Oamenii de ştiinţă americani au prezentat, miercuri, o serie de inovaţii care au capacitatea de a simplifica apariţia unei noi generaţii de computere cuantice, în viitor, ce vor putea să "manipuleze" atomii mai degrabă cu ajutorul microundelor decât cu ajutorul unor lasere complexe.

Imaginea articolului Computerul cuantic, viitorul IT-ului: Tehnologia microundelor ar putea înlocui voluminoasele instalaţii cu laser

Profesorul australian Michelle Simmons priveşte cel mai mic tranzistor cuantic din lume (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

La o scală de ordinul micronilor, atomii şi alte particule dobândesc proprietăţi surprinzătoare, descrise de fizica cuantică, pe care fizicienii speră să le exploateze pentru a crea noi tipuri de computere, ce vor avea viteze de calcul fenomenale.

În cazul unui computer clasic, valoarea unui bit este fie 1, fie 0. Un bit cuantic (Qubit) conţine ambele valori în acelaşi timp, deoarece un atom poate să se găsească "suspendat" între cele două "stări" posibile. Acest fapt ar trebui să permită efectuarea în paralel a unor calcule multiple.

Şi mai bizar de atât: este chiar posibil să se asocieze atât de strâns doi atomi - care să se "întrepătrundă" - astfel încât orice acţiune făcută asupra unuia dintre ei să transmită în mod instantaneu o informaţie către "geamănul" acestuia, indiferent de distanţa care îi separă.

Fizicienii au reuşit pentru prima dată să "întrepătrundă" doi ioni (atomi purtători de sarcini electrice), manipulaţi cu microunde în locul obişnuitelor raze laser, potrivit unui studiu publicat, miercuri, în revista ştiinţifică britanică Nature.

Pentru viitoarele computere cuantice, "o tehnologie cu microunde miniaturizată, asemănătoare celei utilizate în telefoanele inteligente", ar putea înlocui voluminoasele şi costisitoarele instalaţii cu laser, se afirmă în comunicatul emis de cercetătorii de la National Institute of Standards and Technology (NIST), autorii studiului.

Cu ajutorul microundelor, va fi "mai uşor să se construiască sisteme care asociază mii de ioni, pentru a face un calcul cuantic şi simulări", au adăugat reprezentanţii acestei agenţii, ce face parte din Departamentul american pentru Comerţ (United States Department of Commerce).

"Este chiar posibil ca viitoarele computere cuantice de o talie modestă să poată să semene cu un telefon inteligent combinat cu un obiect asemănător unui creion laser, iar multe maşini sofisticate ar putea avea o mărime comparabilă cu un computer de birou", a precizat fizicianul Dietrich Leibfried, unul dintre autorii studiului.

Graţie unor fascicule de microunde, savanţii americani au putut, în 76% din cazuri, să "întrepătrundă" perechea de ioni, captivi într-un câmp electric deasupra unui pătrat din aur cu latura de 7,4 milimetri, alimentat de trei electrozi.

Cu raze laser, rata de reuşită obţinută până în prezent ajunge la 99,3%, au recunoscut cercetătorii, ceea ce înseamnă că tehnica lor are nevoie de câteva îmbunătăţiri.