Un kilometru de autostradă în România poate să coste şi 3,5 milioane de euro

Cea mai ieftină autostradă construită în ultimii ani în România este Timişoara-Arad, unde costul pe kilometru se ridică la circa 3,5 milioane de euro, potrivit unei analize a ZF pe baza informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). În medie însă, cei 434 de kilometri de autostrăzi aflaţi în prezent în construcţie în România costă circa 6 milioane de euro, adică aproape cât indică maximul standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor pentru autostrăzi la munte.

283 afișări
Imaginea articolului Un kilometru de autostradă în România poate să coste şi 3,5 milioane de euro

Un kilometru de autostradă în România poate să coste şi 3,5 milioane de euro (Imagine: Raul Stef/Mediafax Foto)

Un exemplu precum autostrada Timişoara-Arad ilustrează de fapt că şoselele din România se pot construi şi cu costuri mai mici decât cele cu care eram obişnuiţi anterior, dar şi că se puteau face economii în cazul unora dintre tronsoanele atribuite în ultimii ani.

CNADNR, instituţia care primeşte an de an cei mai mulţi bani alocaţi Ministerului Transporturilor, a avut în perioada 2006- 2011 bugete cumulate de peste 10 miliarde de euro şi a finalizat în acelaşi interval circa 150 de kilometri de autostrăzi Cele mai scumpe autostrăzi ce se construiesc în prezent în România sunt Suplacu de Barcău-Borş, realizată de americanii de la Bechtel, unde fiecare din cei 64 de kilometri ai tronsonului costă circa 8,2 milioane de euro, precum şi autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, unde italienii de la Pizzarotti şi Tirrena Scavi construiesc fiecare din cei 19,5 kilometri ai secţiunii tot pentru 8,2 milioane de euro.

Deşi standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru să nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte, unele autostrăzi la câmpie costă mai mult decât cele la deal. Spre exemplu, Bucureşti-Moara Vlăsiei are un cost de 8,2 kilometri, în condiţiile în care se construieşte în zonă de câmpie, în timp ce autostrada Lugoj-Deva, lot 1, situată în zonă de deal, costă 5,8 milioane de euro pe kilometru.

Care este explicaţia diferenţelor de preţ?

"Trebuie luate în considerare şi aspectele tehnice precum natura terenului de fundare, care creează în zona de câmpie necesitatea stabilizării şi consolidării solului, de aici rezultând costuri ridicate cu fundaţia autostrăzii faţă de zonele de podiş, unde aceasta există natural", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

După mulţi ani în care autostrăzile din România ajunseseră să coste chiar şi 20 de milioane de euro, România construieşte în sfârşit autostrăzi la un preţ mai mic.

Una dintre explicaţiile pentru costurile mai mici ar putea fi faptul că majoritatea tronsoanelor aflate în construcţie în prezent sunt realizate pe bani europeni, astfel că sunt mai atent monitorizate atât din punct de vedere al calităţii, cât şi al respectării termenelor de finalizare şi al costurilor.

Citeşte mai multe despre cât poate costa un kilometru de autostradă în România pe zf.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici