Constanţa: Condamnare cu suspendare în cazul morţii celor doi scafandri în 2010. Decizia este definitivă

Directorul SC Hunter’s Company SRL, Jorj Unciuleanu, a rămas cu condamnarea de trei ani de închisoare cu suspendare în dosarul celor doi scafandri morţi în 2010 în timp ce făceau scufundări la epava vasul turcesc Medy, decizia instanţei fiind definitivă, transmite corespondentul MEDIAFAX.

702 afișări
Imaginea articolului Constanţa: Condamnare cu suspendare în cazul morţii celor doi scafandri în 2010. Decizia este definitivă

Constanţa: Condamnare cu suspendare în cazul morţii celor doi scafandri în 2010. Decizia este definitivă

Curtea de Apel Constanţa s-a pronunţat, vineri, în dosarul în care directorul SC Hunter’s Company SRL, Jorj Unciuleanu, a fost condamnat, în primă instanţă, de Judecătoria Constanţa, la trei ani de închisoare, cu suspendare, pentru săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă, respectiv, de neluare a vreuneia dintre măsurile legale de sănătate şi securitate în muncă de către persoana care avea îndatorirea de a lua aceste măsuri, dacă se creează un pericol grav şi iminent de producere a unui accident de muncă, şi la plata unor daune de peste 285.000 de euro.

Instanţa a desfiinţat în parte sentinţa Judecătoriei Constanţa, în privinţa daunelor, dar a păstrat condamnarea la cei trei ani de închisoare cu suspendare. De asemenea, îi interzice lui Unciuleanu dreptul de a exercita activităţi şi servicii anexe transportului pe apă - salvări, nave, ranfluări, dezeşuări, pe o durată de 5 ani.

În privinţa daunelor morale, magistraţii au redus cuantumul acestora la o sumă totală de 200.000 de euro, echivalentul în lei la data plăţii, pe care Jorj Unciuleanu a fost obligat să o achite, în solidar cu partea responsabilă civilmente SC Hunter’s Company SRL Constanţa, către familiile celor doi scafandri. Sentinţa dată astăzi de Curtea de Apel este definitivă.

Procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a directorului SC Hunter’s Company SRL, Jorj Unciuleanu, în luna august a anului 2013. Potrivit rechizitoriului întocmit de procurorii, Unciuleanu, în calitate de director salvări, persoană ce coordona activitatea de scafandrerie în cadrul SC Hunter’s Company SRL, nu a luat măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă, în data de 09 septembrie 2010, când scafandri Cătălin Ispas, de 27 de ani, şi Cristian Zarafu, de 38 de ani, au coborât la epava vasului turcesc Medy, ce s-a scufundat în la începutul lunii septembrie 2010, la o distanţă de aproximativ 6 mile marine de digul de larg al portului Constanţa. â

„Astfel, acesta nu a asigurat planificarea şi organizarea corespunzătoare a activităţii de scufundare, a dispus ca victimele (Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu - n.r.) să intre în interiorul epavei scufundate a navei Medy şi în sala motoare, nu a asigurat scafandru de securitate şi medic sau asistent medical, nu a asigurat şi stabilit un şef de scufundare pentru activitatea desfăşurată şi nu a verificat dacă scafandrii folosiţi în activitatea de scufundare erau atestaţi şi aveau controlul medical anual. Prin neluarea acestor măsuri a rezultat decesul victimelor, care la data de 09 septembrie 2010 au intrat în interiorul navei scufundate ca urmare a dispoziţiilor date de inculpat şi nu au mai putut ieşi la suprafaţă”, se arată în rechizitoriul procurorilor constănţeni.

Jorj Unciuleanu a fost trimis în judecată pentru săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă şi neluare a vreuneia dintre măsurile legale de sănătate şi securitate în muncă, dosarul fiind trimis pe rolul Judecătoriei Constanţa.

Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu au dispărut în data de 09 septembrie 2010 în timpul ce făceau scufundări la epava navei sub pavilion turcesc Medy, din apropierea digului de nord al portului Constanţa. Cătălin Ispas era pompier, angajat cu gradul de locotenent al ISU "Dobrogea", iar în timpul liber colabora cu firma privată SC Hunter’s Company SRL. Cristian Zarafu era un scafandru cu experienţă, care lucrase şi la Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), fiind chiar şeful echipei de scafandri.

După semnalarea dispariţiei ei au fost căutaţi de autorităţi, de voluntari, prieteni ai celor doi, şi chiar şi de către Marina Militară, trupurile fiind descoperite după mai bine de trei luni. În decembrie 2010, scafandrii unei firme turceşti au reuşit să intre în sala maşini a vasului, unde l-au găsit prima oară pe Cătălin Ispas, iar după alte 10 zile şi pe Cristian Zarafu.

Vasul Medy, sub pavilion Turcia, de 6.000 tdw, încărcat cu 3.247 de tone de fier vechi, a plecat din portul Constanţa-Sud în data de 1 septembrie, la scurt timp după miezul nopţii, cu destinaţia Istanbul. La câteva ore de la plecare, echipajul, format din 17 navigatori, a anunţat că nava ia apă, din motive necunoscute, şi s-a înclinat cu circa 20 de grade, fiind în pericol de scufundare. În jurul orei 04.45, la faţa locului au ajuns un remorcher al Grup Servicii Petroliere (GSP) precum şi două ale ARSVOM, iar cei 17 membri ai echipajului au fost preluaţi la bordul navei GSP şi, în jurul orei 07.20, au fost debarcaţi, în siguranţă, în portul Constanţa.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici