COMENTARIU Sorin Avram: Doina Gradea şi Ionuţ Cristache în ”Vacanţa Mare”

Ministerul Sănătăţii condus de Vlad Voiculescu de la USR-PLUS nu are altceva mai bun de făcut decât să sesizeze CNA în legătură cu o emisiune difuzată de TVR de Revelion. Vlad Voiculescu şi Iulian Bulai de la acelaşi USR-PLUS, şeful Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor, sunt principalele săgeţi trimise de actuala Putere înspre TVR, cu intenţia clară de a schimba conducerea acestei instituţii. Pretextul îl reprezintă programul prezentat de ”Vacanţa Mare”.

4802 afişări
Imaginea articolului COMENTARIU Sorin Avram: Doina Gradea şi Ionuţ Cristache în ”Vacanţa Mare”

E clar: urmează depolitizarea TVR, pentru a se putea face o nouă politizare. Politizarea PSD de la TVR va fi înlocuită de politizarea USR-PLUS, care, însă, va fi trecută la capitolul ”Despărţirea de trecutul roşu şi promovarea meritocraţiei”.

Încă preşedintele-director general al TVR, Doina Gradea, se ceartă de la distanţă cu Iulian Bulai, transmiţându-i acestuia că preşedintele-director general al televiziunii publice nu are nicio legătură cu politica editorială a televiziunii. Dar cu ce se ocupă Doina Gradea? Cu machiajul realizatorilor care nu fac audienţă, cu aprovizionarea cu dezinfectanţi şi cu măşti şi cu aerisirea studiourilor? Doina Gradea îi ţine în televiziune pe producătorii şi realizatorii care nu dau randament şi tot dumneaei a angajat sau a adus pe post de colaboratori pilele unora şi altora, prieteni şi cunoştinţe mai vechi care au rămas pe drumuri, iar aceştia toţi influenţează într-un fel sau altul politica editorială a TVR.

Doina Gradea, adusă la conducerea TVR de PSD, susţine că demisia pe care i-a cerut-o Iulian Bulai ar reprezenta ”cel mai grav atac al politicului asupra independenţei editoriale a TVR”. Săraca victimă a politicului. Un alt politic decât cel care a pus-o pe dumneaei la şefia TVR, adică PSD.

Tot politicul nu-i dă pace nici lui Ionuţ Cristache, realizatorul emisiunii ”România 9”, o producţie care ar trebui să fie una dintre locomotivele postului public de televiziune, dar care, la ce audienţe are, e unul din vagoanele pe care le trage gâfâind o emisiune ca ”O vedetă populară”. Domnul Cristache a declarat: ”Mie mi s-a transmis, mai de la PNL, mai din Guvern, de când a venit Orban, că e cazul să plec. Ei vor să aibă prime-time-ul, emisiunile, tot. Sunt câţiva politruci care sabotează din interior această instituţie”.

Dacă e politică, atunci politică să fie!

În decembrie 2013, la propunerea PNL, Stelian Tănase era numit preşedinte-director general al TVR. La vremea aceea PNL era în alianţa USL alături de PSD, alianţă care şi-a dat duhul în februarie 2014, după ieşirea liberalilor de la guvernare.

În vara anului 2014, Stelian Tănase şi-a propus ca TVR 1 să aibă la oră de maximă audienţă o emisiune de dezbateri şi era în căutarea unui moderator. După discuţii cu diferiţi jurnalişti care nu l-au mulţumit pe domnul Tănase, la sugestia a doi ziarişti din Capitală, acesta l-a sunat pe un jurnalist din provincie care făcea presă scrisă, radio şi tv la el acasă şi care avea activitate în presa scrisă centrală, invitându-l la o discuţie. Jurnalistul şi-a prezentat cv-ul şi i-a prezentat un film documentar despre presa din România pe care-l realizase. După o discuţie de aproximativ jumătate de oră, cei doi au stabilit de comun acord o perioadă de probă pentru a vedea dacă iese ceea ce conducătorul televiziunii publice îşi dorea.

La începutul lunii august a debutat perioada de probă cu pregătiri şi cu dezbateri la rece care au fost văzute de mai multe persoane din conducerea televiziunii. Însă, vestea că jurnalistul din provincie va avea emisiune la TVR în prime-time a agitat, nu se ştie de ce, apele la vârful PSD şi s-au făcut presiuni asupra Stelian Tănase pentru ca acesta să fie înlocuit. Numai că domnul Tănase, fire independentă şi trecută prin multe, nu a cedat, iar emisiunea ”Vorbeşte liber” a debutat pe 1 septembrie. Pentru că se apropia campania electorală pentru prezidenţiale, PSD a pus din nou presiune pe domnul Tănase, doar-doar va renunţa la jurnalistul adus din provincie, însă şi de această dată fără succes.

Telefoanele sunau mereu la Stelian Tănase pentru a se face intervenţii în cadrul unor programe, printre care şi la ”Vorbeşte liber”. Sunau şi de la PSD, şi de la PNL, şi de la PDL, şi de la UNPR, dar şi din alte părţi. Însă, sunau degeaba, pentru că preşedintele-director general nu intervenea absolut deloc. Singurele pretenţii ale domnului Tănase erau acelea ca invitaţii să fie de top, iar emisiunile să fie de calitate şi să se facă audienţă.

În toamna anului 2015, pentru că se săturase de independenţa şi de încăpăţânarea lui Stelian Tănase, majoritatea PSD a hotărât să scape de acesta. În prealabil, Guvernul PSD a făcut tot ce a putut pentru ca TVR să se afle într-o situaţie financiară delicată. Stelian Tănase şi unii dintre colaboratorii săi au făcut tot posibilul pentru a diminua din datoriile găsite, reuşind acest lucru. Însă, cum datoriile erau prea mari s-a cerut şi ajutorul Guvernului, numai că Guvernul s-a făcut că nu aude, tocmai pentru a avea motiv să-l schimbe din funcţie pe domnul Tănase. Invocând situaţia financiară a televiziunii publice, comisiile de specialitate din Parlament au respins raportul de activitate prezentat de Stelian Tănase. În seara de dinaintea votului din plen, invitat la ”Vorbeşte liber” şi întrebat dacă există vreo şansă ca plenul să nu voteze raportul de respingere din comisii, domnul Tănase a răspuns: ”Niciuna. PSD şi aliaţii au majoritate. Totuşi eu mă aşteptam ca raportul Comisiilor de cultura să conţină explicaţii, o motivare a respingerii raportului de activitate al TVR pe 2014. Toată lumea ştie, noi nu am mai făcut datorii”. Întrebat de jurnalistul din provincie dacă nu demisionează înainte de votul din plen, Stelian Tănase a spus. ”Nu demisionez. Este o onoare să mă dea afară PSD”.

După ce PSD l-a dat afară pe Stelian Tănase şi şi-a pus un om în locul său a început atacul asupra moderatorului emisiunii ”Vorbeşte liber!”, considerat ca fiind omul demisului. Pentru început emisiunea a fost mutată din studioul spaţios într-o cameră mai îngustă decât biroul unui director de cămin cultural. O cameră în care lumina era chioară şi în care din cauza instalaţiei de aer condiţionat care funcţiona ca vara moderatorul şi invitatul ieşeau vineţi de-acolo. Apoi, conducerea PSD a luat o decizie nemaiîntâlnită în lumea televiziunii, stabilind că ”Vorbeşte liber!” va fi moderată prin rotaţie de patru jurnalişti. Titularului postului îi revenea câte o emisiune pe săptămână, dar conducerea TVR avea grijă ca în seara în care-i venea rândul să programeze pe tronsonul dedicat emisiunii de dezbateri tot felul de transmisii despre care spunea că sunt importante. Astfel, în ultima lună a anului 2015, jurnalistul din provincie cu activitate în presa scrisă, în radio şi în tv de provincie şi cu audienţe decente la TVR a avut doar o singură emisiune. Şi a fost plătit pentru o singură emisiune, că doar nu avea carte de muncă la TVR, ceea ce ar fi însemnat că indiferent de cât făcea sau nu făcea tot atâta ar fi încasat. Moderatorul emisiunii ”Vorbeşte liber!” avea doar un contract de colaborare şi era plătit funcţie de câte emisiuni realiza.

Pe 31 decembrie 2015, contractul de colaborare dintre TVR şi jurnalistul adus din provincie a expirat, iar acesta a plecat ca de la o casă pustie. Fără nicio discuţie, fără nicio strângere de mână, fără nicio înjurătură, fără nimic. Ca şi cum nu ar fi existat.

De unde ştiu toate astea? Pentru că fostul realizator al emisiunii ”Vorbeşte liber!” este chiar semnatarul acestor rânduri.

Politizare, nu glumă. Stelian Tănase a redus din datoriile televiziunii publice, nu a făcut angajări pe ochi frumoşi, a avut o politică editorială corectă, nu răspundea la comenzi politice şi a cerut întotdeauna emisiuni de calitate şi să se facă audienţe. Dacă emisiunile nu performau, acestea dispăreau din grilă ori erau înlocuiţi realizatorii acestora. Asta spunea mereu preşedintele director general al TVR.

Scriitorul, istoricul, analistul politic şi realizatorul de emisiuni tv Stelian Tănase nu a stat nici doi la conducerea TVR. În schimb, Doina Gradea, şi atât, este de mai bine de trei ani şefă la TVR.

Stelian Tănase a trebuit să descurce cu banii cum a putut, însă imediat după ce acesta a plecat, PSD a avut grijă să asigure confortul financiar televiziunii publice, finanţând-o generos. Aşa că Doina Gradea nu a avut niciodată grija banilor şi de aceea nu a avut nici grija audienţelor. Grija dumneaei a fost să rămână cât mai mult pe scaunul de preşedinte-director general şi să-şi mulţumească prietenii şi cunoştinţele.

Ionuţ Cristache, care de patru ani de zile realizează emisiunea ”România 9” spune că ”mi s-a transmis că ar fi cazul să plec, ei consideră TVR-ul un fel de SRL al lor. Mie mi se impută ca iau mii de euro de la TVR. Eu mi-am atins toate targheturile de audienţă”. Targheturile Doinei Gradea, pentru că puţin peste 100.000 de telespectatori la Stelian Tănase ar fi însemnat desfiinţarea emisiunii sau înlocuirea moderatorului.

Doina Gradea şi Ionuţ Cristache vorbesc despre politizare, dar fără politizarea PSD cei doi nu ar fi ajuns niciodată să vorbească despre politizarea USR. Dar dincolo despre politizare este vorba despre performanţă. Despre slabele performanţe ale televiziunii publice care sunt consemnate de ani de zile şi pentru care nimeni nu a răspuns până acum. De ani de zile TVR este într-o vacanţă mare, o vacanţă fără de sfârşit în care toată lumea face ce vrea pe bani publici, pe foarte mulţi bani publici. Iar acest lucru s-a observat abia acum datorită unui program al grupului ”Vacanţa Mare”.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici