Premiera bucureşteană a "Trei surori" sau cum să dai din coate până în sala de teatru

Premiera bucureşteană a spectacolului "Trei surori" de Tompa Gabor, premiat anul acesta de UNITER, a adus, marţi seară, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra de două ori mai mulţi spectatori decât ar fi putut cuprinde spaţiul de spectacol, mulţi plecând trişti acasă, după o atmosferă de meci de fotbal.

52 afișări
Imaginea articolului Premiera bucureşteană a "Trei surori" sau cum să dai din coate până în sala de teatru

Imagine din spectacolul "Trei surori", în regia lui Tompa Gabor (Imagine: huntheater.ro)

Cu zece minute înainte de începerea spectacolului, prezentat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), câteva zeci de persoane stăteau în faţa Teatrului Bulandra, în ploaia măruntă, întrebându-se ce se întâmplă şi având un singur gând, să ajungă, din aproape în aproape, în hol, în foaier şi apoi în sală.

Într-o atmosferă de autobuz 336 la o oră de vârf, oamenii - studenţi, actori, jurnalişti sau fani ai teatrului - au început să se împrietenească cât de cât în înghesuială, pentru ca, în cele din urmă, să facă haz de necaz. Pentru că, pentru studenţi şi jurnalişti, carnetele UNATC , respectiv legitimaţiile de presă au fost doar teoretic o garanţie că vor vedea spectacolul.

Ajunşi la "asaltul final", jurnaliştilor şi studenţilor li s-a spus că trebuie, întâi, să aştepte să intre oamenii care au bilet la respectiva reprezentaţie. Posesorii de bilet nu au fost nici ei feriţi de coate în coaste sau dezorientare, căci, rătăciţi în mulţime, încercau să îşi facă, zadarnic, drum printr-un zid compact de oameni care se striveau unii pe alţii, către uşa baricadată de un paznic şi de câţiva reprezentanţi ai organizatorilor.

"Să îi aducem pe braţe pe cei care au bilete", a sugerat o voce din mulţime, întâmpinată de câteva râsete chinuite. Şi, cum nu era drum nici în faţă nici în spate, asaltul a continuat, cu oameni târâţi spre uşa plină de promisiuni a Teatrului Bulandra, în spatele căreia se vedea un hol liniştit, în care doar regizorul Tompa Gabor mai apărea, din când în când, îngrijorat.

Şi oamenii au trecut la a doua strategie: descurajarea. "Băi, voi ştiţi că spectacolul ăsta e în maghiară?", a ţipat un băiat aflat în faţă. După câteva valuri de avânt cultural, în care au scăpat în sală şi câţiva care aveau doar carnet de student UNATC sau legitimaţie de presă, organizatorii au decis să închidă uşile.

Gestul i-a făcut pe cei rămaşi afară să strige, câteva minute, în stilul "ultras" întâlnit pe stadioane: "Nu-nchideţi u-şa, nu-nchideţi u-şa!", dar în zadar. Nu doar presa şi studenţii au rămas, însă, pe dinafară. Două fete cu legitimaţii destinate organizatorilor festivalului au rămas, de asemenea, în foaier, în ciuda insistenţelor.

Au fost şi îndemnuri mai radicale: "Hai mă, că e doar o uşă de sticlă, o răzbim noi". Dar finalul a fost unul resemnat, de adevăraţi iubitori de cultură. "Off, voiam să văd şi eu Cehov la Capitală, în maghiară", se văicărea unul, în timp ce afară, la o ţigară, câţiva iubitori ai autorului rus încercau să recompună, în glumă, câteva scene din spectacolul pe care tocmai l-au ratat. "Aşa e Cehov... suferinţă continuă!", a spus o fată, stând lângă casa de bilete, după ce avusese parte, bineînţeles, de strivire şi de haz de necaz în buluceală.

Pentru cei mai tenace, care doresc să vadă totuşi spectacolul lui Tompa Gabor, mai este programată o reprezentaţie, miercuri, de la ora 18.00, la aceeaşi sală.

"Trei surori" după A. P. Cehov, montat de Tompa Gabor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a primit, anul acesta, două premii ale Uniunii Teatrale din România (UNITER), pentru cel mai bun spectacol, respectiv, cel mai bun regizor.

FNT 2009 (31 octombrie - 8 noiembrie) a programat, timp de nouă zile, nu mai puţin de 90 de evenimente.

Cea de-a 19-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru este organizată de Uniunea Teatrală din România (UNITER) şi are, anul acesta, un buget de 1,1 milioane de lei, mai mic decât cel de la ediţiile precedente, din cauza crizei economice.

Selecţionerul unic al festivalului este criticul de teatru Cristina Modreanu. Anul acesta, festivalul include reprezentaţii ale teatrelor din întreaga ţară, singurul spectacol invitat din străinătate fiind "Cântăreaţa cheală" de Eugen Ionescu, montat de Jean-Luc Lagarce pentru compania Cie Les Intempestifs din Franţa, care, de altfel, a şi deschis FNT.

Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghita@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici