EXCLUSIV: Comerciant de produse contrafăcute Louis Vuitton, condamnat de ICCJ

Un comerciant care în perioada 2001-2002 a introdus pe piaţă, prin hypermarket-urile Metro şi Carrefour, produse ce imitau creaţiile celebrei firme Louis Vuitton, trebuie să plătească acestei companii peste 200.000 de lei, după ce a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni la Legea mărcilor.

Urmărește
844 afișări
Imaginea articolului EXCLUSIV: Comerciant de produse contrafăcute Louis Vuitton, condamnat de ICCJ

EXCLUSIV: Comerciant de produse contrafăcute Louis Vuitton, condamnat de ICCJ (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a finalizat primul dosar penal întocmit în România ce a vizat infracţiuni la Legea mărcilor, inculpat în acest caz fiind comerciantul Abdal Sahib Raghad, care a fost condamnat definitiv de judecătorii acestei instanţe, la doi ani de închisoare cu suspendarea executării pedepsei şi la plata unor daune de peste 200.000 de lei.

Potrivit avocaţilor celebrei firme de poşete şi accesorii feminine, acest proces este o premieră în domeniul penal, în sensul că acesta a fost primul dosar instrumentat pe latură penală privind infracţiuni la Legea mărcilor.

La ultimul termen de judecată, din 16 februarie, apărătorul firmei Louis Vuitton, a declarat în instanţă că reprezentanţii societăţii sunt "deranjaţi de cuantumul despăgubirilor civile dispuse în dispozitivul sentinţelor anterioare, precum şi de modul de calcul".

"Acesta este primul rechizitoriu din România postdecembristă care priveşte infracţiuni de contrafacere de produse, iar rezonanţa acestui caz este dată de amploarea şi întinderea faptei", spunea avocatul, care a explicat judecătorilor că la momentul comiterii faptei "a existat un număr foarte mare de produse contrafăcute" ce a fost distribuit în reţelele magazinelor Carrefour şi Metro din toată România. "Genţile contrafăcute au împânzit atunci România", afirma avocatul.

Avocatul companiei franceze Louis Vuitton, parte civilă în procesul penal, mai arăta că judecătorii de la instanţele inferioare nu au ţinut cont de prejudiciul major suferit de companie prin introducerea pe piaţă a unor produse similare, slabe din punct de vedere calitativ.

În replică, avocatul inculpatului Raghad a susţinut că dosarul şi fapta sunt vechi şi că la momentul când anchetatorii au început această învestigaţie, firma Louis Vuitton nu avea sediu în România. Avocatul le-a amintit judecătorilor că şi ministrul Turismului şi Dezvoltării Regionale, Elena Udrea foloseşte astfel de produse de marcă pentru că sunt unele de distincţie.

"Marca a fost relativ recent introdusă în România, undeva la nivelul anului 2006 când a fost dobândită în această ţară. Şi doamna Elena Udrea spunea că o geantă Louis Vuitton este una de distincţie. Marca distribuită de cel pe care îl apăr a fost una de baraj", explica avocatul comerciantului.

Apărătorul lui Raghad mai arăta că "nu au existat mii şi mii de poşete şi genţi" aşa cum spun cei de la Louis Vuitton Malletier, subliniind faptul că prejudiciul de imagine ar fi inexistent pentru că la nivelul anului 2001 sau 2002 această companie nu avea nicio reprezentanţă în România. În acest context, avocatul comerciantului a cerut magistraţilor trimiterea dosarului la Curtea de Apel Bucureşti pentru rejudecare, în sensul efectuării unei expertize de marcă.

Instanţa supremă a respins cererea apărării lui Raghad şi a menţinut deciziile aplicate de instanţele inferioare.

În acest proces Tribunalul Bucureşti a decis, în februarie 2009, condamnarea lui Abdal Sahib Raghad la doi ani de închisoare cu suspendarea executării pedepsei şi cu un termen de încercare de patru ani. Totodată, Tribunalul a admis, în parte, acţiunea civilă a societăţii Louis Vuitton Malletier şi l-a obligat pe acuzat la plata către aceasta a sumei de 210.067 lei cu titlu de daune morale.

Patru luni mai târziu Curtea de Apel Bucureşti a menţinut această decizie, respingând apelurile făcute de inculpat şi de firma Louis Vuitton.

În rechizitoriul, prin care comerciantul a fost deferit justiţiei, se arată că în cursul lunii iunie 2001 şi a lunii ianuarie 2002, societatea Hiproma şi magazinul Metro Cash and Carry au derulat raporturi comerciale cu societatea ABD Dhabi Trading, administrată de Raghad.

Procurorii notau că, în cadrul acestor raporturi, comerciantul s-a obligat să livreze articole de încălţăminte şi marochinărie importate care urmau să fie puse în vânzare de reţelele de magazine proprii de cele două firme, Carrefour şi Metro.

Până în luna octombrie 2002 societatea inculpatului, Abu Dhabi Trading, a comercializat prin magazinele Carrefour şi Metro, trollere, geamantane, genţi şi serviete importate din China, produsele fiind inscripţionate cu denumirea "Vitton Collection" şi monograma "VC" şi purtând etichete cu aceste menţiuni, scriu procurorii în actul de inculpare.

În decembrie 2002 ambele reţele de magazine, Carrefour şi Metro au fost notificate de către compania franceză Louis Vuitton Malletier cu solicitarea de încetare a distribuirii produselor ce poartă inscripţia "Vitton Collection", cu argumentul că se pot crea confuzii în rândul cetăţenilor.

În urma acestui demers al companiei franceze, reprezentanţii celor două lanţuri de magazine i-au cerut lui Raghad să prezinte acte justificative care să arate legalitatea produselor importate. Acesta a transmis, potrivit rechizitoriului, o decizie a OSIM de constituire a depozitului reglementar al mărcii şi înscrierea acesteia în registrul mărcilor depuse pentru clasa 35 de produse, respectiv "import, comercializare, reclamă, publicitate pentru genţi şi geamantane".

În ianuarie 2003, organele de poliţie din IGPR de la Direcţia de Investigare a Fraudelor au descins în magazinele Carrefour Militari şi Metro Otopeni, iar în urma controalelor au găsit numeroase sortimente de trollere, valize şi genţi purtând marca Vitton Collection şi având inscripţionată prin emblema metalică fixată pe produse aceeaşi denumire însoţiţă de monograma VC împreună cu, în mod frecvent, cuvântul "Paris".

Procurorii precizau că până şi etichetele de pe produse conţineau indicaţii privind originea obiectelor în designul mărfurilor prin menţiuni de genul "European Standard", "Paris", "Genuine French Design" sau "Designed in France".

Produsele au fost retrase ulterior controalelor de la vânzare şi s-a procedat la efectuarea retururilor integrale al articolelor purtând aceste etichete sau inscripţii.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici