CCR: Viciile de neconstituţionalitate ale înfiinţării Fondului Suveran afectează întreaga lege

Viciile de neconstituţionalitate ale Legii privind înfiinţarea Fondului Suveran de Investiţii afectează întregul act normativ, iar FSDI trebuia înfiinţat printr-o hotărâre a Guvernului, nu prin procedură parlamentară, se arată în motivarea publicată pe site-ul Curţii Constituţionale a României.

1316 afișări
Imaginea articolului CCR: Viciile de neconstituţionalitate ale înfiinţării Fondului Suveran afectează întreaga lege

CCR: Viciile de neconstituţionalitate ale înfiinţării Fondului Suveran afectează întreaga lege

"Înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii S.A printr-un act de reglementare primară constituie o încălcare a prerogativelor constituţionale ale Parlamentului, cuprinse la art. 61 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, autorii consideră că Parlamentul a încălcat şi principiul separaţiei puterilor în stat, prevăzut la art.1 alin.(4) din Constituţie, prin faptul că s-a substituit puterii executive, efectuând pe cale legislativă o operaţiune de competenţa puterii executive, precum şi principiul egalităţii în faţa legii, statuat la art.16 alin.(1) şi (2) din Constituţie, prin faptul că domeniul de incidenţă al reglementării este determinat concret, intuitu personae, creând, astfel, societăţii nou înfiinţate un privilegiu faţă de ceilalţi operatori economici, care sunt supuşi înfiinţării potrivit dreptului comun. În susţinerea acestor concluzii, autorii sesizării invocă considerentele reţinute de Curtea Constituţională în Decizia nr.777 din 28 noiembrie 2017", se arată în motivarea Curţii Constituţionale publicată pe site-ul instituţiei.

Judecătorii CCR vorbesc şi despre criteriile de neconstituţionalitate, precizând că indiferent de ce natură juridică are Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), înfiinţarea acestuia trebuia realizată pe cale administrativă, printr-o decizie a Executivului şi nu printr-o lege adoptată de Parlament.

"Cu privire la criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, autorii apreciază că Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii - S.A. şi pentru modificarea unor acte normative are caracter individual, întrucât nu reglementează relaţiile sociale dintr-o anumită materie, ci are ca obiect înfiinţarea unei societăţi pe acţiuni, privite ut singuli, operaţiune care ar fi trebuit realizată în condiţiile prescrise de lege. Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii - S.A. nu are natura unei autorităţi sau instituţii publice, ci este un operator economic, întrucât nu acţionează în regim de putere publică, pentru satisfacerea unui interes public, ci în vederea obţinerii de profit, aşa cum prevede art.2 din legea criticată", conform sursei citate.

"Deci, indiferent de calificarea juridică a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii S.A., drept societate de interes naţional sau societate de drept comun, înfiinţarea acestuia trebuia realizată pe cale administrativă, prin emiterea unei hotărâri a Guvernului sau prin îndeplinirea operaţiunilor administrative de înregistrare prevăzute Legea nr.31/1990, după caz. (...) În concluzie, având în vedere că soluţiile legislative privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, a căror neconstituţionalitate a fost reţinută, constituie elemente esenţiale ale reglementării actului normativ, Curtea constată că viciile de neconstituţionalitate afectează actul normativ, în întregul său", completează judecătorii Curţii în textul motivării.

Pe 18 iulie, Curtea Constituţională a admis toate sesizările formulate de Opoziţie şi preşedintele Klaus Iohannis cu privire la Legea de înfiinţare a Fondului Suveran de Dezvoltare de Investiţii, motivând că un astfel de Fond trebuie înfiinţat prin hotărâre de guvern, a anunţat preşedintele CCR, Valer Dorneanu.

Grupul Partidului Naţional Liberal a depus, pe 15 iunie, o sesizare de neconstituţionalitate la Curtea Constituţională a României, privind proiectul de lege care înfiinţează Fondului Suveran de Investiţii. Tot pe 15 iunie USR a anunţat că a contestat la CCR Legea de înfiinţare a FSDI.

Pe 4 iulie, preşedintele Klaus Iohannis a sesizat CCR în legătură cu Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii – S.A., susţinând că al astfel de decizie trebuie realizată printr-un act al administraţiei centrale, nu printr-o lege adoptată de Legislativ. Sesizarea de neconstituţionalitate formulată de şeful statului către judecătorii Curţii cu privire la neconstituţionalitate Legii care înfiinţează FSDI a avut şapte puncte.

Parlamentul a adoptat, pe 7 iunie, proiectul care înfiinţează Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), care va include 33 de companii de stat. Acţionarul acestuia va fi statul român, iar capitalul social se va ridica la 9 miliarde de lei.

Proiectul iniţiat de 181 de deputaţi şi senatori PSD şi ALDE are ca scop dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, inclusiv prin participarea în parteneriate public-private. Un alt scop al înfiinţării FSDI este administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

Legea a fost trimisă de către Parlament spre promulgare preşedintelui Klaus Iohannis pe 16 iunie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici