Oraşul în care s-a deschis a doua bancă de alimente din România

A doua bancă de alimente din România a fost lansată, săptămâna aceasta, la Cluj-Napoca, fiind prima bancă de acest tip din vestul ţării. Banca funcţionează după principiile Federaţiei Europeane a Băncilor de Alimente (FEBA), având ca model organizaţiile de profil din Uniunea Europeană.

1919 afişări
Imaginea articolului Oraşul în care s-a deschis a doua bancă de alimente din România

Oraşul în care s-a deschis a doua bancă de alimente din România

Noua bancă de alimente a fost fondată de către Junior Chamber International (JCI), prin proiectul Food Waste Combat, cu susţinerea Lidl România, devenind funcţională de marţi, 30 octombrie.

După un program pilot de aproape şapte luni, prin care au fost salvate aproximativ şapte tone de mâncare, Banca de Alimente din Cluj şi-a început oficial activitatea de recuperare sistematică, imediată, a produselor alimentare comestibile şi non alimentare, care, din diverse motive, şi-au pierdut valoarea economică de piaţă şi redistribuirea acestora persoanelor aflate în dificultate, care nu au putere de cumpărare.

Organizaţia colectează şi livrează gratuit alimente şi produse igienico-sanitare pentru uz personal pentru copii şi adulţi, organizaţiilor guvernamentale care acordă servicii de asistenţă socială unor categorii diverse de grupuri vulnerabile: copiilor cu dizabilităţi sau cu risc de abandon şcolar, tinerilor cu dizabilităţi, bătrânilor nevoiaşi, fetelor mamă, femeilor maltratate, familiilor monoparentale sau numeroase, familiilor defavorizate, imigranţilor, sinistraţilor etc.

Pot dona produse alimentare şi non-alimentare toţi producătorii agroalimentari, distribuitorii din lanţul logistic, hipermarketurile şi supermarketurile, magazinele alimentare, cantinele, restaurantele şi hotelurile care au surplusuri alimentare. În prezent, banca de alimente de la Cluj face parte şi din Institutul pentru Economie Circulară IRCEM, ca exemplu de bune practici pentru combaterea risipei alimentare.

„Băncile de alimente sunt deschise tuturor actorilor din retail şi nu numai, iar pe această cale lansăm o invitaţie către cât mai mulţi agenţi economici pentru a contribui la misiunea acestora prin donarea de produse sau susţinerea financiară”, a spus Cristina Hanganu, directorul de Comunicare şi CSR al Lidl România.

Banca de Alimente din Cluj este cel de-al doilea asemenea proiect din România, după Banca pentru Colectarea şi Distribuţia Alimentelor din Bucureşti, inaugurată în 2016.

Pe termen mediu şi lung, pentru a creşte gradul de conştientizare a risipei alimentare şi a combate efectele sale negative, la nivel naţional, Lidl România îşi propune să contribuie la fondarea unor bănci de alimente la standarde europene şi în alte oraşe, precum Roman, Timişoara, Craiova sau Brăila.

„Banca pentru Colectarea şi Distribuţia Alimentelor din Bucureşti este un proiect pilot, ce funcţionează ca şi Băncile din alte state europene şi care se doreşte a fi multiplicat în mai multe localităţi din ţară. (...) În activitatea noastră suntem parteneri ai Institulului pentru Cercetări în Economie Circulară şi Mediu din Cluj”, a spus Gabriel Sescu, fondatorul Băncii de Alimente Bucureşti.

Aproximativ o treime din toate produsele din România, circa 2,55 milioane de tone de produse alimentare, ajung la coşul de gunoi sau sunt irosite inutil, anual, în timp ce cinci milioane de români se află în pragul sărăciei, iar 66% din familiile din mediul rural nu îşi pot asigura hrana zilnică, conform datelor FoodWaste România.

„Noi ne propunem să transferăm surplusul de produse de la agenţi economici şi de la producătorii agroalimentari către ONG-urile şi fundaţiile de caritate din Cluj, în mod gratuit. Dar nu vrem nicidecum să legitimăm surplusul prin asta, doar să-l ţinem sub control şi să contribuim la reducerea lui în timp”, a detaliat Camelia Gui, coordonator al proiectului Food Waste Combat, al JCI şi fondator Banca de Alimente Cluj.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici