Modelele de subiecte pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, publicate pe MECI - Mediafax

Modelele de subiecte pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, publicate pe MECI

Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) a publicat, luni, modelele de subiecte pentru evaluarea naţională pe care elevii clasei a VIII-a o vor susţine în anul şcolar 2009-2010.

7489 afişări

Imaginea articolului Modelele de subiecte pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, publicate pe MECI

Modelele de subiecte pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a, publicate pe MECI (Imagine: Mediafax Foto)

Modelele, publicate pe site-ul ministerului,conţin structura subiectelor şi a baremelor de evaluare şinotare corespunzătoare, precizează MECI într-un comunicatde presă.

Cei interesaţi pot găsi modele de subiecte la disciplineleLimba şi literatura română, Limba şiliteratura maternă (germană, maghiară, rromani, sârbă,slovacă, ucraineană) şi Matematică.

La Limba şi literatura română sunt prezentate două modele desubiecte. Punctajul maxim este 90, zece puncte se acordă dinoficiu, iar nota finală se obţine prin împărţirea la zece apunctajului obţinut.

Într-unul dintre modele, cerinţele la primul subiect sunt legatede un fragment din poezia "Noapte de iarnă", de GeorgeTopîrceanu.

Elevii trebuie să explice, în maximum cinci rânduri,semnificaţia versurilor "Cad din cer mărgăritare / Pe oraşuladormit", să redacteze o compunere de 10-15 rânduri în care săprezinte semnificaţia titlului poeziei "Noapte de iarnă" prinraportare la conţinutul citat, să transcrie din textul dat treistructuri specifice descrierii, care să conţină perecheasubstantiv-adjectiv, să selecteze trei personificări din text, sădespartă în silabe şi să identifice cuvinte care aparţin câmpuluilexical al iernii. Cei care rezolvă corect toate cerinţele vorprimi la acest subiect 42 de puncte.

În subiectul doi este dat un fragment din articolul "Cubicicleta în ţara apelor", scris de Bogdan Greavu şipublicat în revista Terra Magazin.

Elevii trebuie să spună cine este autorul articolului, din cerevistă a fost selectat fragmentul, localităţile de pe traseul deexcursie, modalităţile de informare consultate de autor pentrucălătoria în deltă. De asemenea, elevii trebuie să exprime, într-ocompunere de 10-15 rânduri, opinia despre dificultăţile călătorieicu bicicleta prin Delta Dunării, să aleagă tipul propoziţieisubordonate din fraza "Totuşi, nu este imposibil să străbaţi deltachiar şi cu bicicleta" şi să precizeze funcţia sintactică şi modulunor verbe. Punctajul maxim la acest subiect este 36.

În al doilea model de subiect pentru evaluarea naţională, MECIpropune două fragmente, unul din "Broasca cea fermecată",text cules de Petre Ispirescu, la Subiectul 1, şi altuldin articolul "Între ferocitate şi huzur", scris deAlexandru Marinescu şi publicat în revista Terra Magazin,la Subiectul 2.

Pentru primul fragment se cere: menţionarea câte unui sinonimpentru sensul din text al cuvintelor "cugetările" şi "ursita",indicarea rolului semnului exclamării în structura "...acolo, ţâşt!şi dânsa..."; explicarea, în maximum cinci rânduri, a semnificaţieinuielei de alun pe care fiul cel mic de împărat a găsit-o în drumullui; selectarea a două figuri de stil distincte din fragmentul debasm; precizarea modurilor de exprimare utilizate în text.

De asemneea, elevii trebuie să scrie, în maximum zece rânduri,rezumatul fragmentului de text din "Broasca cea fermecată".Compunerea trebuie să respecte fidelitatea faţă de text, săcuprindă ideile principale, să prezinte succesiunea întâmplărilorla care participă personajele, să respecte convenţiile specificerezumatului, să aibă un conţinut adecvat tipului de text şicerinţei formulate şi să se încadrarea în limitele de spaţiuindicate. Punctajul maxim la acest subiect este 36.

La subiectul al doilea, pentru fragmentul din articolul "Întreferocitate şi huzur", elevii trebuie să formuleze câte un enunţ încare să numească elementele care privesc articolul citat, precumrevista din care a fost selectat fragmentul, zona geografică încare trăiesc leii şi animalele sălbatice care nu pot fi vânate delei, şi să selecteze structurile/grupurile de cuvinte care conţinobservaţiile biologilor asupra leilor din Serengeti.

În modelul de barem de corectare, MECI nu notează însă caexemplu de răspuns revista din care a fost selectat fragmentul, aşacum apare în cerinţă, ci autorul articolului.

Referitor la acelaşi text se mai cere să se noteze răspunsulcorect pentru cerinţa "Propoziţia subordonată din fraza «Teoretic,un leu poate să doboare orice animal de pe teritoriul său» secontrage în partea de prepoziţie corespunzătoare", varianteleprezentate fiind complement circumstanţial de mod, complementdirect sau subiect. Totodată se mai cere să se precizeze funcţiasintactică a trei pronume existente în acest text.

O altă cerinţă este redactarea unei compuneri de 10-15 rânduri,în care elevul să relateze o întâmplare, reală sau imaginară,petrecută în timpul vizitei la o grădină zoologică. În notare se vaurmări prezentarea întâmplarii, opinia exprimată despre cele văzute(imaginate), precum şi dacă are un conţinut adecvat tipului detext, cerinţei, dacă se înscrie în limitele de spaţiu indicate.

La Matematică, modelele de subiecte sunt afişate atât în limbaromână, cât şi în germană, maghiară, rromani, sârbă, slovacă şiucraineană.

Potrivit Metodologiei de organizare şi desfăşurare a admiteriiîn învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 209-2010, eleviiclasei a VIII-a participă la o evaluare naţională organizată lanivelul unităţii de învăţământ, structurată după modelul testărilorinternaţionale standardizate.

Evaluarea din clasa a VIII-a după modelul testelorinternaţionale va avea loc între 4 şi 12 mai 2010, iar simularea înperioada februarie-martie.

Elevii din clasa a VIII-a vor susţine prima probă în 4 mai 2010,la Limba şi literatura română (probă scrisă). În 6 mai 2010 esteprogramată proba la Limba şi literatura maternă, iar în 12 mai2010, Matematică, ambele fiind probe scrise.

Perioada specială de evaluare va începe în 25 mai 2010, cu probascrisă la Limba şi literatura română, urmată de Limba şi literaturamaternă, în 27 mai 2010, şi de Matematică, în 2 iunie 2010.

Subiectele pentru evaluarea naţională sunt elaborate în cadrulCentrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în ÎnvăţământulPreuniversitar.

Acestea trebuie să fie după modelul evaluărilor internaţionale,să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cuprogramele pentru evaluarea naţională. De asemenea, subiecteletrebuie să aibă un nivel mediu de dificultate şi să permitărezolvarea subiectelor în 120 de minute.

Pentru trecerea elevilor din clasa a VIII-a în clasa a IX-a, încalculul mediei se va ţine cont 50 la sută de rezultatele dinclasele V-VIII, 25 la sută de rezultatul la teza cu subiect unicdin clasa a VII-a şi 25 la sută de rezultatul la evaluarea de lasfârşitul clasei a VIII-a.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
subiecte ,
evaluare naţională ,
modele ,
site ,
meci

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.