Majoritatea românilor au cunoştinţe financiare reduse. Peste 90% vor să înveţe cum să îşi gestioneze banii

Trei sferturi dintre consumatorii români au un nivel redus de înţelegere a chestiunilor legate de finanţele personale şi de administrarea acestora, dar peste 90% dintre aceştia intenţionează să îşi dezvolte cunoştinţele şi abilităţile legate de gestionarea banilor, potrivit unui studiu ING.

69 afișări
Imaginea articolului Majoritatea românilor au cunoştinţe financiare reduse. Peste 90% vor să înveţe cum să îşi gestioneze banii

Majoritatea românilor au cunoştinţe financiare reduse. Peste 90% vor să îşi îmbunătăţească abilităţile financiare (Imagine: Shutterstock)

În cadrul studiului "ING Consumer Resourcefulness", ING a dezvoltat un test de inteligenţă financiară, validat la nivel global ca instrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare ale consumatorilor. Studiul a fost realizat în zece ţări, respectiv Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şi Japonia.

Testul de inteligenţă financiară - "FQ test" - a inclus 13 întrebări axate pe patru direcţii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodărie, economisire şi investiţii. În funcţie de numărul răspunsurilor corecte, respondenţii au fost încadraţi în patru profile de cunoştinţe privind banii şi finanţele personale: neştiutor (0-4 răspunsuri corecte), începător (5-8 răspunsuri corecte), mediu (9-11 răspunsuri corecte) şi avansat (12-13 răspunsuri corecte).

"Rezultatele FQ test arată că, din rândul celor zece ţări incluse în studiu, consumatorii români au unul dintre cele mai reduse niveluri de cunoştinţe şi abilităţi financiare. Astfel, într-un clasament realizat în funcţie de ponderea profilelor «mediu» şi «avansat», japonezii (cu 44%), indienii (40%) şi coreenii (37%) sunt printre cei mai informaţi cu privire la chestiunile legate de bani. La polul opus se situează consumatorii spanioli (cu 24%), români (23%) şi mexicani (19%)", se arată într-un comunicat al ING.

În ceea ce-i priveşte pe români, 69% au un nivel redus de cunoştinţe financiare (încadrându-se în profilul «începători»), procent sensibil peste media globală, de 63%.

Acestă categorie de consumatori înţelege elementele de bază legate de administrarea banilor, dar întâmpină dificultăţi în a utiliza concepte financiare esenţiale - precum economisirea pentru pensie sau constituirea unui fond de urgenţă, potrivit sursei citate.

Pentru alţi 8% dintre români (care se încadrează în profilul «neştiutor»), chestiunile legate de bani nu prezintă interes, aceştia demonstrând un nivel foarte redus de înţelegere a problematicilor legate de bani. Spre comparaţie, în Mexic şi Polonia această categorie include 10% dintre respondenţi, în Belgia - 7%, în Olanda şi Spania - 6%, în SUA - 5%, în Japonia şi India - 4% iar în Coreea - 3%.

"Este interesant de observat că, dacă la nivel global întrebările legate de economisire s-au dovedit cele mai dificile (doar 51% dintre participanţi răspunzând corect), în România situaţia este uşor diferită. Astfel, întrebările cu cel mai redus număr de răspunsuri corecte sunt cele legate de problemele fianciare din gospodărie (51% răspunsuri incorecte), economisire (49% răspunsuri incorecte), investiţii (46%) şi viitorul financiar (35%)", se spune în comunicat.

Studiul ING Consumer Resourcefulness arată că peste 90% dintre români vor să îşi îmbunătăţească abilităţile financiare, iar 40% simt nevoia unui ajutor în acest sens, susţine directorul general ING Asigurări de Viaţă, Cornelia Aurelia Coman.

"Este extrem de important ca educarea consumatorilor să constituie o prioritate atât pentru companii, cât şi pentru autorităţi. La ING Asigurări de Viaţă, demersurile de educare financiară au fost şi vor continua să fie o direcţie strategică de acţiune", a punctat Coman, în comunicat.

În privinţa obstacolelor pe care le întâmpină în demersul de educare financiară, 39% dintre români notează lipsa timpului (vs. 20% global), 23% faptul că nu ştiu de unde să înceapă (vs. 27% global), 23% - obişnuinţa de a amâna (vs. 26% global), în timp ce 19% au nevoie de ajutor dar nu ştiu de unde să-l obţină (vs. 24% la nivel global). Pe de altă parte, doar 9% dintre consumatorii români simt că "este prea complicat", procent situat la jumătate faţă de media de la nivel global.

"Piaţa produselor şi serviciilor bancare s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani şi o dată cu ea a crescut şi dorinţa oamenilor de-a înţelege mai bine acest domeniu. Un nivel mai ridicat de înţelegere înseamnă o abilitate mai mare de-a lua cele mai bune decizii financiare, iar acest lucru este important pentru bunăstarea şi siguranţa fiecăruia. Pentru a veni în ajutorul clienţilor noştri, ING Bank a dezvoltat şi implementat constant instrumente de educaţie financiară într-un limbaj uşor de înţeles şi accesibile", a declarat, în comunicat, Maria Cristina Matei, director executiv Retail Banking, ING Bank România.

Pe de altă parte, 86% dintre respondenţii români (vs. 80% global) au declarat că se regăsesc în totalitate în descrierea aferentă scorului obţinut la FQ test.

"Este interesant de notat, în acest context, diferenţa semnificativă dintre rezultatele auto-evaluării realizate de respondenţi înainte de parcurgerea FQ test şi rezultatele obţinute efectiv prin testare. Astfel, dacă 9% dintre români s-au autoevaluat ca fiind «foarte buni în privinţa administrării banilor», rezultatul FQ test a demostrat că procentul este de trei ori mai redus. În mod similar, doar jumătate dintre cei care au apreciat că sunt «destul de pricepuţi» în administrarea banilor s-au încadrat în acest profil în urma FQ test", se mai arată în comunicat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici