CC: Acuzaţii din cauze penale nu pot avea acces la informaţii clasificate

Curtea Constituţională susţine că reglementarea mai strictă a accesului la informaţiile clasificate ca fiind secrete de stat, prin stabilirea unor condiţii, constituie o măsură necesară în acord cu dispoziţiile constituţionale ce vizează apărarea securităţii naţionale.

59 afișări
Imaginea articolului CC: Acuzaţii din cauze penale nu pot avea acces la informaţii clasificate

CC: Acuzaţii din cauze penale nu pot avea acces la informaţii clasificate (Imagine din arhivă; Andreea Balaurea/Mediafax Foto)

Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.2 alin.(2) şi art.7 alin.(1) din Legea 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, decizia CC fiind pronunţată în 22 octombrie şi făcută publică în 24 noiembrie. Decizia este definitivă şi general obligatorie.

Prin încheierea din 24 aprilie 2009, pronunţată în Dosarul 86/92/2009, Tribunalul Militar Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.2 alin.(2) şi art.7 alin.(1) din Legea 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de inculpatul Ştefan Stoilă într-o cauză penală.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate avocatul lui Stoilă arată că, în procesul în cadrul căruia este judecat, materialul probator avut în vedere la urmărirea penală se bazează pe numeroase documente clasificate, care nu sunt accesibile nici inculpaţilor şi nici apărătorilor acestora, având diferite grade de secretizare. Precizează că instanţa a solicitat organului care a dispus secretizarea să declasifice aceste documente pentru a fi avute în vedere la cercetarea judecătorească, solicitare respinsă însă. Autorul excepţiei susţine că, în aceste condiţii, se produce o încălcare a principiului constituţional al separaţiei puterilor în stat, întrucât derularea actului de justiţie depinde de decizia unei autorităţi administrative. De asemenea, arată că se încalcă şi dreptul la apărare al inculpaţilor, ai căror avocaţi nu au acces la probe, nu le cunosc conţinutul şi nu le pot combate prin alte mijloace de dovadă. Susţine că este îngrădit şi accesul liber la justiţie, din moment ce învinuirea se bazează pe documente inaccesibile apărătorilor, astfel încât asistenţa juridică devine pur formală.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art.2 alin.(2) şi art.7 alin.(1) din Legea 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, publicată în Monitorul Oficial al României 248 din 12 aprilie 2002, care arată: "Art.2 alin.(2): "Accesul la informaţiile clasificate este permis numai în cazurile, în condiţiile şi prin respectarea procedurilor prevăzute de lege."; Art.7 alin.(1): "Persoanele care vor avea acces la informaţii clasificate secrete de stat vor fi verificate, în prealabil, cu privire la onestitatea şi profesionalismul lor, referitoare la utilizarea acestor informaţii".

În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art.1 alin.(4) care consacră principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, art.21 alin.(1) şi (2) privind accesul liber la justiţie, art.24 alin.(1) care garantează dreptul la apărare şi art.124 alin.(1) şi (2) care statuează principiile înfăptuirii justiţiei. De asemenea, invocă şi dispoziţiile art.6 paragrafele 1 şi 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale care garantează dreptul la un proces echitabil şi consacră prezumţia de nevinovăţie.

"Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că textele de lege ce formează obiectul excepţiei de faţă au mai fost supuse controlului de constituţionalitate exercitat de instanţa de contencios constituţional, prin prisma aceloraşi prevederi constituţionale şi convenţionale şi sub aspectul unor critici similare, iar prin Decizia 1.120 din 16 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial 798 din 27 noiembrie 2008, aceasta a respins excepţia de neconstituţionalitate. Pentru a decide astfel, Curtea a reţinut că, "de vreme ce prevederile de lege criticate nu au ca efect blocarea efectivă şi absolută a accesului la anumite informaţii, ci îl condiţionează de îndeplinirea anumitor paşi procedurali, etape justificate prin importanţa pe care asemenea informaţii o poartă, nu se poate susţine încălcarea dreptului la un proces echitabil sau a principiului unicităţii, imparţialităţii şi al egalităţii justiţiei pentru toţi", explică în decizia lor din 22 octombrie, judecătorii constituţionali.

Pe de altă parte, însăşi Constituţia prevede, potrivit art.53 alin.(1), posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi - inclusiv a garanţiilor aferente unui proces echitabil - pentru raţiuni legate de apărarea securităţii naţionale".

Totodată, Curtea a observat că "reglementarea mai strictă a accesului la informaţiile clasificate ca fiind secrete de stat, prin stabilirea unor condiţii pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care vor avea acces la astfel de informaţii, precum şi a unor proceduri de verificare, control şi coordonare a accesului la aceste informaţii, reprezintă o măsură necesară în vederea asigurării protecţiei informaţiilor clasificate, în acord cu dispoziţiile constituţionale ce vizează apărarea securităţii naţionale".

"Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia pronunţată în decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă", notează judecătorii constituţionali.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici