CSM: Un procuror este cetăţean român şi moldovean, niciun alt magistrat nu are dublă cetăţenie

Un procuror din Vatra Dornei este atât cetăţean român, cât şi moldovean, însă niciun alt magistrat din România nu deţine dublă cetăţenie, potrivit Consiliul Superior al Magistraturii, care a răspuns unei solicitări a agenţiei MEDIAFAX.

446 afișări
Imaginea articolului CSM: Un procuror este cetăţean român şi moldovean, niciun alt magistrat nu are dublă cetăţenie

CSM: Un procuror este cetăţean român şi moldovean, niciun alt magistrat nu are dublă cetăţenie (Imagine: Thomas Dan/Mediafax Foto)

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a avizat, în 4 octombrie, cererea judecătoarei Melinda Codreanu, de la Judecătoria Sfântu Gheorghe, care îşi anunţase intenţia de a declanşa procedura pentru obţinerea cetăţeniei maghiare.

În urma unei solicitări a agenţiei MEDIAFAX referitoare la numărul magistraţilor români cu dublă cetăţenie şi la instanţele sau parchetele unde lucrează, CSM a comunicat faptul că din datele conţinute în dosarele profesionale nu au fost identificaţi judecători cu dublă cetăţeanie, însă procurorul Dumitru Bezeliuc, de la Parchetul Judecătoriei Vatra Dornei, este atât cetăţean român, cât şi cetăţean al Republicii Moldova.

Comunicarea CSM a survenit cererii judecătoarei Melinda Codreanu, de la Sfântu Gheorghe, care solicitase CSM să i se comunice dacă, în calitate de magistrat, poate avea dublă cetăţenie, întrucât intenţionează să înceapă procedura de obţinere a cetăţeniei maghiare.

Direcţia Resurse Umane şi Organizare a CSM arată că, potrivit articolului 16, alineatul 3, din Constituţia României din 21 noiembrie 2001, în forma iniţială, funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetăţenia română şi domiciliul în ţară.

Legea 92/1992 pentru organizarea judecătorească, prevedea în Titlul IV - Corpul magistraţilor, numirea şi avansarea lor în funcţie - Capitolul II - Admiterea în magistratură - Secţiunea I - Condiţiile generale pentru numirea magistraţilor - cerinţele cumulative pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a fi numită magistrat, printre acestea fiind şi aceea de a fi numai cetăţean român, cu domiciliul în România (art. 46 alin. 1 lit. a).

Potrivit prevederilor art. 16 alin. 3 din Constituţia României, în forma revizuită (2003-n.r.), în vigoare la momentul de faţă, funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară.

Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, a abrogat Legea 92/1992, astfel că, în prezent, condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a fi numită magistrat sunt reglementate de art. 14 alin. 2 al acestui act normativ, una dintre acestea fiind aceea de a avea cetăţenia română şi domiciliul în România.

"Facem precizarea că Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, a cărui versiune consolidată a fost publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. C 83/47 din 31 martie 2010, conţine dispoziţii exprese în sensul excluderii cetăţenilor altor state membre de la ocuparea posturilor din administraţia publică, fără a exclude posibilitatea ocupării acestora de către cetăţenii statelor membre care au dublă cetăţenie. Astfel, art.45 din TFUE stipulează că libera circulaţie a lucrătorilor este garantată în cadrul Uniunii, aceasta presupunând eliminarea oricărei discriminări pe motiv de cetăţenie între lucrătorii statelor membre în ceea ce priveşte încadrarea în muncă, remunerarea şi celelalte condiţii de muncă. De asemenea, acelaşi articol prevede în cuprinsul ultimului alineat faptul că dispoziţiile sale nu se aplică încadrării în administraţia publică", arată direcţia citată.

În jurisprudenţa sa Curtea de la Luxemburg a stabilit că se încadrează în derogarea de la libera circulaţie a persoanelor acele posturi ce solicită loialitatea angajatului faţă de stat şi conţin drepturi şi obligaţii mutuale ale angajatului şi ale statului.

"Pentru aceasta este necesar ca posturile să implice participarea directă sau indirectă în exercitarea competenţelor conferite de dreptul public şi răspunderea pentru salvgardarea intereselor generale ale statului. Acesta este cazul sectoarelor ce conţin activităţi specifice administraţiei publice şi autorităţilor publice: locurile de muncă din ministere şi bănci centrale, poliţia, sistemul judiciar, forţele armate, autorităţile fiscale, autorităţile care elaborează acte normative şi cele care monitorizează aplicarea legislaţiei", arată sursa citată.

Chiar şi în cazul acestor sectoare, dimensiunile excluderii cetăţenilor altor state membre de la posturile din administraţie nu acoperă toate funcţiile. În acest sens, Curtea a stabilit că numai funcţiile de management trebuie rezervate cetăţenilor statului respectiv, posturile cu atribuţii tehnice sau administrative fiind accesibile şi cetăţenilor din alte state membre.

"Pe baza argumentelor expuse, apreciem că nu este reglementată în prezent în legislaţia naţională o interdicţie expresă privind posibilitatea exercitării funcţiei de magistrat de o persoană cu dublă cetăţenie care răspunde în egală măsură cerinţelor instituite de Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor", se susţine în nota înaintată plenului CSM privind cererea Melindei Codreanu, document care a fost luat în discuţie marţi.

Comisia de specialitate a CSM şi-a însuşit nota Direcţie Organizare "în sensul că nu există impediment în exercitarea funcţiei de magistrat de către o persoană cu dublă cetăţenie".

La rândul său, Consiliul Superior al Magistaturii a stabilit că nu există niciun impediment ca un magistrat în România să aibă dublă cetăţenie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici