• Instrumentul pentru infraroşu mijlociu de pe telescopul spaţial James Webb a ajuns acum la o temperatură de funcţionare super-joasă.
  • Instrumentul asamblat în Marea Britanie a ajuns la o temperatură rece de -267C, adică la doar şase grade peste "zero absolut".
  • Odată ce temperatura de funcţionare a fost atinsă, echipa MIRI poate continua să se pregătească pentru observaţii.
  • Această temperatură inimaginabil de scăzută nu este departe de punctul în care se presupune că toţi atomii nu se mai mişcă.
  • Temperatura scăzută a MIRI va permite observatorului Webb să vadă Universul îndepărtat cu detalii fără precedent.
Imaginea articolului Instrumentul MIRI al telescopului James Webb a atins temperatura de funcţionare. Acesta va permite observatorului să vadă Universul îndepărtat cu detalii fără precedent

Sursa foto: Twitter

Această temperatură de referinţă, confirmată miercuri de agenţia spaţială americană Nasa, a fost salutată de co-investigatorul principal al instrumentului, profesorul Gillian Wright, din Marea Britanie.

„Procesul de răcire a fost o validare a proiectului nostru termic", a declarat aceasta pentru BBC. „Este o realizare cu adevărat fantastică".

MIRI este unul dintre cele patru instrumente de pe Webb, care este succesorul venerabilului Telescop Spaţial Hubble şi care se aşteaptă să nu fie mai puţin revoluţionar. O diferenţă esenţială, însă, este că Webb va fi reglat pentru a vedea Universul la lungimi de undă mai mari, în infraroşu.

Acest lucru înseamnă că trebuie să fie protejat de toate sursele de căldură, inclusiv de propriul hardware, care altfel ar străluci în aceeaşi porţiune a spectrului de lumină pe care doreşte să o detecteze.

În acest scop, Webb a desfăşurat un scut solar gigantic la scurt timp după ce a fost lansat pe 25 decembrie.

Această membrană de mărimea unui teren de tenis a pus la umbră toate părţile importante ale telescopului.

Obţinerea unui regim şi mai rece a necesitat o unitate de răcire activă, sau crio-refrigerator, dezvoltată de inginerii de la producătorul aerospaţial american Northrop Grumman.

Unitatea este o reţea de pompe, supape şi conducte care conduc gazul heliu la diferite presiuni în întregul telescop pentru a absorbi excesul de căldură din interiorul MIRI şi apoi pentru a o evacua departe de instrument.

Printre tehnologiile sale inteligente se numără patru coronografe. Acestea sunt mici discuri plasate de-a lungul câmpului vizual pentru a fi utilizate în imagistica cu contrast ridicat. Acestea îi vor permite lui Webb să blocheze strălucirea unei stele pentru a studia doar planetele care orbitează în jurul acesteia.

Coronografele se află pe o roată de diferite filtre de imagistică dezvoltate de Institutul Max Planck pentru Astronomie (MPIA) din Heidelberg, Germania.

Acest mecanism, la fel ca şi detectoarele şi optica din MIRI, va trebui să continue să funcţioneze în condiţiile super-înfrigurate din interiorul instrumentului pentru ceea ce ar putea fi următorii 20 de ani.

Pasul următor

Acest lucru presupune mai întâi să se asigure că focalizarea oglinzii uriaşe a lui Webb, cu o lăţime de 6,5 m, funcţionează pentru MIRI la fel de bine ca şi pentru celelalte instrumente ale telescopului.

Apoi urmează activitatea de calibrare - confirmarea faptului că MIRI furnizează datele de la camera şi spectrografele sale într-un mod aşteptat şi înţeles.

Toate acestea vor dura probabil câteva luni.

Camera de luat vederi a MIRI va oferi în cele din urmă privelişti minunate ale cosmosului, aşa cum a făcut Hubble. Spectrografele vor dezvălui chimia, temperatura, densitatea şi viteza multora dintre obiectele văzute.

James Webb are o serie de obiective care includ căutarea primelor stele care au strălucit în Univers şi studierea în detaliu a formării şi evoluţiei galaxiilor. MIRI va fi implicat în toate acestea.