FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Noi reguli

Federaţia Internaţională de Automobilism continuă în 2010 planul său de restructurare a Formulei 1, în scopul de a face acest sport mai puţin costisitor, dar mai sigur, mai spectaculos şi mai echilibrat.

20 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Noi reguli

FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Noi reguli (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Schimbările de regulament pentru sezonul ce va începe, vineri, în Bahrain, primul din mandatul noului prşedinte al FIA, Jean Todt, nu sunt foarte multe, dar impactul lor are influenţe importante atât în plan sportiv, cât mai ales în cel tehnic.

Cea mai importantă modificare o reprezintă renunţarea după 17 ani la alimentarea monoposturilor în timpul curselor. Această schimbare a avut ca rezultat reproiectarea maşinilor la dimensiuni sporite, pentru a face loc unui rezervor de benzină de circa 240 de litri, de aproximativ două ori mai mare decât în 2009. În consecinţă, şi stilul de pilotaj va trebui adaptat noilor condiţii, în care monopostul este mai mare şi mai greu în primele tururi ale Marilor Premii.

Totodată, echipele vor economisi bani prin renunţarea la sistemele de realimentare, iar securitatea piloţilor şi mecanicilor va creşte, pentru că situaţiile cu monoposturile în flăcări la standuri sau plecând cu furtunul de benzină smuls nu vor mai fi de actualitate.

Piloţii vor continua să intre la standuri în timpul curselor pentru schimbarea cauciucurilor, în condiţiile în care şi în acest an vor fi obligaţi să utilizeze două compoziţii de pneuri de uscat pe durata unui Grand Prix, estimându-se că această acţiune ar putea fi făcută acum în mai puţin de patru secunde.

FIA a decis şi creşterea greutăţii minime a monoposturilor de la 605 la 620 kilograme. Înainte, piloţii mai înalţi şi mai grei întâmpinau dificultăţi în a putea evolua în maşini echipate cu sistemul KERS fără ca acestea să depăşească limita de 605 kilograme şi din acest motiv ei renunţau să-l mai folosească. Acum, acest dezavantaj a fost eliminat, însă echipele s-au pus de acord să nu utilizeze, în 2010, sistemul de recuperare a energiei cinetice.

Totodată, lăţimea pneurilor faţă a fost redusă de la 270 milimetri la 245, în scopul eliminării diferenţelor de aderenţă între roţile din faţă şi cele din spate, apărute odată cu introducerea slick-urilor, în 2009.

Monoposturile vor fi cu aproxiamtiv 100 de kilograme mai grele la start, decât cele de anul trecut, astfel că Bridgestone, furnizorul oficial de cauciucuri în Formula 1, va oferi pneuri cu o compoziţie mai dură decât în sezonul precedent. Piloţii vor avea dreptul în 2010 să utilizeze numai 11 seturi de pneuri de uscat în cele trei zile ale unui Mare Premiu, faţă de 14 anul trecut, iar driver-ii care evolueză în repriza a treia a calificărilor vor fi obligaţi să plece în cursă cu cauciucurile folosite în "Q3".

Pe plan sportiv, FIA a adoptat un nou sistem de punctaj, inspirat din MotoGP, în scopul recompensării mai bune a piloţilor care câştigă curse. În acelaşi timp, numărul de piloţi care acumulează punct(e) a fost mărit de la opt la zece, după ce grila a fost extinsă de la 10 la 12 echipe. Astfel, câştigătorul cursei va fi premiat cu 25 de puncte, locul II cu 18, locul III cu 15, locul IV cu 12, locul V cu 10, locul VI cu 8, locul VII cu 6, locul VIII cu 4, locul IX cu 2 şi locul X cu un punct.

Iniţial, s-a dorit ca vechiul sistem 10-8-6-5-4-3-2-1 să fie înlocuit cu 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1, dar s-a considerat că învingătorul unui Grand Prix nu este diferenţiat suficient de ceilalţi piloţi. De asemenea, s-a mai luat în calcul posibilitatea de a se acorda puncte pentru pole-postion şi pentru cel mai rapid tur, dar aceste idei nu s-au concretizat. Sistemul de punctaj din Formula 1 nu mai fusese modificat din 2003.

În cadrul antrenamentelor de vineri, pilotul de rezervă poate rula pe maşina unui titular, folosind motorul şi cota de pneuri alocate acestuia. În timpul unui sezon, fiecare echipă poate folosi patru piloţi. Dacă un team doreşte să înlocuiască un pilot, o poate face până la startul şedinţei de calificări.

FIA a modificat puţin şi prevederile regulamentare cu privire la teste. Astfel, dacă un pilot este înlocuit cu unul care nu a evoluat în ultimii doi ani în Formula 1, nou-venitul va avea dreptul la o zi de teste pe un circuit din afara calendarului F1 pe anul în curs. Această decizie a fost luată după ce, sezonul trecut, spaniolul Jaime Alguersuari, care nu mai condusese niciodată o maşină de Formula 1, nu a primit acordul tuturor echipelor pentru a testa înaintea debutului său.

Prima etapă a Campionatului Mondial de Formula 1, ediţia 2010, este programată, în acest week-end, în Bahrain, pe circuitul de la Sakhir.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici