Instructorii auto protestează la Guvern. Ministrul Transporturilor i-a invitat la negocieri

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a solicitat miercuri o întrevedere cu reprezentanţii instructorilor auto autorizaţi care protestează în faţa Guvernului, în încercarea de a detensiona situaţia actuală creată de un normativ apărut în anul 2013.

1262 afișări
Imaginea articolului Instructorii auto protestează la Guvern. Ministrul Transporturilor i-a invitat la negocieri

Instructorii auto protestează la Guvern. Ministrul Transporturilor i-a invitat la negocieri

"Regret că s-a ajuns la un protest al instructorilor auto autorizaţi, dar legea în România trebuie respectată. Vă propun înfiinţarea unui grup de lucru care să găsească soluţii la revendicările solicitate", a spus ministrul Transporturilor.

El a precizat că este vorba de un Ordin elaborat în 2013 care "a parcurs toate procedurile legale de transparenţă decizională şi care a fost contestat în instanţă în 280 de procese formulate de instructori, procesele fiind pierdute".

Ministrul Transporturilor a precizat delegaţiei protestatarilor: "Regret că sunteţi în această situaţie, dar aceasta este legislaţia pe care trebuie să o respectăm cu toţii, indiferent de categoria profesională. Vă propun să înfiinţăm un grup de lucru cu experţi din cadrul ministerului, care alături de instructori şi de reprezentanţi ai şcolilor de şoferi să discute, la începutul lunii august (în săptămâna 7-11 august), cu toate documentele pe masă, situaţia dumneavoastră şi a tuturor şcolilor auto autorizate. Mi-aş dori să putem dialoga, dar fără tensiune şi orgolii inutile. Vreau concurenţă loială, transparentă şi vreau aplicarea legii".

La rândul său, ministrul pentru Dialog Social, Gabriel Petrea le-a declarat celor prezenţi: "Eu sunt aici sa mediez acest conflict şi sunt sigur că există o soluţie care să clarifice aceste nemulţumiri. Important e să avem deschiderea necesară. Haideţi să facem fundamentări pe acte, nu pe vorbe. Ne vom revedea în august, când sper să deblocăm situaţia".

Ministrul Transporturilor a solicitat înfiinţarea grupului de lucru din care să facă parte experţi din cadrul MT, ARR, şcoli de şoferi şi reprezentanţii instructorilor auto autorizaţi.

Instructorii auto autorizaţi protestează faţă de Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 731 din 2017 şi cer abrogarea acestei decizii pe motiv că actul normativ îi obligă pe cei care lucrează ca PFA (persoane fizice autorizate) să îndeplinească condiţiile de funcţionare ca şcoală de şoferi, şi implicit să-şi asume pregătirea unitară a viitorilor conducători auto, de la 1 septembrie 2017. Însă „Ordinul mai sus menţionat nu face altceva decât să repună în vigoare OMT 733/2013, care a fost suspendat până la soluţionarea definitivă a tuturor acţiunilor prin care s-a solicitat anularea acestuia”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Ordinul 733/2013 a fost întemeiat pe dispoziţiile art. 62 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare. Acest act normativ a intrat în vigoare la data publicării, respectiv 13 mai 2013, cu posibilitatea ca unele dintre prevederile acestuia, care au vizat în special activitatea instructorilor auto autorizaţi, să intre în vigoare în 6 luni de la această dată.

"Actul normativ a parcurs întreaga procedură de consultare publică stabilită de lege, fiind dezbătut în cadrul plenului Comisiei de Dialog Social sau subcomisiei de specialitate transport rutier premergătoare cu toţi reprezentanţii sindicatelor/patronatelor reprezentative din domeniu, pentru îndeplinirea obligaţiilor de transparenţă decizională şi de consultare a partenerilor sociali", precizează Ministerul Transporturilor.

Anterior procesului de consultare publică, au avut loc mai multe întâlniri în cadrul unor grupuri de lucru având ca tematică promovarea acestei reglementări, la care au participat atât reprezentanţi ai şcolilor de conducători auto cât şi ai instructorilor auto, precum şi reprezentanţi ai unor instituţii publice (MAI-DRPCIV, Consiliul Concurenţei, Ministerul Muncii). În cadrul procesului parcurgerii procedurii de transparenţă decizională, proiectul respectiv a fost publicat pe site-ul MT şi ulterior supus analizei şi dezbaterii în cadrul subcomisiei de specialitate transport rutier şi dezbătut în cadrul plenului Comisiei de Dialog Social, la care au participat, pe lângă structurile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, şi reprezentanţi ai societăţii civile (inclusiv ai şcolilor de conducere auto şi ai instructorilor auto).

Potrivit Ministerului Transporturilor, principiile care au stat la baza întocmirii normativului din 2013 sunt:
- asumarea integrală a pregătirii unui cursant de către o unitatea autorizată, în sensul în care atât pregătirea teoretică cât şi pregătirea practică se desfăşoară în cadrul aceleiaşi unităţi autorizate şi anume în cadrul şcolii de conducători auto;
- necesitatea creării unui spaţiu de liberă şi corectă concurenţă între furnizorii de servicii de pregătire în vederea obţinerii permisului de conducere;
- ridicarea gradului de conştientizare a pregătirii efectuate de către şcolile de conducători auto prin impunerea unui procent minim de promovabilitate anual;
- se asigură trasabilitatea pregătirii şi promovării unui cursant la examenul aferent obţinerii permisului de conducere;
- îngrădirea posibilităţii de evaziune fiscală, prin limitarea precisă a numărului de ore de pregătire practică/lună în care un instructor auto poate efectua pregătirea practică.

Mai mulţi instructori auto din domeniu au învestit instanţele de judecată din ţară, solicitând acestora ca prin hotărârile pronunţate să dispună suspendarea executării Ordinului 733/2013 până la soluţionarea acţiunii în anularea ordinului.

"După ce a fost supus controlului judecătoresc într-un număr de 285 de procese ce au avut ca temă suspendarea/anularea parţială sau în integralitatea lui, Ordinul 733/2013 este aplicabil, de la data de 21 iunie 2017, de către instituţiile/autorităţile publice din subordinea Ministerului Transporturilor, respectiv de către Autoritatea Rutieră Română – ARR, Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier şi de către Regia Autonomă Registrul Auto Român.

Acest act normativ a fost repus în circuitul civil definitiv şi irevocabil, cu consecinţa producerii de efecte juridice, prin decizia nr. 2040/2017 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin care se respinge ca nefondată acţiunea având ca obiect anularea Ordinului 733/2013", se mai arată în comunicatul Ministerului Transporturilor.

Instituţia precizează că a venit în sprijinul instructorilor auto autorizaţi şi a şcolilor de conducători auto, prin emiterea Ordinului 731/6.07.2017, pentru ca efectul hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile pronunţate în dosarele având ca obiect anularea acestui ordin, prin repunerea în circuitul civil al OMT 733/2017, să acorde un termen rezonabil, respectiv pentru:
- Instructorii auto autorizaţi conform prevederilor Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.1019/2009 se vor autoriza în condiţiile respectării prevederilor prezentelor norme începând cu 1 septembrie 2017;
- Condiţiile privind îndeplinirea procentului minim de promovabilitate şi a menţinerii condiţiilor anuale de autorizare, (…) intră în vigoare începând cu 1 septembrie 2017;
- Instructorii auto autorizaţi conform Ordinului ministrului transporturilor nr.75/2014 privind reglementarea activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere (…) se vor autoriza în condiţiile respectării normelor prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 733/2013 începând cu 1 septembrie 2017.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici