Iohannis retrimite în Parlament Legea privind Consiliul Naţional al Persoanelor Vârstnice

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis în Parlament pentru reexaminare Legea privind Consiliul Naţional al Persoanelor Vârstnice, el susţinând că modificările aduse fiind natură să afecteze exigenţele de claritate şi predictibilitate a normei, în timp ce altele au caracter retroactiv

371 afișări
Imaginea articolului Iohannis retrimite în Parlament Legea privind Consiliul Naţional al Persoanelor Vârstnice

Iohannis retrimite în Parlament Legea privind Consiliul Naţional al Persoanelor Vârstnice

”Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2000 vizează organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice, noile reglementări instituind schimbarea denumirii acestui Consiliu, prelungirea mandatului preşedintelui şi al vicepreşedinţilor acestui organism, respectiv al consiliilor judeţene ale pensionarilor şi persoanelor vârstnice, de la 2 la 4 ani, stabilirea unor interdicţii pentru ocuparea funcţiei de membru al Consiliului, precizarea reprezentanţilor autorităţilor publice care fac parte din Comisia permanentă a Consiliului Naţional, precum şi atribuţiile consiliilor judeţene ale pensionarilor şi ale persoanelor vârstnice. Unele dintre aceste dispoziţii sunt, însă, de natură să afecteze exigenţele de claritate şi predictibilitate a normei, în timp ce altele au caracter retroactiv, motiv pentru care se impune reexaminarea legii de către Parlament”, se arată în cererea de reexaminare formulată de Klaus Iohannis.

În solicitarea şefului statului se menţionează că prin art. I pct. 3 din legea transmisă la reexaminare se defineşte organizaţia de pensionari ca fiind acea organizaţie constituită în scopul îndeplinirii unor atribuţii, precum apărarea dreptului membrilor săi la o pensie calculată şi acordată în condiţiile legii şi a altor drepturi de asigurări sociale, reprezentarea membrilor organizaţiei în raporturile cu instituţiile administraţiei publice locale în vederea obţinerii, în condiţiile legii, a drepturilor acestora, organizarea de activităţi recreative, culturale şi sportive pentru pensionari, persoane vârstnice şi familiile acestora. De asemenea, potrivit aceluiaşi text al legii supuse reexaminării se defineşte organizaţia judeţeană a pensionarilor şi a persoanelor vârstnice, respectiv a municipiului Bucureşti, ca fiind organizaţia constituită şi/sau care funcţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 502/2004 privind asociaţiile pensionarilor, având menţionată această denumire în hotărârea judecătorească de înfiinţare, cu sediul în municipiul reşedinţă de judeţ sau în municipiul Bucureşti, după caz, şi care are în structura ei filiale în localităţile judeţului respectiv sau în municipiul Bucureşti, după caz.

”Menţionăm că art. 2 din Legea nr. 502/2004 privind asociaţiile pensionarilor prevede că acestea se constituie în scopul apărării dreptului fiecăruia dintre membrii săi la o pensie calculată şi acordată în condiţiile legii, precum şi a altor drepturi de asigurări sociale, potrivit legii, al reprezentării membrilor asociaţiei în raporturile cu instituţiile administraţiei publice locale şi centrale, în vederea obţinerii, în condiţiile legii, a drepturilor cuvenite acestora, al organizării de activităţi recreative, culturale şi sportive, pentru pensionari şi familiile acestora, precum şi al organizării unor activităţi de ajutorare şi asistenţă socială pentru pensionari, în colaborare cu instituţiile specializate ale administraţiei publice. Totodată, precizăm că dispoziţiile Legii nr. 502/2004 referitoare la constituirea asociaţiilor judeţene nu instituie nicio obligaţie cu privire la denumire şi sediu, iar cu privire la înfiinţarea de filiale se prevede posibilitatea, iar nu obligaţia înfiinţării acestora. Având în vedere că Legea nr. 502/2004 privind asociaţiile pensionarilor constituie cadrul normativ general referitor la asociaţiile de pensionari, pentru evitarea neclarităţilor şi a contradicţiilor de natură să creeze confuzie în aplicarea normei pentru destinatarii săi, considerăm că prevederile art. I pct. 3 din legea reexaminată ar trebui corelate cu prevederile acestui act normativ în ceea ce priveşte definiţia, scopul şi atribuţiile organizaţiilor de pensionari, precum şi modul de constituire a organizaţiilor judeţene şi a filialelor acestora”, se mai arată în cererea preşedintelui Iohannis.

Cu privire la alegerea preşedintelui şi a vicepreşedintelui consiliului judeţean al pensionarilor şi persoanelor vârstnice, respectiv al municipiului Bucureşti, art. I pct. 23 din legea transmisă spre promulgare - modificarea art. 24 alin. (5) şi (6) al Legii nr. 16/2000 - prevede modalităţi distincte de dobândire a acestor funcţii.

”Astfel, preşedintele acestui consiliu se desemnează de organizaţia judeţeană a pensionarilor şi persoanelor vârstnice, respectiv a municipiului Bucureşti, cu cel mai mare număr de membri cotizanţi, în timp ce vicepreşedintele se alege de către membrii consiliului. Având în vedere aceste dispoziţii, considerăm că ar fi oportun ca atât preşedintele, cât şi vicepreşedintele consiliului judeţean al pensionarilor şi persoanelor vârstnice să fie desemnaţi în aceeaşi modalitate, astfel încât să se asigure o reprezentativitate adecvată a organizaţiilor judeţene a pensionarilor şi persoanelor vârstnice în conducerea acestui consiliu”, se menţionează în cererea de reexaminare.

Art. II al legii reexaminate prevede că mandatul preşedintelui şi al vicepreşedinţilor Consiliului Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, respectiv al consiliilor judeţene ale pensionarilor şi persoanelor vârstnice, respectiv al municipiului Bucureşti, în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi, se prelungeşte la 4 ani.

”Ţinând cont de faptul că art. 6 şi art. 24 din Legea nr. 16/2000, astfel cum acestea au fost modificate prin legea transmisă la promulgare, instituie o formă diferită de dobândire a acestor mandate, şi anume prin alegeri, iar nu prin prelungirea mandatului, considerăm că dispoziţiile nou introduse ar trebui reanalizate sub aspectul respectării normelor de tehnică legislativă, în caz contrar acestea putând genera neclaritate şi lipsă de previzibilitate în aplicare”, mai susţine Klaus Iohannis.

Prin art. III al legii supuse reexaminării se menţionează că prevederile art. 19 alin. (5) din Legea nr. 16/2000, astfel cum au fost modificate prin legea transmisă la promulgare şi care stabilesc cuantumul indemnizaţiei lunare a membrilor comisiei permanente, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2019.

”Considerăm că dispoziţiile art. III din legea supusă reexaminării au caracter retroactiv, fapt ce intră în contradicţie cu cerinţele impuse de art. 1 alin. (5) referitoare la exigenţele de calitate a legii, precum şi cu prevederile art.15 alin. (2) şi ale art. 78 din Legea fundamentală, potrivit cărora legea dispune numai pentru viitor, se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei. Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice”, mai prevede cererea preşedintelui Klaus Iohannis.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici