Tatiana Şestakova), o bătrână evreică dispărută într-un ghetou, martor al ororilor, apare, micuţă şi cu o voce slabă, în diferite momente ale spectacolui pentru a povesti, simplu, fără urmă de patetism, cum a fost trimisă în ghetou de către autorităţi, cum i-a văzut pe vecinii ei privindu-i plecarea, impasibil sau jenaţi, şi cum în ghetou s-a simţit acasă, a simţit că aparţine unui grup de oameni cu acelaşi destin.
De altfel, în timpul spectacolului mărşăluiesc obsesiv prizonieri din lagăre sovietice sau naziste. Singurul lucru care diferă sunt costumaţia gardianului care îi comandă şi cântecul pe care sunt obligaţi să îl cânte.
Textul face o paralelă între regimul comunist şi cel fascist, despărţite simbolic de un gard folosit, în mod ludic, şi ca fileu pentru un joc de volei.
Textul lui Grossman, apărut în anii ‘60, a fost, de altfel, confiscat de KGB, acesta fiind publicat, 20 de ani mai târziu, în Elveţia.
Ana Ştrum este mama lui Viktor, un fizician care se luptă ca teoriile sale să fie apreciate într-o lume în care subordonaţii partidului cer socoteală pentru fiecare metru pătrat dintr-un apartament sovietic, repartizat de către autorităţi.
Dramele urbane ale terorii staliniste sunt întreţesute cu poveşti despre bătălia de la Stalingrad, când de celălalt capăt al firului cântă Internaţionala sau responsabilii armatei înjură ca nişte birjari printre bombe.
De asemenea, în timp ce moscoviţii sărbătoresc aniversări, fac duş sau fac dragoste, în lagărele sovietice sau naziste oamenii se bat pe mâncare, se ucid unii pe alţii sau plănuiesc să creeze o Internaţională a lor, mai bună, mai pură.

Citește mai departe:
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.






Citește mai departe:
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe