• În afară de lilieci, pangolinii sunt pe lista cercetătorilor ca o posibilă sursă a pandemie de coronavirus.
  • Oamenii de ştiinţă au recomandat includerea pangolinilor în aflarea originii coronavirusului.
  • Experţii nu exclud posibilitatea ca virusul să fi circulat în alte ţări, înainte de a fi descoperit în oraşul chinez Wuhan în decembrie 2019.
Imaginea articolului Experţi OMS: în afară de lilieci, un alt animal se află pe lista cercetătorilor ca posibilă sursă a pandemie de coronavirus

Foto: Profimedia

În afară de lilieci, pangolinii sunt pe lista cercetătorilor ca o posibilă sursă a pandemie de coronavirus, relatează DPA.

Oamenii de ştiinţă au recomandat includerea pangolinilor în căutarea originii coronavirusului, care a trecut la oameni. De asemenea, nurcile şi pisicile ar putea fi gazde ale virusului, au scris în raportul lor final oamenii de ştiinţă ai OMS, care au căutat sursa virusului în China.

De asemenea, experţii nu exclud posibilitatea ca virusul să fi circulat în alte ţări, înainte de a fi descoperit în oraşul chinez Wuhan în decembrie 2019.

Raportul urma să fie prezentat marţi reprezentanţilor celor 194 de state membre ale OMS la Geneva şi apoi publicat online.

China a acceptat destul de greu ancheta OMS. Criticii susţin că autrităţile din această ţară nu le-au acordat celor 17 experţi internaţionali accesul dorit şi au exercitat presiuni în pregătirea raportului. Însă, experţii au negat acest lucru.

Ipoteza conform căreia virusul a scăpat accidental dintr-un laborator şi s-a răspândit la oameni este considerată o „cale extrem de puţin probabilă”, potrivit experţilor.

Nu este clar dacă piaţa Huanan din Wuhan, care s-a aflat în centrul focarului din  2019, a fost de fapt sursa pandemiei, relatează cercetătorii.

Există, de asemenea, cazuri care nu au avut nicio legătură cu piaţa. Constatările „ar putea sugera că piaţa nu a fost sursa iniţială a focarului”, se arată în raport.

Viruşii cei mai asemănători cu SARS-CoV-2 au fost găsiţi la lilieci şi pangolini, adaugă experţii.

„Cu toate acestea, niciunul dintre viruşii identificaţi până acum la aceste specii de mamifere nu este similar cu SARS-CoV-2 pentru a servi drept progenitor direct”, scriu oamenii de ştiinţă în raportul lor.

O analiză genetică a arătat că tulpina virusului era identică în proporţie de 96% cu cea găsită la lilieci.

În plus, faţă de aceste descoperiri, experţii sunt foarte susceptibili şi când vine vorba de nurci şi pisici, care pot pot transmite virusul oamenilor.

Speciile gazdă intermediare pot include nurcile, pangolinii, iepurii, câinii raton şi pisicile domesticite care pot fi infectate de SARS-CoV-2 sau specii precum bursucii dihor şi mustelidele care s-au dovedit a fi infectate de SARS -CoV în timpul focarului din provincia Guangdong, China," adaugă experţii.

Mustelidele sunt o familie de mamifere carnivore, printre care nevăstuicile, vidrele, dihorii, jderii sau nurcile.