Marte: Norii au un rol capital în controlarea atmosferei planetei roşii

Particulele de gheaţă incluse în norii de deasupra lui Marte joacă "un rol fundamental" în stabilitatea şi compoziţia atmosferei planetei roşii, în special în ceea ce priveşte ozonul, potrivit unui studiu care a fost publicat, joi, în revista Nature.

Imaginea articolului Marte: Norii au un rol capital în controlarea atmosferei planetei roşii

Marte: Norii au un rol capital în controlarea atmosferei planetei roşii (Imagine: Mediafax/AFP)

Cercetătorii au aflat de foarte mult timp că interacţiunile dintre elementele chimice gazoase şi cristalele de gheaţă din anumiţi nori joacă un rol important în pierderea ozonului stratosferic.

Franck Lefevre (Centre national de la recherche scientifique - CNRS -, Paris) şi echipa sa de cercetători, autorii acestui studiu, au încercat să stabilească dacă norii de gheaţă care au fost observaţi frecvent în atmosfera planetei Marte au acelaşi rol ca cei din atmosfera Terrei.

Limitându-se la chimia clasică, cercetătorii au realizat o simulare, însă au descoperit că un astfel de experiment nu poate explica concentraţiile de ozon măsurate recent în atmosfera lui Marte cu ajutorul spectometrului Spicam, plasat pe sonda Mars Express, a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

În schimb, ţinând cont de procesele chimice care au loc la suprafaţa norilor cirus tereştri, precum şi de repartiţia norilor observaţi pe Marte, specialiştii au "demonstrat că se ajunge la un acord fără precedent între stratul de ozon marţian simulat cu ajutorul modelelor pe computer către model şi cel observat recent" cu ajutorul spectometrului Spicam, potrivit unui comunicat al CNRS.

Cercetătorii au "obţinut un acord cantitativ fără precedent între teorie şi observaţii, iar acest lucru este valabil la toate latitudinile şi în toate anotimpurile planetei Marte", se adaugă în comunicat.

"Acest rezultat demonstrează că norii încărcaţi cu gheaţă de apă joacă un rol important în compoziţia şi evoluţia atmosferei planetei Marte", potrivit autorilor studiului.

"Având în vedere că aceleaşi procese chimice se pot produce în norii de deasupra Terrei, acest lucru evidenţiază, încă o dată, rolul de laborator natural al planetei Marte, cu ajutorul căruia putându-se obţine mai multe informaţii despre chimia propriei noastre atmosfere", au mai spus specialiştii.