Studiu: opt din zece consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online

Opt din zece consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante, potrivit unui studiu comandat de Revolut şi realizat de Dynata.

219 afișări
Imaginea articolului Studiu: opt din zece consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online

Circa 38% au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că ştiu de situaţii de fraudare a unor colegi sau prieteni.

Doar 17% dintre respondenţi declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului.

Potrivit celor mai recente date oferite de Global Anti-Scam Alliance (GASA), fraudele au generat în 2021 pierderi de peste 50 miliarde de euro.

Studiul Revolut arată că doar un sfert dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilităţi. Majoritatea respondenţilor - 65% - declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude.

În acelaşi timp, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că îşi dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că şi-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenţie reclamele.

Cercetarea arată că unul din cinci respondenţi ştie exact ce să facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre paşii care trebuie urmaţi.

Jumătate dintre respondenţi au indicat că prima măsură care trebuie luată este să-şi blocheze cardurile direct în aplicaţia de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliţia şi autorităţile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituţiei bancare care a emis cardul.

Respondenţii români se simt deosebit de vulnerabili la fraude şi înşelătorii: pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informaţiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%), la înşelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%) sau la cele prin telefonul mobil care copiază identitatea sau logo-ul unei companii (34%).

Studiul a fost realizat în 12 ţări: Australia, Brazilia, Franţa, Germania, Ungaria, Italia, Irlanda, Polonia, Portugalia, România, Spania, Regatul Unit. 1.000 de respondenţi români au fost implicaţi în studiul realizat de Dynata în august 2023.

Pentru a reduce această nesiguranţă privind identificarea fraudelor online, Revolut a lansat o campanie pentru creşterea conştientizării, care include mai multe cursuri de prevenire a fraudelor în aplicaţie.

Aceste cursuri, disponibile începând cu versiunea 9.22 a aplicaţiei, constau în cinci lecţii: o introducere în explicarea fraudelor, un curs despre scam-urile legate de achiziţii şi cumpărături, altul despre scam-urile legate de investiţii, un curs despre uzurparea identităţii, altul despre fraudele cu preluarea conturilor.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici