Ziua naţională a culturii discount-ului

Jumătatea primei luni a anului a devenit startul unei competiţii, unei alergări disperate după reducerile, de multe ori iluzorii, oferite de negustorii din ce în ce mai preocupaţi de scăderea vânzărilor.

51 afișări
Imaginea articolului Ziua naţională a culturii discount-ului

Ziua naţională a culturii discount-ului (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

Aproape toţi am învăţat că jumătatea lunii ianuarie ne aduce scăderea preţurilor şi, dacă nu o ştim, au alţii grijă să ne amintească. Cu mai bine de o săptămână înainte de înfăptuirea "minunii", cutia poştală e plină ochi cu pliante. De la iahtul de lux de câteva sute de mii de euro şi până la conserva de fasole, de la limuzină până la sacâz, toate, dar absolut toate, e musai să aibă un preţ mai mic. Se produc adevărate "cutremure" de preţuri, "mii de produse au preţ unic", în timp ce alţi negustori te îmbie să "alegi trei produse şi plăteşti unul". Raiul a venit, în sfârşit, pe Pământ.

Într-unul din multele centre comerciale din Bucureşti îţi dai seama de ceea ce te aşteaptă doar după numărul maşinilor din parcare. Toţi au uitat parcă de scumpirea combustibilului şi de lecţia pe care trebuia să o predăm "benzinarilor". Cu greu găseşti un loc în parcarea, de altfel generoasă. Căruţ pentru cumpărături? Ce căruţ? S-a dus şi perioada în care erau pe cale de dispariţie, sunt pur şi simplu inexistente. Te întâlneşti totuşi cu ele în magazin, când te fereşti din goana lor nebună de a se umple cât mai mult. Ai impresia că totul e pe gratis. Şi nu e. "Uite, acolo sunt alea de 5 lei, preţ unic, hai acolo!", auzi de lângă tine. Şi constaţi că raionul de preţ unic pe care îl ochise doamna din apropiere semăna cu grămezile de la rugby sau cu modalitatea de comerţ promovată de polonezi pe plajele din România înainte de 1989. La fel e şi la raioanele de carne, mezeluri, detergenţi, hârtie igienică, papetărie sau pâine. Ai impresia că ai mai văzut scenele astea. Ah, da, acum mai puţin de o lună, înaintea sărbătorilor de iarnă.

La casele de marcat taţii stau cu copiii în cărucioarele cu mărfuri, să ţină rând. Odraslele devin nerăbdătoare, plâng după toate dulciurile din apropiere, în timp ce mamele mai vin din când în când cu câte o "captură". Când ajungi să pui cumpărăturile pe banda de la casa de marcat începi să respiri, după ce bagi codul PIN al cardului ai senzaţia certă că încă trăieşti.

Magazinul franţuzesc de confecţii care anunţa că "alegi trei produse şi plăteşti unul" e în acelaşi centru comercial, aşa că "să intrăm să vedem ce au". Prima dată atenţia îţi este atrasă, din nou, de faptul că nu sunt coşuri de cumpărături şi de cozile de la casele de marcat. Suni prietenul care ţi-a dat cele două cupoane de reduceri, pe care era specificat că beneficiezi de avantajul alegerii a "patru produse şi plăteşti unul", nu trei, să-i baţi obrazul că a fost binevoitor. Şi să-i spui că n-ar fi o idee bună să aleagă acelaşi magazin pentru că week-end-ul trece repede. Majoritatea cumpărătorilor sunt "de sex feminin", în consecinţă, raioanele de "damă" sunt luate cu asalt. Rochii, maieuri, fuste, bluze sunt puse de-a valma pe umeraşe, multe sunt aruncate pe jos în isteria cumpărăturilor. Personalul magazinului nu mai pridideşte cu etichetarea produselor cu marcajul "portocaliu", care anunţă marea reducere. La cabinele de probă stai la coadă. La casa de marcat la fel, acolo unde se nasc discuţii: "De ce unii au cupoane cu care pot cumpăra patru produse? De unde le-or fi luat?". Timp pierdut pentru a câştiga - aproximativ două ore.

După o mică pauză de masă, destinaţia este un "outlet", o adunătură de magazine cu denumire împrumutată din vest. Aici eşti anunţat că e un "cutremur" provocat de reduceri de până la 90 la sută. Uau! Şi după numărul maşinilor din parcare şi al sacoşelor, de ordinul zecilor, pe care le deţinea un mic grup de chinezi din faţa stabilimentului cu pricina, tinzi să-i crezi pe comercianţi. Înăuntru leopardul. Acelaşi scenariu - femeile se calcă în picioare pentru ciorapi la preţul de un leu perechea, taţii încearcă să potolească odraslele plictisite sau încearcă să le adoarmă, unii sunt mulţumiţi de chilipirurile găsite, alţii bodogănesc, spunând că preţurile sunt aceleaşi ca în cursul anului. Atâţia muşterii ca în week-end-ul trecut nu cred să fi văzut outlet-ul respectiv în ultimele 2 luni, cumulat.

În drumul spre casă te opreşti, aşa pentru "fun", la un alt magazin, cunoscut pentru preţurile scăzute pe care le practică tot timpul anului. Din cinci în cinci minute eşti anunţat prin difuzoare că magazinul preţurilor mici ţi-a pregătit o surpriză, urmând ca la casă să plăteşti doar jumătate din preţul şi aşa mic de pe etichetă. Aceeaşi harabură care te va marca mult timp, aceleaşi haine aruncate, răscolite, aceeaşi hărmălaie, aceeaşi agitaţie care te oboseşte până şi să povesteşti toate cele petrecute.

Sâmbătă a fost ziua naţională a culturii discount-ului şi, timp de 45 de zile, cât durează, cel puţin din punct de vedere legal, "olimpiada reducerilor" cuvântul de ordine va fi %.

(Material de Adrian Ţone, adrian.tone@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici